וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק (לא) בישראל

6.11.2000 / 20:46

80 אלף ישראלים בעלי זכות בחירה הצביעו כבר לפני שבועיים לנשיאות ארצות הברית, אבל החגיגות האופייניות נעלמו השנה: אין ברביקיו, אין צפיה מיוזעת מול המסכים בפאבים ואין ארוחות בוקר משותפות; הסיבה: המצב הביטחוני ומצב הרוח; ותודה לאינתיפאדת אל אקצה

מאת תולי שרגאי

המסיבה המסורתית של מרכז התרבות האמריקאי בישראל הנערכת בערב הבחירות לא תתקיים השנה. ישראלים בעלי זכות הצבעה לא יתגודדו יחד מול הטלוויזיה במשך כל הלילה ויקבלו את פני הנשיא החדש בארוחת בוקר אמריקאית. "כרגע זה לא הזמן לחגיגות. אנשים פוחדים להתכנס יחד ולאף אחד אין מצב רוח", אומר דיוויד פורליס, מבכירי המפלגה הדמוקרטית בארץ.

"אין תגובה", זה מה שנמסר מדובר השגרירות האמריקאית לארי שוורץ, אבל הסיבה לביטול היא ככל הנראה ביטחונית. אם ארה"ב מזהירה את אזרחיה מנסיעה לישראל, מי המשוגע שיקבץ מאות אמריקאים בירושלים? גם אזרחים אמריקאים מהשורה, שאינם קשורים למוסדות, ביטלו את החגיגות. "מקסימום נדליק טלוויזיה בזמן שאנחנו עובדים", אומרים בפאב התל אביבי "מאש", מקום המפגש של התיירים האמריקאים והאו"מניקים. "אבל אנחנו מקווים שגור ינצח. בוש נראה לנו כמו רד נק".

שוורץ, באותה רוח, סיפר על תוכניותיו שלו: "אצפה בסי.אן.אן בפיג'מה בביתי". מה השגריר יעשה, ובאיזה לבוש, הוא כבר סירב למסור. מצד שני, יש בעלי זכות בחירה שאפילו בסי.אן.אן לא יצפו. ד"ר וואין הורביץ, חבר המפלגה הרפובליקנית ותושב כפר אדומים אומר כי הוא מעדיף את הרשתות הישראליות. הסיבה: "לסי.אן.אן יש קו אנטי ישראלי". השאלה הישראלית קובעת לא רק את הרשת הנצפית. "זו כמעט ההשפעה היחידה על אופן ההצבעה של ישראלים ממוצא אמריקאי", אומר הורביץ. ולמי שממעיט בערכם, יש 80 אלף כאלה. 40 אלף הצביעו בבחירות הקודמות והשנה נערכה ההצבעה בארץ כבר לפני שבועיים וההערכה היא כי המספר גבוה אף יותר.

רוצים את לאזיו

הורביץ, אגב, אומר כי אם היה יכול היה מצביע בכלל עבור ביל ברדלי, שהפסיד לגור בפריימריס של המפלגה הדמוקרטים. "בארה"ב בוחרים עבור האדם, לא עבור המפלגה, כמו בארץ", הוא אומר.

הסקרים בארה"ב מצביעים על שיוויון, אבל בין הישראלים-האמריקאים יש לשער שגור זוכה לתמיכה מסיבית. "תמיד היתה לי אמונה בבוחרים האמריקאים שהם יעשו את הבחירה הנכונה", אומרת בריאנה פרנקלין, יו"ר המפלגה הדמוקרטית בארץ, נוכח התמיכה השווה בבוש וגור. "במירוץ הזה אני לא יכולה להסביר מה קרה, ולכן אני מוטרדת". את זמנה היא משקיעה בעיקר בשיחות עם מכרים אמריקאים וניסיונות שכנוע שיעשו את הדבר הנכון.

אף אחד לא מוכן להסתכן בניבוי התוצאות לנשיאות. אבל פרויליך, תושב רחובות הכי ניו יורקי, מתעניין דווקא בבחירות לסנאט. לדבריו לאזיו ינצח את הילארי, והרבה ישראלים נתנו לו את קולם. "ואז נשאלת השאלה - מה ביל יעשה? אני צופה בעיות".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully