וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

13 שנים אחרי 11.9: אובאמה בעקבות בוש

בועז ביסמוט

10.9.2014 / 8:20

מקץ 13 שנה פחות יום מפיגוע התאומים בניו יורק (11/9) חשף נשיא ארה"ב ברק אובמה את אסטרטגיית הלחימה שלו נגד ארגון הטרור הסוני הקיצוני והמבחיל דאעש. תוכנית אובמה התחרתה בחשיפת מכשיר האייפון 6 של אפל. קשה להחליט מה יותר סנסציוני: השישי של אייפון או הראשון של אובמה?

ברק אובמה נבחר כדי שאמריקה לא תילחם יותר. זה לפחות היה החלום האמריקני של הנשיא ה?44 של ארה"ב.

מבחינתו של המועמד אובמה ערב בחירות 2008, היה ברור כי המלחמות בעיראק ובאפגניסטן היו כישלון. אפילו אירוע טראומטי. השאיפה שלו היתה לסיים אותן כמה שיותר מהר, להשיב את החיילים הביתה ולהפגין לעולם המוסלמי כי עידן חדש נפתח בינו לבין אמריקה. בדרך היה גם, למי ששכח, ה"אתחול" של יחסי ארה"ב?רוסיה; כי הלוא הנשיא בוש הביא את אמריקה, על פי תפיסת עולמו של אובמה, למחוזות לא רצויים בכל מקום אפשרי בגלובוס.

כאשר נכנס אובמה לבית הלבן בינואר 2009, הוא עשה כמעט הכל חוץ מלשיר "הבאנו שלום עליכם". מי היה ראוי יותר ממנו לקבל את פרס נובל לשלום, ויפה שעה אחת קודם.

כמעט שש שנים חלפו מאז נבחר אובאמה לבית הלבן ומחלות העבר, שחייבו את הנשיא ג'ורג' בוש המושמץ לצאת למערכות צבאיות ודיפלומטיות, טרם חלפו להן מהעולם: הטרור האיסלאמי מחליף שמות אבל לא שיטות ואידיאולוגיות, וממשיך להטיף למאמינים כי כופר טוב הוא כופר מת.

גם רוסיה של פוטין, למרות שבוש איננו, ממשיכה לדרוך לאמריקנים על הרגליים בכל מקום אפשרי, על אף הסיסמאות הפייסניות של וושינגטון. בוש הלך, אבל לא המלחמות וגם לא העימותים. אלה קדמו לבוש ונמשכים גם אחריו. תתפלאו, גם בעידן הנשיא אובאמה.

אובמה אמור היום, אם לא יהיו הפתעות, להציג לנו תוכנית בשלבים בת שלוש שנים, שתביא בסופו של דבר להבסתו של ארגון דאעש. ב?2012 כבר הבטיח אובאמה כי אל?קאעידה הוכרע. זה לא מדויק. לטרור גרורות רבות, וכולן נושמות ובועטות עדיין.

המערכה טרם החלה והקואליציה טרם גובשה סופית, אבל כבר עכשיו אפשר לראות את הבעיות הגדולות העומדות בפני הממשל: אובמה מתכוון להפעיל רק כוח אווירי, ולא ברור עדיין אם יפעל לא רק בעיראק אלא גם בסוריה.

בבית הלבן חוששים מאוד מיכולת הנ"ט של סוריה, וגם לא יכולים לשתף פעולה עם אסד, שמתנה את אבטחת המטוסים האמריקניים במרחב האווירי שלו בשיתוף פעולה עימו, דבר שאמריקה לא יכולה להסכים לו מבחינה מוסרית. זהו מוקש ראשון אבל לא אחרון הניצב לפתחה של וושינגטון. כיצד מנצחים את דאעש בלי לפעול בסוריה? אולי בגלל זה רמז אתמול "הוושינגטון פוסט" כי הנשיא מראה סימנים שהוא יפעל נגד דאעש גם בסוריה.

גם רוסיה של פוטין, שעמה וושינגטון מתעמתת באוקראינה, חיונית מאוד מבחינת אובמה בהתמודדות עם המשברים במזרח התיכון, בין היתר בסוריה וגם באיראן, שהיא בעיה בפני עצמה. וושינגטון וטהרן מתווכחות על הגרעין, וכמעט במקביל מתואמות בנושאי דאעש. לא מריח טוב.

כל המערכה הזו, כמו כל מערכה צבאית, היא מסובכת, מורכבת ובעייתית. יכול מאוד להיות שההיסטוריה תשפוט אחרת גם את בוש וגם את אובמה.

אובמה כל כך רצה לכתוב גירסה מודרנית של "מלחמה (בוש) ושלום (אובמה)", אלא שאת הקדנציה השנייה והאחרונה שלו הוא מסיים דווקא עם גירסה חדשה של "מלחמה (בוש) ומלחמה (אובמה)".

וכן, יש גם מלחמות צודקות, אדוני הנשיא, ולא צריך בגלל זה להחזיר את פרס נובל לשלום בתיאוריה. אולי דווקא "המלחמה הראשונה של אובמה (בתפקיד המוביל)" תהיה האקורד המוצלח ביותר של נשיאותו... וכמה אירוני זה יכול להיות...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully