וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קרבות עזים": דאעש התקדם לאזורים נוספים בכובאני

9.10.2014 / 2:45

ארגון "המדינה האיסלאמית" נכנס לשני מחוזות נוספים בעיר שנמצאת בגבול סוריה-טורקיה. הקואליציה חידשה את ההתקפות נגד יעדי דאעש באזור. ארה"ב: "כובאני עדיין בשליטת הכורדים"

עשן מיתמר מהעיר כובאני לאחר הפצצות הקואליציה על מטרות דאעש בעיר. רויטרס
עשן מיתמר מכובאני בעקבות הפצצות הקואליציה יעדים של דאעש בעיר, אתמול/רויטרס

לאחר שלוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) התקדמו לתוך שני מחוזות נוספים בעיר הכורדית כובאני שבגבול סוריה-טורקיה, במהלך הלילה (חמישי) חידשו כוחות הקואליציה את ההתקפות על מטרות דאעש בסמוך לעיר וביצעו שמונה גיחות אוויריות שפגעו ביעדים שונים שלו. מפיקוד המרכז של צבא ארצות הברית נמסר כי כובאני עדיין נמצאת בשליטת הכוחות הכורדיים חרף התקדמות לוחמי "המדינה האיסלאמית".

לפי חידוש המתקפה דיווחה רשת סקיי ניוז בשפה הערבית דיווחה כי לוחמי דאעש מכתרים את מפקדת המשטרה הראשית בעיר וכי גורם בכיר בה נהרג במהלך הקרבות.

"פיקוד המרכז של ארצות הברית ממשך לפקח על המצב בכובאני מקרוב. כל הסימנים מראים שהמיליציה הכורדית עדיין שולטת על מרבית חלקי העיר ומצליחה לעמוד בפני דאעש", נמסר בהצהרת הפיקוד.

כמו כן, נמסר כי בגיחות האחרונות, שבהן השתתפו גם מטוסים של חיל האוויר של ירדן, הושמדו כמה מטרות של "המדינה האיסלאמית", בהן חמישה רכבים משוריינים, מתחם של פיקוד ושליטה, מתחם לוגיסטי ושמונה מתחמים צבאיים שנכבשו על ידי הארגון.

לוחמי דאעש מניפים את דגל הארגון בגבעה הסמוכה לעיר כובאני, שבצפון סוריה, 06 באוקטובר 2014. AP
לוחמי דאעש מניפים את דגל הארגון על גבעה שמשקיפה על העיר, ביום שלישי/AP

"לוחמי דאעש נכנסו לשני אזורים עם כלי נשק כבדים, בהם טנקים", סיפר אמש אסיה עבדאללה, יו"ר משותף במפלגת האיחוד הדמוקרטית (PYD), הנאבקת זה שלושה שבועות באיסלאמיסטים הסונים. "נראה שהיו קרבות עזים, ייתכן שאזרחים נהרגו".

לפני הגיחות הנוספות, אמר אמש גורם רשמי במפלגה הכורדית כי למרות התקיפות האוויריות הנרחבות של כוחות הקואליציה, הלוחמים האיסלמיסטים אכן השתלטו על כמה בניינים בחלקה המזרחי של העיירה ונתקלו בהתנגדות עזה של הלוחמים הכורדים המגנים עליה.

גורמים רשמיים בצבא ארצות הברית הצטרפו אתמול לדעה זו ומסרו כי ייתכן שהתקיפות האוויריות לא ימנעו מהעיר כובאני ליפול לידי דאעש. "התקיפות מהאוויר לא יספיקו, הן לא הולכות להציל את העיר, אנחנו יודעים זאת", אמר דובר הפנטגון ג'ון קירבי. הפסד שכזה לא יהיה מפלה אסטרטגית בקמפיין הצבאי האמריקני הנמשך זה כחודשיים, אולם נפילת העיר לידי האיסלאמיסטים הסונים תעלה סימני שאלה באשר לאסטרטגיה האמריקנית של הסתמכות על כוחות מקומיים כדי להיאבק בלוחמי דאעש.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שר החוץ ג'ון קרי – ועדת יחסי החוץ של הסנאט, אפריל 2014. GettyImages
"הצלת כובאני - לא מטרה אסטרטגית של ארצות הברית". ג'ון קרי/GettyImages

מוקדם יותר רמז שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי סיכול ניסיון הכיבוש של העיר הוא לא מטרה אסטרטגית עבור וושינגטון. "נורא ככל שיהיה לצפות בזמן אמת במתרחש בכובאני – אנחנו חייבים לקחת צעד אחורה ולהבין את המטרה האסטרטגית", הסביר קרי במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הבריטי, פיליפ האמונד. "ללא קשר למשבר בעיר, יעדינו המקוריים היו מרכזי השליטה והפיקוד והתשתיות של דאעש. אנו מנסים לשלול מהארגון את היכולת לכבוש שטחים, לא רק את בכובאני, אלא בכל רחבי עיראק וסוריה".

קרי הוסיף כי הוא מצפה שטורקיה תחליט ב"שעות הקרובות או בימים הקרובים" מה יהיה תפקידה בקואליציה נגד "המדינה האיסלאמית". על אף שהקרבות נערכים ממש על הגבול שלה עם סוריה וחרף העובדה כי אלפי עקורים נוהרים לכיוונה, בטורקיה לא ממהרים לקחת חלק מרכזי במאבק בדאעש.

הבכירים באנקרה מסרבים להיכנע ללחץ האמריקני, כל עוד סוגית שלטונו של בשאר אסד לא עולה על הפרק. בנוסף על כך, בטורקיה מתעקשים על אזור חיץ בתוך סוריה כדי להרחיק את הסכנה מגבולה ובהתייחסו לכך טען קרי כי "אין לשלול את האפשרות הזאת, אך יש לבדוק לעומק כיצד ניתן ליישם זאת בשטח". אף על פי כן, הן הבית הלבן והן הפנטגון הבהירו כי הנושא לא נמצא על הפרק בשלב זה.

כורדים סורים מחכים לעבור את הגבול לטורקיה באזור כובאני. רויטרס
פליטים מכובאני מנסים לחצות את הגבול לטורקיה, אתמול/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר שלשום בביקורו במחנה פליטים סורים כי כוחות הקואליציה לא יושיעו את תושבי כובאני. "הטרור לא ייגמר עד שלא נשתף פעולה במבצע קרקעי", הצהיר ארדואן בנאום ששודר בטלוויזיה. "חודשים חלפו ולא הושגו שם תוצאות מההפצצות האוויריות. כובאני תיפול". עד כה דווח על שלוש שכונות בעיר הכורדית שנפלו לידי האיסלאמיסטים הסונים, ששואפים ליצור רצף טריטוריאלי לאורך מאה קילומטרים עם השלמת משימתם בכובאני. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי יותר מ-400 איש נהרגו בקרבות בין הצדדים במהלך התקופה האחרונה.

(עדכון ראשון: 00:10)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully