וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומה איתנו?

6.11.2000 / 23:25

גור מביא עימו מועמד יהודי לסגן הנשיא ותמיכה בישראל לא רק מטעמי אינטרסים אמריקאים צרים; שלטונו של האב לא ממש זכור בישראל לטוב, אבל בוש הבן מבטיח להעביר את השגרירות לירושלים; ואיך קשורה פלורידה לכל זה? הבחירות בארה"ב, הזווית הישראלית

מאת פרופ' גבי שפר

כאשר בוחנים את עמדות המועמדים לנשיאות ביחס לישראל צריך להביא בחשבון כמה גורמים: ראשית, את הרקע האישי ואת הנטיות הפוליטיות האישיות של כל אחד מהשניים; שנית, את הרקע המפלגתי של המועמדים; שלישית, את מעמד הקהילה היהודית בארצות הברית; ורביעית, את העובדה שבדרך כלל צריך להתייחס בזהירות רבה מאד להבטחות הנשמעות מפי המועמדים בעת מסע הבחירות. לכן, גם בתחום זה קשה לערוך תחזיות אמינות לחלוטין.

עמדותיו של גור ביחס לישראל מוכרות טוב יותר מאלו של בוש, שמעולם לא עסק בענייני חוץ וביטחון. גור, כסגן נשיא, היה מעורב ברוב ההחלטות בתחומים האלה, כולל אלו הספציפיים למזרח התיכון. גור גילה הבנה רבה ואהדה כלפי ישראל, והוא תומך במעורבות פעילה של ארה"ב בסכסוך במזרח התיכון, לא רק בכדי לקדם אינטרסים אמריקניים צרים, אלא גם כדי להגן על הרעיון הדמוקרטי. לכן, גור תמך, ויתמוך גם בעתיד, במעורבות אמריקנית במטרה להביא הסכם שלום. על אף תמיכתו בישראל, הבהיר גור, כמו קלינטון, כי לא יעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים כל עוד מתקיים תהליך השלום.

עסקי הנפט של משפחת בוש

בוש לעומת זאת, הוכיח כבר את בורותו בענייני חוץ, והוא אינו מומחה גדול גם למזרח התיכון. בהתאם לתפיסתו הכללית, הוא יונחה על פי שיקולים של אינטרסים אמריקאים מצומצמים. עסקי הנפט בהם מעורבת משפחתו עשויים לגרום לו לפתח יחסים קרובים עם מדינות ערב, ולהיענות לדרישותיהן. במסגרת הקיצוצים הכלליים, הוא עלול לפגוע גם בסיוע הכלכלי והצבאי לישראל. מצד שני, הוא הצהיר על כוונתו להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים מיד (דבר שאיננו מקובל על ממשלת ישראל).

יש לקחת בחשבון שבאופן מסורתי, נשיאים דמוקרטים נוטים לתמוך יותר בישראל מאשר נשיאים רפובליקנים. ממשל בוש, לדוגמא, היה קשוח במיוחד עם ישראל, בעוד קלינטון נחשב לאחד מידידי ישראל הגדולים. עם זאת, המירוץ הצמוד גרם לשני המועמדים לחזר נמרצות אחרי הקול היהודי. פלורידה למשל, בה יש קהילה יהודית גדולה, היתה זירה לחיזור שכזה. המועמדים אינם מעוניינים רק בקולות היהודים אלא גם בתרומותיהם ובתמיכה הפוליטית של הקהילה היהודית הגדולה והמאורגנת. עם זאת, לאור ההתרחקות ההדרגתית בין יהדות התפוצות לישראל, קשה להעריך עד כמה התמיכה היהודית תבוא לידי ביטוי במדיניות הנשיא כלפי ישראל.

מינויו של סנאטור ליברמן היהודי למועמד לסגן הנשיא מבטיחה ערוצים ישראליים נוספים לבית הלבן, אם גור ייבחר. אולם יש לזכור כי גם בין עוזריו ויועציו של בוש יש אוהדים רבים לישראל.

הכותב הוא מרצה במחלקת מדע המדינה באוניברסיטה העברית.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully