וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שחיכה - נפגע

חזי שטרנליכט

15.9.2014 / 6:31

לאחר הפחתת הריבית הדרמטית שנקטה הנגידה ד"ר קרנית פלוג, היה זה רק עניין של זמן עד לנקיטת צעדי מנע נגד התלהטות יתר של שוק המשכנתאות. הריבית במשק כה נמוכה, והזוגות הצעירים כה מיואשים מהמחירים המופקעים, שזה היה כורח השעה לצאת בהוראה שתצנן את התלהבות הבנקים ממתן משכנתאות בנדיבות.

הגדלת כריות ההון מדברת אל הבנקאים בשפה שהם מבינים. היא מצרה את צעדיהם ומאלצת אותם לשקול בזהירות רבה יותר את מתן המשכנתאות. למצער, המשמעות עבור מי שרוצה לרכוש דירה אינה חיובית. ככל הנראה, למרות הריבית האפסית, הריבית על המשכנתאות תטפס, משום שזו הדרך של הבנקים עצמם לתרגם את הדרישה של המפקח ולהקטין את רצון הציבור למשכנתאות.

היקף נטילת המשכנתאות עדיין גדול מאוד. נתוני אוגוסט היו אמנם נמוכים מעט ביחס לחודשים האחרונים, אבל עדיין, הקצב מתחילת 2014, כ?4.3 מיליארד שקלים בחודש ממוצע, דומה לזה של 2013 - שנה שבה נשבר שיא המשכנתאות שהוענקו - 50 מיליארד שקלים.

המצב המורכב שנוצר תלוי מאוד במערכת הפוליטית. במקום שזו תפעל להקמת דירות חדשות בכמויות עצומות, יש כיפופי ידיים בנוגע לתוכנית הלא?מוצלחת המכונה בטעות חוק מע"מ 0. מי שישב על הגדר נפגע, כי מחירי הדירות עלו והריבית ירדה.

ואם יחוקק החוק, יהיה גידול בביקושים לדירות, שממילא יש להן ביקושים גדולים, ולכן המחירים צפויים לזנק. כלומר, מי שחיכה למע"מ 0 בתקווה שיקבל את ההנחה המיוחלת, כנראה יצטרך להסתפק בהיצע קטן, תחרות עצומה על כל דירה, מחירים שהולכים ומתנפחים, קומבינות של קבלנים ואי אילו צרות.

שוק הדיור סובל מיותר מדי כוונות טובות של פוליטיקאים ושל רגולטורים, ומעט מדי ניסיונות פשוטים ו"משעממים" להוביל לבנייה מאסיבית של דירות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully