וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריסת הבתים בתל אביב: "התושבים נזרקו לרחוב"

17.9.2014 / 19:35

אנשיו של יצחק תשובה, שרכש קרקע בשכונת עמל ב', החלו להרוס את בתי התושבים. לטענת רבים מהם, לא נוהל עמם מו"מ על דיור חלופי ופיצויים. "איך אפשר להתייחס ככה לאנשים?"

צילום: דוד קורן, עריכה: גדי וינסטוק

אנשיו של איש העסקים יצחק תשובה, שרכש את הקרקע בשכונת גבעת עמל ב' בתל אביב, ואנשי ההוצאה לפועל, החלו היום (רביעי) בהריסת בתי השכונה. עד כה נהרסו בתי התושבים עמם הגיעו אנשיו של תשובה להסדר ובית נוסף. אמנם לא נרשמו עימותים אלימים בין תושבי המקום לכוחות, אולם התושבים הביעו את כעסם הרב כלפי תשובה ונציגיו.

לטענת רבים מתושבי השכונה, רב-פקד (בדימוס) חיים (שוגון) פנקס, לא ניהל עמם דיאלוג בטרם החל להרוס את ביתם. "כל הבוקר שוגון לא היה מעוניין לדבר איתנו. עם אלו שנראו לו חלשים העדיף להתעלם", אמר אחד מתושבי השכונה שביתו נהרס. "כעת, לאחר שהרס את הבית באופן כליל, והאנשים הרוסים ושבורים, הוא קורא לשבת למשא ומתן. איך אפשר להתייחס ככה לאנשים?".

מלי פיינמן, גם היא תושבת השכונה, אמרה: "זרוע הביצוע של יצחק תשובה פינה את המשפחה, הרס את הבית ולא דיבר איתם בכלל על כסף בסוף ההריסה. ברוב חוצפתו הוא הודיע להם להכין 600 שקלים לאחסון של המשאית, זה לא להתגרות?". עוד טענה כי "לאחר שביתם פשוט נהרס כליל, המשפחות התיישבו שבורות באוהל שבאמצע השכונה, וגם משם הוא ביקש מהם ללכת. אין להם איפה לישון, הם לא קיבלו דיור חלופי. הם ברחוב, והולכים לישון אצל שכנים מהשכונה".

לקריאה נוספת:
תושבי עמל ב': סירבו להכניס אותנו למגדלי יו באזעקה
בעלי הקרקע בגבעת עמל מסרבים לפצות את דייריה
ערב החג: 5 משפחות מצפון תל אביב קיבלו צווי פינוי

פינוי תושבים מגבעת עמל. מידן דבורה, מערכת וואלה! NEWS
"המראות קשים". הריסת הבתים, היום/מערכת וואלה! NEWS, מידן דבורה

כמה חברי כנסת נדרשו היום לטיפול בסוגיית הריסת הבתים. ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) טענה כי "ההתנהלות הנוכחית היא לא תקנית. לא ייתכן שעם חלק מהתושבים תשובה ינהל משא ומתן ועם חלק לא. עם חלק מהתושבים כלל לא מדברים", לדברי שקד, מיוזמות המהלך למתן דיור חלופי לתושבי השכונה, "בשעות האחרונות מתנהל מו"מ עם חלק מהמשפחות. הקבלן, באמצעות זרוע הביצוע שלו, רב-פקד בדימוס פנקס, מעוניין לפנות את התושבים לפני שהוא קובע איתם מה יהיה גובה הפיצוי. זה בעצם ניסיון שלו לבצר את עמדתו ולהקשיח את המו"מ כשכל התנאים לטובתו".

שקד ציינה כי היא פועלת לגישור בין הצדדים. "אני דוחפת את נציגי תשובה לסגור עם תושבי השכונה עוד היום על הסדר ולהגדיל את הסכומים שהוא מוכן לתת להם. כמו כן, גם לחזק את התושבים ולגרום להם להתגמש במחירים שהם דורשים", אמרה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ועדת שקד: נמשכים הדיונים על גיוס תלמידי הישיבות. עומר מירון
ח"כ איילת שקד/עומר מירון

"המשטרה מפנה את התושבים בצורה העדינה ביותר, אבל חבל שראש העיר ישב בצד ולא עשה את הנדרש כדי למנוע את המראות הקשים", אמרה ח"כ מירי רגב (הליכוד), בפתח דיון ועדת הפנים. "הריסות הבתים - לא יהודי ולא מוסרי".

רגב, שעסקה רבות בסוגיית גבעת עמל ובניסיונות גישור, אמרה כי היא "מצרה על כך שעד ליישום צו בית המשפט היום, לא עשה ראש העיר את הנדרש כדי לסייע לתושביו". היא הוסיפה כי "חבל שהנושא הגיע אלינו לאחר שבית המשפט כבר אמר את דברו. צר לי שלא הצלחנו לעזור להם יותר".

פינוי גבעת עמל ותחילת הריסת הבתים, תל אביב, ספטמבר 2014. דרור עינב
הריסת הבתים בעמל ב', היום/דרור עינב

חברי כנסת נוספים הביעו התנגדות למהלך, בהם דב חנין (חד"ש), מיוזמי הצעת החוק לדיור חלופי לתושבי גבעת עמל ומי שמלווה את המאבק וממונה מטעם ועדת הפנים לטיפול בנושא. חנין התייחס להתעלמות המפנים מבקשת עיריית תל אביב לדחותו עד תום החגים. "אני מגנה בחריפות את פינויים של התושבים למרות פניות הכנסת והעירייה, והשלכת האנשים לרחוב ערב ראש השנה בלי פתרונות חלופיים. במקום שהולכים להקים בו מגדלי יוקרה עצומים אין שום הצדקה לא לאפשר לתושבי השכונה את כבשת הרש של קורת גג לראשיהם", אמר.

בשעות הבוקר הגיעו למקום כוחות גדולים של משטרה, בהם כוחות יס"מ שהחלו בפינוי 19 משפחות המתגוררות בשכונה. אחת המשפחות פתחה בלון גז בביתה במחאה על הפינוי, וארבעה מחבריה נעצרו. בנוסף, כוחות המשטרה חסמו את הכניסה לשכונה ומנעו מהתקשורת לסקר את הפינוי. "בעזה נותנים להיכנס ולסקר, ובגבעת עמל לא", אמר פעיל שהגיע לתמוך במאבק.

(עדכון ראשון: 16:26)

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully