וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שגיליתי אחרי שבני התאבד

ד"ר אבשלום אדרת

9.9.2014 / 11:31

בנו של אבשלום אדרת, ערן, שם קץ לחייו במהלך השירות הצבאי שלו. רק אחרי מותו, גילה אביו נתונים מבהילים על התופעה, ועל הדרך להילחם בה. כעת, הוא קורא לשר החינוך להתערב

רק כמה שנים אחרי התאבדותו של בני, ערן ז"ל, במסגרת שירותו הצבאי, נחשפתי לנתונים המבהילים: כ-500 בני אדם מתאבדים בכל שנה במדינת ישראל. כמאה מתוכם הם צעירים בגילאי 15 עד 24. עד התאבדותו של ערן, הכרתי את הנושא בצורה שטחית למדי. לא הכרתי עד אז אף משפחה שהיתה בה התאבדות, לא הכרתי אנשים שניסו להתאבד, וכל התחום הזה היה תיאורטי למדי עבורי.

וחבל שכך. משום שלו הייתי יודע אז את שאני יודע היום, יתכן והייתי פועל אחרת כשלנגד עיני ראיתי את מצוקתו של בני ששובץ לאפסנאות למרות רצונו העז לשרת בתחום המחשבים. יתכן והייתי מעלה על דעתי שהעצבות שלו וההסתגרות שלו אינם רק ביטוי של קשיי השבועות הראשונים בצבא, אלא הם עלולים להביא אותו למחשבות אובדניות ולפגיעה בעצמו. אם הייתי יודע שהתאבדות היא מעשה לא כל כך נדיר, כפי שחשבתי, בקרב צעירים, יתכן והייתי פועל אחרת.

לצערי, לכל הנושא הזה נחשפתי רק לאחר התאבדותו של ערן. סירבתי להאמין כשסיפרו לי שכ- 6,000 בני אדם מגיעים כל שנה לחדרי המיון לאחר ניסיון אובדני. כששמעתי ממנהל בית חולים, שבממוצע, בכל בית חולים בישראל, מגיע כל יום לפחות אדם אחד לאחר ניסיון אובדני, הבנתי את גודל הבעיה. עד התאבדותו של ערן האמנתי, כמו רבים אחרים, שההתאבדות היא בעייתו של המתאבד ובעייתה של משפחתו.

אחרי ההתאבדות של ערן, תוך כדי ניסיונותיי להבין את המניעים שהביאו את בני להתאבד, הכרתי עשרות משפחות, נורמטיביות לחלוטין, שגם בהן אחד מבני המשפחה התאבד. אז, התחלתי להבין את גודל הטרגדיה ברמה האישית והאנושית. בכל כך הרבה מקרים, כך מתברר, ניתן היה למנוע את האסון לו היתה יותר מודעות לנושא.

לפרוץ את חומות הפחד

התאבדות של מתבגרים היא נושא שצריך לפרוץ את חומת הפחד והשתיקה סביבו. בנושא זה יש הרבה סטיגמות והרבה מיתוסים. אחד המיתוסים הוא שאסור לדבר על זה כי דיבור על התאבדות עלול לעודד התאבדויות נוספות. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מעידים על כך שההיפך הוא הנכון. כששואלים צעיר שנמצא במצוקה אם הוא חושב על מוות ועל אובדנות זה לא "נותן לו רעיונות" אלא מאפשר לו לדבר על אותם דברים שהוא מפחד לדבר עליהם וכולנו מחביאים אותם מתחת לשטיח. זה מאפשר להנגיש לאותו צעיר טיפול שעשוי להציל את חייו.

לאחרונה יצאה לדרך תכנית לאומית למניעת התאבדויות, ויש לברך על כך. אולם תכנית זו תצליח להוריד את מספר ההתאבדויות בקרב מתבגרים רק אם מנהלי בתי הספר יירתמו לכך. הכלים קיימים, התקציבים קיימים. נדרשת כעת מנהיגות בית ספרית אחראית שתדאג לכך שכל התלמידים יסיימו את לימודיהם כשהם חיים.

קיים קושי של ממש בקרב בתי הספר להכניס נושא זה לתוך השיח, ולכן נדרשת פעילות אקטיבית של שר החינוך שתעודד ותדחוף את בתי הספר לכך. כדי להתגבר על הסטיגמה ועל החשש מעיסוק בנושא חייב שר החינוך להציב את הורדת מספר המתאבדים בקרב המתבגרים כיעד אסטרטגי ולומר בצורה ברורה ובפה מלא למנהלי בתי הספר לעסוק בנושא.

את חייו של בני אי אפשר, כמובן, להחזיר. אבל אפשר להציל את חייהם של עשרות צעירים ולמנוע את הטרגדיה של אלפי משפחות. מחר, 10 בספטמבר, יחול היום הבינלאומי למניעת התאבדויות. זו הזדמנות לשר החינוך לצאת בפעילות מנהיגותית יזומה כדי לגרום לבתי הספר לאתר את בני הנוער הנמצאים בסיכון אובדני, להביא אותם לטיפול ולהציל את חייהם. בנפשנו הדבר.

הכותב הוא יו"ר עמותת "בשביל החיים" למניעת התאבדויות ולתמיכה במשפחות שיקיריהם התאבדו. טלפון לפניות: 03-9640222.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully