וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ולפיד ייפגשו: כל הפרטים על פשרת התקציב

21.9.2014 / 11:56

ראש הממשלה ושר האוצר ייפגשו כדי לסגור את הפרטים האחרונים בפשרה על תקציב המדינה לשנת 2015 - כשדבר אחד ברור: הוא לא יהיה חברתי. מה מרוויח כל אחד מהצדדים מהפשרה הפוליטית?

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בדברי נתניהו על התקציב בישיבת הממשלה, הבוקר)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יאיר לפיד, צפויים להיפגש היום (ראשון) אחר הצהריים בירושלים כדי לסגור את הפרטים האחרונים בפשרה שרקחו הצוותים המקצועיים סביב תקציב 2015. על פי מתווה הפשרה, יועלה יעד הגירעון ל-3.4% מן התוצר, תינתן תוספת של שישה מיליארד שקלים לתקציב הביטחון, לא יוטלו בשלב זה מסים חדשים על הציבור ותאושר תכנית "מע"מ אפס" לדירה ראשונה של לפיד.

בסביבת לפיד שאבו בסוף השבוע עידוד מהחלטת סוכנות דירוג האשראי S&P לאשרר את דירוג האשראי של ישראל ולהותירו על A+, אולם לא ברור כיצד ההחלטה של ראש הממשלה ושר האוצר להעלות את יעד הגירעון מתיישבת עם האיומים של נתניהו לפיהם צעד זה יפגע בעתיד בדירוג האשראי ובחוסן הכלכלי של ישראל.

עוד בוואלה! חדשות:
מסכמים שנה: מה השמות הנפוצים של ילדי תשע"ד?
חיזבאללה: "במלחמה הבאה עם ישראל נשתלט על אצבע הגליל"
תיעוד: היכתה באכזריות אישה שהעירה לה על חנייה

מאבק קוסמטי על כותרות

הפשרה הזו, יותר משהיא פשרה תקציבית, היא פשרה פוליטית שמאפשרת לשני המנהיגים לנופף בהישגים מול קהל המצביעים שלהם. די היה לצפות במסיבת העיתונאים התמוהה שכינס לפיד בפתח ביתו אתמול כדי להבין שהקרב בין השניים הוא מאבק קוסמטי על כותרות, ולא דיון על מדיניות כלכלית שונה. לפיד יוכל לנפנף באי העלאת מסים, למרות שהגדלת הגירעון משמעותה, כפי שהיטיב שר האוצר להסביר בעבר, "הלוואה שהדור שלי לוקח מהדור שלכם בלי שיש לו מושג מאיפה הוא הולך להחזיר אותה". לפיד גם יצליח סוף סוף להעביר את תכנית "מע"מ אפס", למרות שלא נמצא כלכלן אחד שיסכים להגן עליה ולטעון שתביא לירידה במחירי הדיור.

נתניהו, מנגד, יקבל את ההישג שלו: תוספת של שישה מיליארד שקל לביטחון. עושה רושם כי התוספת הזו, שניתנת לביטחון ללא כל דרישת התייעלות מצד מערכת הביטחון, ואשר תביא את תקציב הביטחון לשיא של כל הזמנים, דרושה לנתניהו בעיקר מסיבות פוליטיות: הצורך לחזור ולהצטייר כ"מר ביטחון" מחד, והרצון לתגמל את שותפו הנאמן, שר הביטחון משה יעלון, מאידך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. AP, עיבוד תמונה
פשרה פוליטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד/עיבוד תמונה, AP

נתניהו, שעומד בראשות הממשלה ברצף מאז שנת 2009, לא הצליח בחמש וחצי שנות כהונה (מתוכן כמעט ארבע כשר על לענייני כלכלה) להקל על יוקר המחיה או על בעיית הדיור בישראל, ולכן הוא מעוניין לקחת את השיח סביב התקציב לאזור הנוחות שלו - תקציב הביטחון.

לפיד, מנגד, הפגין פריכות במשבר בין השניים. נתניהו הצליח לקחת את הדיון לרמה העקרונית, על הצורך בסוללות "כיפת ברזל" והחשש מדאעש (את חמאס בעזה הוא דווקא נמנע מלהזכיר, לאור דעת הקהל על האופן שבו הסתיים מבצע "צוק איתן") בזמן ששר האוצר התעסק בעיקר בתהליך: תחילה איים במשבר ולאחר מכן הבהיר שאינו מעוניין בו. בכך, אפשר לפיד לנתניהו לקבוע את סדר היום התקשורתי.

תקציב 2015 לא יהיה תקציב חברתי. לא יהיו בו בשורות בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה. לפיד, שנשחק באופן עקבי בסקרים, פספס הזדמנות נדירה לפרוש מהקואליציה על עניין עקרוני - מחלוקת תקציבית בין צרכים ביטחוניים לבין צרכים אזרחיים. כעת נותר לו לעסוק בנושא שהוא מכיר היטב: כיצד לשווק את התקציב הזה לציבור.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully