וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא יעבוד בלי אמריקה

יוסי ביילין

8.9.2014 / 8:13

ארה"ב היא הכבאי של המערכת הבינלאומית. יש מערכות אזוריות כגון האיחוד האירופי, ויש מערכות בינלאומיות כגון האו"ם, והן כולן חשובות וכולן תורמות למניעת מלחמת עולם שלישית, אבל כאשר פורצת אש פונים אל מכבי האש, ובתחום זה אין תחליף לארה"ב.

ייתכן שלה עצמה כבר נמאס. היא מבינה שיש לכך מחיר שעליה לשלם, והיא חוזרת ושואלת את עצמה מדוע עליה להיכנס למריבות אינפנטיליות של עמים ושבטים שאינם מסוגלים להסתדר ביניהם, ובמקום לדבר ולהתפשר, הם מכים זה בזה עד מוות? אבל אין לה אפשרות אחרת, משום שהיא המעצמה היחידה בעולם, משום שתקציב הביטחון שלה גדול מזה של כל מדינות העולם האחרות, ומשום שיש לה יומרה לפעול למען עולם מתוקן יותר.

אמריקה של הנשיא ברק אובאמה ניסתה לפנות מקום לאחרים. בהפצצות על לוב המציאה את הביטוי "להנהיג מאחור", משום שהעדיפה שמדינות אירופה יישבו במושב הנהג. בדיעבד, אפשר להעריך את הפעילות העולמית בהקשר הלובי ככישלון, וחלק מן הכישלון הזה כרוך בהמצאה האמריקנית הבלתי מוצלחת, שהוכחה כבלתי מעשית. אחרי הכל, מדובר באוקסימורון: או שנוהגים או שיושבים מאחור.

רק "הימנעות מעשיית שטויות" אינה יכולה להגשים ערכים

הביטוי האחר מבית מדרשו של הנשיא אובאמה הוא "פסק זמן". אחרי כמעט שש שנים כנשיא ועוד כשש שנים בפוליטיקה, היה עליו לדעת שפסק זמן אפשר להכריז רק במשחק ספורטיבי ולא בחיים פוליטיים (או בחיים בכלל). עצם המחשבה שלפיה אפשר לנהל, במשך תשעה חדשים, משא ומתן בין ישראל לפלשתינים ולצפות לכך שאם ייכשל לא יהיה לכך שום מחיר, וכי כל מה שנותר לארה"ב לעשות הוא להודיע לצדדים כי מכיוון שלא עמדו בלוח הזמנים המלאכותי הזה, נוטלת המעצמה חופשה מן הסכסוך, היא אווילית. כישלון השיחות, ולאחריהן הנטישה האמריקנית הפומבית, יצרו את החלל שאליו נכנסה, כרגיל, האלימות, ובשיאה - סבב האלימות האחרון בין ישראל לחמאס בעזה.

ההודעה האמריקנית באשר לפנייה אל אסיה "פיבוט אסיה" היתה הגיונית מאוד. בידי סין נמצאות רוב איגרות החוב האמריקניות, החרפת העימות בין סין ליפן טומנת בחובה סכנת התפוצצות, השוק העתידי נמצא באסיה, ויש הרבה טעמים אמריקניים מדיניים וכלכליים לשים דגש הרבה יותר חזק על אסיה. אבל המעצמה היחידה בעולם, כאמור, מתפקדת על תקן כבאי, וכבאי אינו יכול ואינו רשאי לקבוע לעצמו סדרי עדיפויות אסטרטגיים: הוא חייב למהר למקום השריפה. ואם פתאום מוקם דאעש המטורף, ונערפים ראשים של עיתונאים אמריקנים, ומוקמת מדינה בגודל בלגיה בגבול שבין עיראק לסוריה, חייבת ארה"ב לפעול כפי שפעלה במשברים קשים בעולם: להקים קואליציה ולהילחם באלימות.

בוועידת נאט"ו בוויילס, בסוף השבוע, התברר שוב שזה לא יעבוד בלי אמריקה, וכי עם אמריקה אפשר לקבל החלטות מעשיות לגבי המשבר הרוסי?אוקראיני ולגבי הטיפול בדאעש. אובאמה, הליברל ורודף השלום, אינו מחליף את עורו ואינו הופך לארצ'י באנקר. הוא פשוט מתחיל להבין כי בשם הערכים שהוא דוגל בהם צריך לפעול בנחישות, וכי רק "הימנעות מעשיית שטויות" אינה יכולה להגשים ערכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully