וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לנצח את דאעש, חייבים לאמץ חוקים חדשים

דן מרגלית

8.9.2014 / 8:04

ברק אובאמה נקלע לעמדה מביכה, כאשר הודה קבל עמו והעולם כי ארה"ב טרם גיבשה אסטרטגיה למלחמה בדאעש ובבנותיה ובגרורותיה. אך במהות אין מקום ללעוג לו, מפני שהדילמה אינה מן הסוג המוכר.

בדרך כלל הבעיה הניצבת בפני ממשלים היא אם להפעיל עוצמה צבאית להשגת יעד מחוץ לגבולות הריבונות שלהם. אך הבעיה עם דאעש יותר מורכבת. מפני שלא מדובר באויב חזיתי כמו סדאם חוסיין אלא בגורם טרור המתפרס על פני המזרח התיכון, ומקורות כוח האדם שלו הם בחלקם אזרחים ממדינות דמוקרטיות, שהיגרו אליהן ממרכזי האיסלאם ובמקום להשתלב בהן הקצינו את בידולם. אירופה לא שעתה לאזהרות ונענתה לארגוני זכויות שתמכו במהגרי האיסלאם ובארצותיהם, ועתה היא משלמת מחיר כבד.

ארה"ב חייבת לשקול חבירה אל "השטן הקטן"

המדינה האיסלאמית, בלבוש הארגוני הנע בין דאעש לבין חמאס, מעמידה במבחן את העקרונות אשר הדמוקרטיות נשבעו בהם עד שאותגרו עתה ביבשת אירופה ובמזרח התיכון. לפניהן שלוש דילמות:

• היות שארה"ב ובעלות בריתה, ובוודאי המדינות הערביות המתונות, אינן רוצות להפעיל כוחות צבא קרקעיים - אין להן ברירה אלא לתקוף מן האוויר בהתמדה ובעוצמות גבוהות, לחתור למה שנקרא "הפצצות שטיח".

מה זה? גורל העיר הגרמנית דרזדן בשלהי מלחמת העולם השנייה. לא שארגוני הטרור המטורפים מחזיקים בערים מיושבות, ומכאן ששיעור ההרוגים יהיה קטן בהרבה ממה שהתרחש ב?1945. אך אם אובאמה רוצה לא רק לפעול אלא גם לנצח ולמגר ולעקור מן השורש בלי להפעיל כוחות יבשתיים, כי אז אין דרך אחרת. זאת אומרת, לעצום עין מחוקי המלחמה הבינלאומיים המודרניים. בלי "הקש בגג" ובלי משפטן לכל טייס. אין זה קל. בכל דמוקרטיה יש גדעון לוי בכל השפות, שנהנים מן ההגנה על חייהם ומגנים את המגינים. אך זו הדילמה, ואובאמה שרוצה רק הפצצות מן האוויר (ומעט פעולות קומנדו נקודתיות) חייב להחליט אם הוא משנה באורח חד?צדדי את החוקים.

• ארה"ב חייבת לשקול חבירה אל "השטן הקטן". במקרה זה בשאר אסד, שאובאמה בקוצר ראותו לא פעל למיגורו כאשר המורדים היו חילונים סבירים, ולא הקפיד להשמיד את מחסן הנשק הכימי שלו עד תום, ועתה הוא נתפש כרע במיעוטו. לחבור או לא לחבור? הקואליציה לא תוכל להגביל את לחימתה בקיצוני האיסלאם לעיראק בלבד. יהיה עליה לגלוש גם לסוריה. כל אחד יודע.

• הדמוקרטיה המתגוננת במערב תיאלץ לצמצם את זכויות הפרט והאזרח. משטרת שריעה איסלאמית נגד אלכוהול במועדוני לילה בערי גרמניה? מי שלא יאסור אותה כל עוד אינה משתמשת באלימות - ייאלץ לעשות כן כאשר תניח מטעני חבלה. כל אחד חף מפשע אלא אם כן יוכח אחרת? אם אירופה חפצת חיים, היא תפעיל מעצרים מנהליים נגד אזרחים בני מהגרים.

ואז, כאשר הטירוף הקרוי דאעש יחלוף מן העולם, שוב לא תיראה הדמוקרטיה הנאורה כפי שהצטיירה עד כה.

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully