וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מה הרעש?

6.11.2000 / 23:14

זה אולי נשמע מוזר, אבל מאחורי השואו יש גם נושאים בוערים; ההבדלים בין המועמדים בנושאים כמו מדיניות חוץ ורווחה מסתתרים מאחורי מירוץ חיוור ומשעמם; בסוף ישאלו איזו פדיחה היתה יותר קריטית: הקללה שסינן בוש למיקרופון או ההצהרה של גור שהוא המציא את האינטרנט

מאת פרופ' גבי שפר

בארצות הברית, כמו במדינות רבות אחרות, חלה התקרבות רבה בעמדותיהן של שתי המפלגות הגדולות לגבי הנושאים הבוערים. הן מקדישות תשומת לב רבה למעמד הבינוני, המהווה את הקבוצה הגדולה בארה"ב, בעלת העוצמה והמעורבת ביותר פוליטית.

עם זאת, קיימים הבדלים בין השניים שחלקם נובעים מהעמדות המסורתיות של המפלגות הגדולות. בניסוח גס, גור נחשב כקרוב ל"דרך השלישית" שקלינטון היה בין מעצביה. מאידך, קרוב בוש ל"ימין החדש", מבית מדרשם של מרגרט תאצ'ר ורונלד רייגן.

אל גור מבקש לנער את הממשלה הפדרלית ולייעל את עבודתה. אבל הוא גם תומך בשמירה על מעורבות הממשלה בתהליכים הכלכליים והחברתיים. בוש בעד צמצום מעורבות הממשלה בחיי האזרחים ובהקטנת כוחה על ידי העברה משמעותית של תפקידים לידי המדינות השונות ולסקטור הפרטי.

מדיניות חוץ וביטחון היא אחד התחומים בו נבדלים השניים משמעותית. גור בעד המשך הקיצוץ בתקציב הביטחון והשקעת העודף התקציבי בנושאי רווחה וחברה. בוש, על אף שאינו ממש מתמצא בתחום זה, תומך במדיניות בדלנית, בהגדלת תקציב הביטחון ובהמשך פיתוח מערכות נשק, בייחוד מערכות טילים ומערכות של "מלחמת הכוכבים", הפרוייקט בו החל רונלד רייגן. בעוד גור תומך במעורבות פעילה באזורי סכסוך, בוש יהיה מוכן להתערב רק אם אינטרסים אמריקאיים יהיו בסכנה. בוש בעד מדיניות נוקשה כלפי רוסיה וסין, וגור בעד שיתוף פעולה רב יותר עם המעצמות האלה, גם אם הדמוקרטיה עדיין רחוקה מהן.

הקור של גור, הפשטנות של בוש

תחום הרווחה - חינוך, בריאות וביטחון סוציאלי – מזוהה יותר עם הדמוקרטים. גור מגלה עניין גם בתחומים כמו זכויות האזרח, מעמד ההומוסקסואלים ואיכות הסביבה. הוא תומך במימון פרויקטים בתחומים האלה, בעוד בוש בעד קיצוץ בסיוע פדרלי, הפרטה והעברת האחריות למדינות ולרשויות המקומיות.

רבים מתלוננים על שעמום במסע הבחירות, ובצדק. שני המועמדים חיוורים, העמדות של גור מוכרות ובוש מפגין בעיקר פשטנות וחוסר ידע. עם זאת, ידע ורהיטות הם לא הדבר החשוב. בוש התגלה כאדם חם ובעל חוש הומור, וזה נותן לו יתרון מול הקרירות וההתנשאות שמשדר גור.

מה שמשך תשומת לב היו בעיקר המעידות של השניים. מעצרו של בוש בגין שכרות לפני 24 שנים התפרסם ממש ברגע האחרון, ולאורך המסע הוא "הצטיין" בפליטות פה, כמו הקללה שפלט לעבר עיתונאי כשהמיקרופון היה פתוח. גור לעומת זאת, טען כי הוא שהמציא את האינטרנט. במצב כזה, בו העיקר הוא מה ששלילי, הדבר שעשוי להכריע את הכף הוא כמות ההכפשות שתידבק באחד המועמדים.

הכותב הוא מרצה במחלקת מדע המדינה באוניברסיטה העברית.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully