וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריאל קרא לבנט: בטל את ההצבעה על החוקה החדשה

10.9.2014 / 12:51

שר השיכון שיגר מכתב ליו"ר מפלגתו, ובו מחה על סעיפי החוקה שמרכז המפלגה צפוי לאשר הערב. על אף התנגדות בשתי המפלגות המרכיבות את הבית היהודי, בנט צפוי לרשום הצלחה ולחזק את כוחו

נפתלי בנט בישיבת סיעת הבית היהודי, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
אריאל ובנט, פברואר 2013/נועם מושקוביץ

מתיחות במפלגת הבית היהודי לקראת אישורה הצפוי של חוקה חדשה למפלגה, שתעניק סמכויות נרחבות ליושב הראש נפתלי בנט: שר השיכון אורי אריאל פנה היום (רביעי) ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ומחה על סעיפי החוקה החדשה שהאחרון מתכוון לאשר הערב. הצבעה בעניין החוקה תיערך בוועידה של מרכז המפלגה, הערב באוניברסיטת תל אביב. שר השיכון ביקש מיו"ר הבית היהודי לדחות את ההצבעה בכמה שבועות, ובזמן זה לפעול במשותף לאיחודן של שתי המפלגות, מהלך שהוצע פעמים רבות מאז הבחירות האחרונות.

על פי החוקה החדשה, היו"ר יוכל לשריין אדם אחד בכל חמישייה לפי שיקול דעתו, וכן יוכל להחליט באופן עצמאי על קיצור תקופת החברות הנדרשת לפני שאדם מבחוץ יוכל להתמודד בשורות המפלגה. כך בנט יוכל לשריין כל אדם שיחפוץ בו, כולל כאלה שאינם חברי המפלגה, לרשימת המפלגה לכנסת הבאה. נוסף על כך, אחד הסעיפים קובע כי היו"ר – ולא מרכז המפלגה – הוא שימנה את השרים אם המפלגה תרכיב את הממשלה.

"בדרך אקראי הגיעה אליי הצעת החוקה שאתה מביא לאישור בפני חברי מרכז המפד"ל החדשה-הבית היהודי", כתב אריאל לבנט. "קראתי ויש לי כמה פליאות, אציין את חלקן ואולי תוכל להבהיר לי". אריאל, העומד בראש מפלגת תקומה שהח"כים המשתייכים לה מהווים שליש מסיעת הבית היהודי בכנסת, הזכיר בתחילת מכתבו כי לפי הצעת בנט, יידרשו 13 חודשי חברות במפלגה על מנת להצביע למוסדות המפלגה, ו-25 חודשים של חברות כדי להציג מועמדות ולהיבחר למוסד של המפלגה. הוא תהה כיצד יוכלו לבוא לידי ביטוי חברי תקומה, אם יתקיימו בחירות במהלך תקופה האכשרה שמציע בנט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששיגר אריאל לבנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרוחות בסיעת הבית היהודי בכנסת סערו בשבועות האחרונים סביב עניין החוקה. חברי תקומה, ארבעה מתוך 12 חברי הכנסת של הסיעה, האשימו את בנט בכך שהוא מנסה לדחוק את רגליהם מהרשימה, בניגוד לסיכומים מוקדמים. לנוכח התחזקותו המשמעותית של בנט והתבססותו בסקרים בתור מנהיג המפלגה השנייה בגודלה, נראה כי האיחוד בין המפלגות שעליו דובר אינו דוחק בו.

על פי ההערכות, בנט צפוי להציע לאריאל לקבל שריון כמספר 2 ברשימה, ואילו יתר חברי תקומה – אורית סטרוק, אלי בן דהן וזבולון כלפה – יצטרכו להתמודד בפריימריז פתוחים. גורמים בתקומה אמרו לוואלה! חדשות כי פריימריז "זו שיטה גרועה. יש לאחד את המפלגות איחוד מלא כפי שהוחלט לאחר הבחירות. אלמלא האיחוד הזה, הבית היהודי לא הייתה מגיעה למקום שבו היא נמצאת". אריאל כתב לבנט לא פחות מארבעה מכתבים בעניין, ושלשום אף כינה את התנהלות היו"ר "לא ראויה ולא חברית". גורמים בבית היהודי אמרו אמש לוואלה! חדשות כי מהלך האיחוד עודנו על הפרק, וכי הוא צפוי לעלות לדיון מיד אחרי העברת החוקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך לא רק בין המפלגות שוררת מתיחות. גם בתוך מפד"ל עצמה לא כולם שבעי רצון מביצור כוחו של בנט כיו"ר באופן שמזכיר את ליברמן ולפיד, ומציינים כי "האפשרות לשריין אנשים מבחוץ תהפוך את הבית היהודי ממפלגה דתית לליכוד ב'". מבקריו של בנט אף טוענים כי הוא מונע מהתקשורת להיכנס לשלב הדיונים בוועידה הערב מחשש שיובך.

חבר הכנסת יוני שטבון, הנחשב לגדול המתנגדים לבנט בתוך המפלגה, אמר אתמול כי "חוקה של איש אחד תפצל את המפלגה ותרסק אותה כליל". לדברי שטבון, "יש להזכיר ליו"ר המפלגה, שבבחירות 2012 רצנו ברשימה מאוחדת ופריימריז פתוחים והגענו להישג משמעותי". הבוקר הודיע שטבון כי השיג את החתימות הנדרשות לכך שההצבעה על החוקה תהיה חשאית. "השטח בוער ואני בטוח שהציונות הדתית תאמר היום את דברה, 'לא למפלגה של איש, כן לערכים ודמוקרטיה'", אמר.

יונתן שטבון ואורית סטרוק ביום עיון לחברי כנסת חדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
התנגדות לחוקה בשתי המפלגות המרכיבות את הסיעה. יוני שטבון ואורית סטרוק/טלי מאייר

חבר הכנסת מוטי יוגב יצא היום גם הוא נגד התנהלות בנט, ואף עקץ את יו"ר המפלגה, שתקף את נתניהו במהלך הלחימה בדרום על כך שהוא מקבל החלטות ללא התייעצות. "כשכולנו היינו עסוקים במבצע 'צוק איתן', עלתה טענה על כך שראש הממשלה אינו מתייעץ עם שריו לקבינט בנושאים מהותיים", אמר יוגב. "קבלת החלטות מהותיות, למעט כאלה שבהולות כמו תקיפה צבאית, לא נכון שתתקבלנה על ידי שיקול דעת יחידי. הוא הוסיף כי "אין מי שחולק על הצורך ברענון חוקת הבית היהודי", אך ציין עם זאת: "ניסיונות ההשתלטות של היחיד אינם מבטיחים את הגדלת הבית היהודי ואת השפעתנו בכנסת, בממשלה ובעם ישראל. חוקה ריכוזית הנותנת סמכויות יתר ליו"ר אינה דרכנו".

מנגד, חברת הכנסת איילת שקד הביעה תמיכה ביו"ר המפלגה. "החוקה החדשה היא שילוב בין דמוקרטיה למשילות", כתבה בדף הפייסבוק שלה. "מצד אחד, היא מקבעת את הפריימריז, ומצד שני היא מאפשרת ליו"ר לעבוד". לדברי שקד, "החוקה היא לא מושלמת, יש דברים שעוד נצטרך לתקן, אבל היא מספיק טובה. אני שמחה שיש אופוזיציה בועטת לחוקה, זה מוכיח שאנחנו מפלגה דמוקרטית ולא דיקטטורה".

למרות ההתנגדויות, החוקה החדשה צפויה לזכות לרוב מבטיח, בראש ובראשונה בשל הפופולריות ההולכת וגדלה שבנט זוכה לה בציבור. חברי הבית היהודי אולי לא מתלהבים מהחוקה החדשה, אבל גם הם יודעים שמצב המפלגה בסקרים מעולם לא היה טוב יותר. מ-17:00 אחר הצהריים יגיעו לאוניברסיטת תל אביב 1,180 חברי ועידת המפלגה, ידונו בהסתייגויות לחוקה, ולאחר מכן ייגשו להצבעה. אם לא תהיה הפתעה יוצאת דופן, יעלה בנט סביב השעה 20:00 כדי לברך על אישור החוקה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully