וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך יהפוך שטח אש של צה”ל לחוף רחצה בראשון לציון

17.9.2014 / 5:16

במשך עשרות שנים נורו פגזים מבסיס סודי לעבר הים. אך במסגרת פרויקט שטרם נראה כמותו בישראל, הבסיס יפונה והחוף באורך 150 מטרים יועבר לעירייה. כעת נותר רק לפנות את הנפלים

ניב אהרונסון, עריכה: קשת סידי

במשך עשרות שנים חיילים ששירתו בבסיס צבאי סודי בראשון לציון ירו פגזים אל הים כחלק מאימוני מטווח. כעת החוף, שהיה שייך לבסיס הצבאי ונשק לחוף הרחצה של העיר שאורכו 700 מטרים, מועבר לרשות המקומית וישולב לרצועת חוף של כמעט קילומטר. העירייה החלה כבר "להכשיר" את החוף הצבאי לשעבר, על ידי פינוי של נפלי הפגזים כדי שניתן יהיה לרחוץ בו ללא חשש.

ההשקעה של עיריית ראשון לציון בפעולה נאמדת בסכום של 13 מיליון שקלים עבור 150 המטרים, כשהצעד הבא הוא פינוי הבסיס הצבאי מהמקום. בעירייה הציבו את אפריל 2015 כיעד לסיום הפרויקט, שאחריו יוכלו אותם 150 מטרים להתווסף לרצועת החוף הקיימת, ולשמש את המשתזפים והרוחצים.

התהליך החל בשנת 2009, בה פנה ראש העיר דב צור אל שר הביטחון דאז אהוד ברק, בבקשה להרחיב את חוף הים של ראשון דרומה, לשטח שהיה נמצא אז בידי צה"ל. העירייה ניהלה משא ומתן עם משרד הביטחון על השטח במשך שנתיים, כשבסופו נתן ברק את אישורו לפינוי הבסיס. או אז נחתם הסכם משולש של העירייה עם משרד הביטחון ומנהל מקרקעי ישראל, להעברת השטח לידיה.

עוד בוואלה! חדשות:
חשש בעוטף עזה: ”מחפשים היכן להתארח בחג"
מחר: מאות אלפי סקוטים לא יודעים מה להצביע
ראש המוסד לשעבר יצחק חופי נטמן: ”מנהיג שקט”

פינוי נפלים מהמלחמה מחוף בראשל"צ. ניב אהרונסון
"אין לזה תקדים בישראל". פינוי נפלים מהחוף בראשון לציון, השבוע/ניב אהרונסון

אחד המכשולים שעיכבו את פינוי החוף היה סוגיית האחריות הפלילית באשר לנפלים, במידה שמישהו ייפגע לאחר שהחוף ייפתח. משרד הביטחון התנה את הסכמתו להעברת הבעלות לעיריית ראשון לציון בהתחייבות מצדה, כי היא תהיה זו שתישא באחריות הפלילית ובעלות של פינוי השטח, ניקויו והכשרתו כחוף רחצה פתוח לציבור. זאת, למרות שבמשך שנים השתמש הצבא בשטח המדינה וירה תחמושת אך לא דאג להחזיר את המצב לקדמותו.

משמחלוקת זו נפתרה, נוצר עיכוב נוסף, לאחר שהעירייה פנתה למשרד הפנים בבקשה להפוך את השטח שיפונה לחוף רחצה מוכרז. משרד הפנים הודיע כי לא יאשר פתיחת השטח כחוף רחצה בטרם יתקבל אישור מהמשטרה, שהשיבה כי לא תתיר פתיחת החוף לציבור בטרם יאשר משרד הביטחון כי השטח נוקה על ידו. משרד הביטחון, התבצר בעמדה שלפיה הוא מסרב לשאת בעלות הפינוי או באחריות הפלילית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"רוצים שאנשים ירגישו בטוחים"

על פי עיריית ראשון לציון, בכיריה ניסו ליישב בין הצדדים, אך הניסיונות לא צלחו - והמשטרה ומשרד הביטחון התבצרו בעמדתם. מי שהכריע לבסוף בנושא היה היועץ המשפטי לממשלה, שלאחר דיונים רבים קיבל את המתווה שגובש, במסגרתו העירייה תשכור חברה אזרחית שתפנה את הנפלים הן בשטח החוף והן בשטח הימי, חיל ההנדסה של צה"ל יפקח על פינוי הנפלים מרצועת החוף עצמה, ועל פינוי הנפלים מהים יפקח יועץ חיצוני מחו"ל.

ראש עיריית ראשון לציון דב צור במהלך פינוי נפלים מהמלחמה מחוף בראשל"צ. ניב אהרונסון
"זו בעיה לא מוכרת". ראש עיריית ראשון לציון דב צור עם העוסקים במלאכה, השבוע/ניב אהרונסון

"מ-2009 אנחנו מטפלים ברצועת החוף הזאת", סיפר לוואלה! חדשות ראש עיריית ראשון לציון, דב צור. "בסוף הגענו להסדר שחברה חיצונית תפנה את החוף, ואנחנו לקחנו על עצמנו את העלויות של הפינוי, שזה משהו שהצבא היה אמור לקחת על עצמו, שכן החוף היה עד כה בשימושו", הוסיף. לדבריו, "אין לפינוי מסוג זה תקדים במדינת ישראל".

"כשמפנים אזור כזה, שהיה רווי בתחמושת ואין תיעוד לגבי מה נורה פה במשך עשרות שנים, אז צריך להתמודד עם בעיה לא מוכרת", הוסיף. "אין לנו יותר מדי ניסיון בפינוי תחמושת שנורתה לים. אבל צריך ליצור מתווה שאחריו יהיה ניתן לומר שמותר להיכנס לחוף הזה, למרות ימים עברו. אנחנו רוצים שאנשים ירגישו בטוחים".

פינוי נפלים מהמלחמה מחוף בראשל"צ. ניב אהרונסון
"צריך ליצור מצב שיהיה מותר להיכנס לחוף למרות ימים עברו". חלק מהתחמושת שנמשתה מהים על ידי הצוללנים/ניב אהרונסון

מעבר לעובדה שירי פגזים אל הים ודאי גרם לנזק סביבתי, במקרי סחף היה חשש גדול לשלומם של הרוחצים בחוף ראשון, הנושק לבסיס. לשם כך הוגדרו נהלים למצילים לערוך כל בוקר סריקה נגד תחמושת לרווחת התושבים. כעת בעקבות פינויי החוף הסיכויים לאירועים שכאלו כמעט ונעלמים.

פינוי נפלים מהמלחמה מחוף בראשל"צ. ניב אהרונסון
העוסקים בפינוי: יוצאי יחידות מובחרות ובעלי רקע בחבלה ימית/ניב אהרונסון

דרור שכנאי, מחברת "דיפנסיב שילד" המבצעת את הפרויקט, סיפר על התהליך. "הפרויקט הוא מורכב מכמה בחינות - הן מבחינת האישורים והן מבחינת התהליכים בשטח, היות ואנחנו מדברים על שטח צבאי לשעבר שעובר לרשות מקומית והופך לחוף רחצה לכל דבר. מעבר לעבודות ההנדסיות יש למעשה שני מפקחים על הפרויקט - גם צה"ל וגם יועץ ימי בינלאומי שהגיע במיוחד כדי לטפל בזה". שכנאי הוסיף כי תהליך פינוי הנפלים מהים "יותר קשה, בגלל תנאי הים והגלים". לדבריו, לצורך הוצאת התחמושת ביעילות משתמשים בחברה ציוד מכשור מתקדם במיוחד.

מוצאים גם מכתבים בבקבוקים: "מבקשת שמס הכנסה לא יגיעו לעולם"

האנשים שעוסקים בפינוי התחמושת, יוצאי יחידות מובחרות ובעלי רקע בחבלה ימית, מספרים כי הזרמים של המים אכן מקשים על עבודתם. הצוללן שי שלו סיפר השבוע: "היום בבוקר למשל מצאנו פצצת תאורה. הוצאנו אותה על פי הנהלים, ואז לחוף הגיע צוות נוסף ואנחנו מחליטים ביחד על המשך ההתייחסות לאובייקט - פינוי או פיצוץ במקום". לדבריו, "הכי חשוב זה המתודיקה. אם אנחנו מגלים משהו שאנחנו לא מזהים, מצלמים את זה, מביאים לבדיקה ואז מקבלים החלטה".

פינוי נפלים מהמלחמה מחוף בראשל"צ. ניב אהרונסון
המכתב בבקבוק שנמצא/ניב אהרונסון

מעבר לתחמושת ולאמצעי לחימה שהוצאו מן מהים, הצוללנים נתקלו גם בבקבוקים שנזרקו לים ובתוכם פתקים עם תפילות לפרנסה, זיווג ובריאות. באחד מהמכתבים הלא שגרתיים שמצאו הצוללנים מבקשת הכותבת מהאל לסייע לה בהתחמקות מרשויות המס: "אני מבקשת מבורא עולם, הקדוש ברוך הוא, עזור לי ותרחם עליי - שאנשי מס הכנסה לא יגיעו לעולם, ותשמור עליי מעין הרע, מלשון הרע ומפגע רע".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully