וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בקשמיר: הודו מזהירה את "האויב" הפקיסטני

עקב חילופי אש קשים השבוע בין מעצמות הגרעין באזור המחלוקת, שבמהלכם מתו 19 איש, הצהיר ראש הממשלה מודי כי "האויב הבין שהזמנים השתנו". שר ההגנה איים ב"נקמה קשה". פקיסטן: "מסוגלים להגיב בהתאם"

עצרת בחירות של נרנדרה מודי – ורנאסי, אוטר פראדש. הודו, 10 במאי 2014. GettyImages
"כשהכדורים שורקים בגבול, האויב הוא זה שצורח". ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי במהלך עצרת בחירות בחודש מאי/GettyImages

מתיחות בדרום-מזרח אסיה: הודו הזהירה היום (חמישי) את פקיסטן מ"נקמה קשה" אם היא לא תחדל מ"הירי חסר ההיגיון" בחבל קשמיר. התגובה החריפה של הממשלה בדלהי הגיעה בעקבות מותם במהלך השבוע האחרון של 19 איש באזור, 11 מהם בפקיסטן ושמונה מהם בהודו, כחלק מההסלמה הקשה באזור המתוח, כששתי המעצמות הגרעיניות מאשימות זו את זו באחריות לאירועים. יותר מ-20 אלף איש בחלקו ההודי של חבל קשמיר נמלטו מהאזור מאז החל המשבר האחרון.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הצהיר כי "האויב הבין כי ההרגלים הישנים שלו אינם מתקבלים על הדעת". מודי, שאמר את הדברים במהלך עצרת בחירות במדינת מהאראשטרה, שבמערב הודו, הוסיף כי "היום, כשהכדורים שורקים בגבול, האויב הוא זה שצורח". בהתייחסו לביקורת הפוליטית שהושמעה מכיוון האופוזיציה על כך שהוא נוקט עמדה רכה נגד פקיסטן, ענה: "אני לא צריך לדבר, הרובים שלנו יעשו זאת. הגבנו באומץ להפרות של הפסקת האש".

חייל פקיסטני בסמוך לגבול עם הודו, 08 באוקטובר 2014. רויטרס
חייל פקיסטני בגבול עם הודו, השבוע/רויטרס

מוקדם יותר הבהיר שר ההגנה של הודו, ארון ג'ייטליי, כי ארצו תגרום לפעולות של שכנתה להפוך ל"בלתי-משתלמות" אם היא תמשיך בהן. "אם פקיסטן תתעקש להמשיך עם ההרפתקנות הזאת, כוחותינו יגרמו לה להיות בלתי-משתלמת ולנקמה כואבת", הבהיר ג'ייטלי בשיחה עם כתבים בבירה דלהי והוסיף כי "פקיסטן צריכה להפסיק את הירי חסר ההיגיון הזה אם היא מעוניינת בשלום בגבול".

בתשובה לשאלה מדוע פרץ גל האלימות הנוכחי, טען ג'ייטלי כי "זהו ניסיון של פקיסטן להגביר את המתיחות מסיבות פנימיות ובינלאומיות" מבלי לפרט מעבר לכך. הוא הוסיף כי הירי מצד הכוחות הפקיסטניים היה "ניסיון לחפות על חדירה של חמושים לתוך שטחה של הודו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"הודו חייבת להפגין זהירות ולהתנהג באחריות"

פקיסטן מצדה הצהירה כי היא מסוגלת להגיב "בהתאם" לפעולות של הודו בגבול, אך הדגישה כי היא איננה מעוניינת בהחרפה נוספת במצב. "אנו לא רוצים שהמצב בגבול של שתי מדינות בעלות יכולת גרעינית ידרדר לכדי עימות", נמסר ממשרד ההגנה של פקיסטן. "הודו חייבת להפגין זהירות ולהתנהג באחריות".

מהרגע שנבחר מודי, שנחשב ללאומן הינדי, לראשות הממשלה הידרדרו היחסים בין המדינות. אמנם מקבילו הפקיסטני נוואז שריף הגיע לטקס ההשבעה שלו בחודש מאי, אולם בחודש אוגוסט ביטלה הודו את השיחות עם פקיסטן לאחר שהאשימה אותה בהתערבות בענייני הפנימיים. בחודש הקודם הצהיר מודי בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם כי הוא מעוניין בחידוש שיחות השלום עם פקיסטן, אך התנה זאת ביצירת "אווירה מתאימה".

מאז התפצלה פקיסטן מהודו והפכה למדינה עצמאית לפני 67 שנה, לחמו שתי המדינות שלוש מלחמות, שתיים מהן על חבל קשמיר, אולם מאז שפיתחו נשק גרעיני ב-1998 לא התפתחו חילופי האש הספורדיים לכדי מלחמה כוללת. הסכם הפסקת אש שנחתם בין הצדדים בשנת 2003 הופר מאז פעמים רבות, אולם היקף הלחימה ומספר ההרוגים הנוכחיים הם יוצאי דופן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully