וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנסיך הירוק" - בין מפלצת לאדם

28.9.2014 / 22:53

מסעב חסן יוסף, בנו של בכיר חמאס וכוכב הסרט הדוקומנטרי שמתעד את הפיכתו למשתף פעולה עם ישראל, בגד באביו, בעמו ובדתו - אך הציל את חייהם של רבים, וגם את חייו שלו

ראיתי אתמול את הסרט התיעודי "הנסיך הירוק", שבמרכזו מסעב חסן יוסף, בנו של מנהיג החמאס לשעבר ביהודה ושומרון שהפך לסוכן שב"כ. מדובר בסרט חובה לחובבי הז'אנר שמתעניינים במה שקורה מאחורי הקלעים בסכסוך הישראלי-פלסטיני. אין ספק שהסרט מוסיף צדדים נוספים מעבר למה שנכתב בספר המומלץ "בן החמאס" שעליו הוא מבוסס, ומה לעשות - סרט וידאו תמיד מוסיף גוון מציצני לאחד מהדרמות הגדולות של קהילת המודיעין הישראלי בשני העשורים האחרונים.

היו הרבה רגעים שבהם רציתי לצפות שוב והחזרתי את הסרט לאחור כדי להבין האם גיבור הסרט, בן שבגד באביו, בחמאס, בעמו ובאיסלאם, ומכר את נשמתו למפעיל מתוחכם אך רגיש מהשב"כ, הוא מפלצת או אדם. ניסיתי להבין האם האנטי-גיבור הזה הוא שקרן פתולוגי או דמות רגישה שאיבדה את דרכה, והצליחה לארגן לעצמה שביל לחיים חדשים, אולי טובים יותר, אך שונים מכל מה שהכיר. ראוי אף לתהות מה היה קורה אם השב"כ לא היה הופך אותו למשתף פעולה, ייתכן שמסעב חסן יוסף היה גדל להיות פעיל חמאס, ולאחר מכן למבוקש שאולי גם היה מחוסל. כך, במובן מסוים, שב"כ הציל לא רק את הנפש שלו, אלא את חייו.

השתכנעתי שמדובר באדם שעבר טראומה בילדותו, והסתתר מאחורי חומת שקרים כדי להשאיר את הראש מעל פני המים במלחמת ההישרדות הפלסטינית. זאת, בזמן שגדל על ברכיו של אחת מהדמויות המשפיעות והחזקות בגדה המערבית באותה תקופה, השייח' חסן יוסף ח'ליל.

הסרט גדוש בסצנות שגורמות לך להזדהות עם גיבור הסרט, אך תמונות הזוועה מהפיגועים בעורף מדינת ישראל באותם ימים חוזרות לתודעה מנחיתות אותך על קרקע המציאות, ומבהירות מול איזה רוע שב"כ נאלץ להתמודד, ושפעולותיו נועדו לבלום את הסכנה שהיווה המחבלים מהגדה המערבית ומרצועת עזה, שמהווים איום אמתי על אזרחי המדינה.

"הנסיך הירוק" הוא סיפור הצלחה כביר של שב"כ, אך בצלו יש לא מעט סיפורי כישלון וניסיונות לחדור קירות פלדה ולחצות נהרות סוערים כדי להגיע אל שבב מידע שימנע את הפיגוע הבא. הוא מראה שמבחינת הפלסטינים, מסעב חסן יוסף לעולם ייאלץ לישון עם עין אחת פקוחה מחשש שיחוסל על ידי אנשי החמאס. עם זאת, הוא גם מראה שבצד הפלסטיני יש רוב דומם שמחפש חיים ומשווע לשקט. בדיוק כמו בצד הישראלי.

הכותב הוא הכתב לענייני צבא של וואלה! חדשות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully