וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה: 35 אלף ניבתנים באלסקה בסכנת רמיסה המונית

עקב היעלמות הקרחונים עליהם נהגו לרבוץ, נדדו היונקים הימיים הענקיים לחוף - שם הם שוהים בצפיפות איומה. כל בהלה קטנה עלולה להביא למנוסה, שבמהלכה הם ירמסו זה את זה

35,000 סוסי ים הגיעו לחופי אלסקה בגלל קרחונים שנמסו. רויטרס
הסכנה הגדולה ביותר אורבת לצעירים. ההתקבצות ההמונית על חוף באלסקה/רויטרס

35 אלף ניבתנים, יונקים ימיים ענקיים המזכירים את אריות הים, נאלצים להצטופף בימים האחרונים על קצהו של חוף מבודד בצפון-מערב אלסקה עקב היעלמות הקרחונים עליהם נהגו לרבוץ. הדבר מהווה סכנה מיידית לחייהם של היונקים השמנמנים שיכולים להגיע עד למשקל של שני טון, מפני שבמקרים דומים בעבר, השהייה בשטח צפוף גרמה למנוסה המונית שבה הם רמסו אחד את השני למוות. הסכנה העיקרית אורבת לצעירים שבהם שמפאת גודלם מועדים יותר לרמיסה.

ה"אקסודוס" הנדיר בממדיו נודע לממשלת ארה"ב, שהורתה לרשות הפדרלית לתעופה לשנות את נתיב הטיסות שלה על מנת להימנע מיצירת פניקה שתעורר בהלה בקרב החיות – כך דווח אתמול (חמישי) ב"גרדיאן". גם צופים סקרנים וכלי התקשורת נתבקשו לשמור על מרחק מהעדר העצום.

פרות ים. AP
טייסים נתבקשו לשנות את נתיב הטיסה כדי שהניבתנים לא ייבהלו/AP

אלפי הניבתנים אותרו ב-27 בספטמבר על ידי מדענים שביצעו טיסת סקר שגרתית מעל האזור. המראה הבלתי שגרתי – הנדידה הגדולה ביותר של ניבתנים לעבר אדמה יבשה באזור קוטב שנמצא תחת שליטת ארה"ב – החל עם הינמסם של הקרחונים עליהם נהגו לחיות.

"החיות האלו התרחקו מהקרח ולא נותרה להן ברירה אלא לעשות את דרכן לחוף", אמר צ'דוויק ג'יי, חוקר מטעם המכון הגיאולוגי האמריקני באלסקה.

עד שנת 2007 לא נראתה תופעה כזו, בה ניבתנים עוזבים את מרבצי הקרח לטובת אדמה יבשה ושוהים שם לאורך זמן. אך נסיגת שכבת הקרח, הביאה לשינוי קיצוני בהתנהגותם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פרות ים. AP
חיה שובבה מטבעה. ניבתנים על קרחון/AP

לדברי ג'יי, אין ספק כי ההגירה נגרמת בגלל שינויי אקלים.
"הצטמצמות שכבת הקרח בים היא זו שגורמת לשינוי בהתנהגותם, ונסיגת הקרח נגרמת מהתחממות גלובלית". אך הדאגה המיידית היא כאמור ממנוסה המונית של החיות העצומות – גורם המסכן את חייהם כשהם מצטופפים על החופים.

הנטייה למנוסה נובעת מהעובדה שהניבתן הוא חיה שובבה מטבעה, שלא רגילה להתקבץ עם כמות כזו של בני מינה. מדובר בחיה שנוטה לבלות 80% מזמנה בתוך המים. כמו כן, בעונה זו של השנה נמצאים בחופי אלסקה בעיקר ניבתנים ממין נקבה וכאלה צעירים, הנמצאים כאמור בסיכון גדול יותר שיירמסו למוות.

"החיות האלו נמצאות בדרך כלל על משטח שטוח. כשהן מאבדות את סביבת הקרח לה הן רגילות ובאות לחוף, הן מתאספות בחבורות ענק והופכות לערימה ענקית", כך אמרה מרגרט וויליאמס, מנהלת התכנית הארקטית של קרן חיות הבר העולמית. "כשמשהו מטריד אותן, זה יכול לגרום למנוסת בהלה המונית".

יוכרזו כזן נכחד?

תופעת ההגירה הפכה לנפוצה יותר מאז שנת 2000 – אז ההתחממות הגלובלית תבעה מרחבים גדולים יותר של מים פתוחים בחודשי הקיץ. עקב כך, שוקל השירות האמריקני לדגים וחיות בר בארה"ב להכריז על ניבתנים כזן נכחד ובזאת להרחיב את ההגנה הניתנת להן.

שכבת הקרח בים הייתה השנה נמוכה במיוחד באלסקה ובסיביר השכנה. חוקרים היו עדים למוות המוני של ניבתנים שנסו על נפשן בדיוק מאותה סיבה ברוסיה. "ראינו את הישנות התופעה בדמות ריכוז גבוה של ניבתנים בחופי רוסיה. יש אחוז גבוה של תמותה של ניבתנים, בייחוד בקרב הצעירים שבהם", אמרה וויליאמס.

בנוסף לסיכון שנובע מהמנוסה, ההימצאות על החוף מקשה על הניבתנים לצוד את מזונם. לרוב, הם פזורים על פני מרחבים גדולים של מים ומשתמשים בגושי הקרח כפלטפורמה לצייד צדפות ורכיכות שמהוות את מקור המזון העיקרי שלהם. השהייה על החוף, כאמור, מונעת מהם להשיג מזון באופן בו הם רגילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully