וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניצחון של הירוקים הוא ההפסד שלכם

4.9.2014 / 10:36

ועדת התכנון והבנייה של מחוז ירושלים דחתה את התכנית להקמת פיילוט שיבחן אם ניתן להפיק נפט מפצלי השמן בחבל עדולם באופן מסחרי. מה שעומד מאחורי המהלך הוא פחד ולא מחשבה

החלטתה השבוע של הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז ירושלים לדחות את התוכנית להקמת מתקן פיילוט להפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה, מסמלת את המשך המגמה המדאיגה שבה ההתנהלות הרציונלית והשכל הישר נכנעים לתחושות הבטן ולרומנטיזציה המלווים תמידית את התחום "הסביבתי" וה"ירוק", ובכך גוזרים על אזרחי ישראל קיבעון וקיפאון בתחומי הכלכלה, החברה והביטחון.

בהחלטת הוועדה – שהתקבלה ברוב מוחץ - נטען כי רמת הסיכון הלא ברורה, לצד התועלת הלא ברורה שבביצוע פיילוט, מלמדים שהפרויקט אינו בשל כעת לביצוע, לפחות לא באזור שפלת יהודה. הוועדה לא לבדה - נגד הפרויקט התגבשה קואליציה נרחבת של מתנגדים, בהם המשרד להגנת הסביבה, ראשי מועצות אזוריות, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות המים, ארגוני סביבה ותושבים, המתריעים מפני נזקים סביבתיים נרחבים שהוא עלול לגרום, בהם זיהום קרקע ומי תהום.

חוות עדולם. אפיק גבאי
"הטכנולוגיה המתקדמת לא הית פוגעת בטבע". חבל עדולם/אפיק גבאי

הארגונים הירוקים שהפעילו מכבש לחצים אדיר, השכילו להסיט את הדיון מהיתרון האסטרטגי העצום, הטמון בפרויקט זה, להשלכות סביבתיות והפחדות פופוליסטיות המלאות בחורים רבים, בסימני שאלה ובחצאי האמיתות. הטענות שהועלו הנן מוזרות, בלשון המעטה, שכן רק לאחר הפיילוט בשטח ניתן יהיה לדעת בברור מה היא אותה "רמת הסיכון". הטענה בדבר "התועלת הלא ברורה" מעלה גם היא סימני שאלה רבים, בעיקר בשל הנכס האסטרטגי שהפקה זו תהווה, אם הפיילוט אכן יצליח – והרי בדיוק לשם כך הפיילוט מתוכנן.

בנוסף, טכנולוגיית הפקת פצלי השמן התקדמה משמעותית ונכון להיום נחשבת לבטוחה הרבה יותר. בעבר, נעשתה הפקה בפצלי שמן כמקור דלק חלופי, אך הטכנולוגיה לא הייתה יעילה דיה להצדיק ייצור בהיקף מסחרי וטכנולוגיית ההפקה בכרייה אכן גרמה לנזקים סביבתיים משמעותיים. אלא שמאז, התבצעו פיתוחים רבים בתעשייה זו ובתחומים משיקים והטכנולוגיות החדשות של הפקה בתת-הקרקע (In-Situ) מאפשרות להפיק נפט מפצלי שמן תוך השפעה סביבתית זניחה.

דו"ח סביבתי של חברת "צנובר", שהוזמן על-ידי המועצה האזורית מטה יהודה (המתנגדת לפעילות פצלי השמן) הגיע למסקנה כי פעילות הפיילוט לא תגרום לפגיעה במי התהום. לדו"ח זה מצטרפת חוות דעת נוספת שפרסמה חברת IEI (החברה האמונה על הפיילוט) הקובעת גם כן כי "הסכנה הנמוכה לזיהום של מי התהום בעת חימום פצלי השמן והפקת הנפט".

גם הטענה כי טכנולוגיה זו לא נוסתה בשום מקום אחר בעולם, אינה מדויקת. אמנם הטכנולוגיה שמתכננים להשתמש בה בפיילוט איננה בשלה עדיין להפקה מסחרית, אך עם זאת, יש לציין כי מדובר בטכנולוגיה שהוכיחה את עצמה בשבעה פיילוטים בארה"ב ובקנדה, שחלקם עדיין נמשכים.

לכל הטורים של עומר דוסטרי בוואלה! דעות

למרות מסקנות הדו"חות, המתנגדים ממשיכים להעביר מסר כי קיים איום ממשי על מי האקוויפר ומדובר, כאמור, במסר שגוי ומטעה. שלילת הפיילוט, אגב התבססות על שיקולים לא מקצועיים, מרמזת על כניעה של הוועדה ללחצים חיצוניים וכי מדובר בהחלטה פופוליסטית ומוכנה מראש. מדינת ישראל אינה יכולה להישאר בשלב החששות – לגיטימיים או לאו - של תיאוריות אלו ואחרות מצד ארגונים ירוקים. עליה לעבור לשלב שהופך את ההפחדות או את התקוות לשיקולים רציניים המבוססים על מדע ורציונליות.

מי מסתיר מידע?

מעבר לשלב זה יינתן אך ורק לאחר ניסוי בהיקף מוגבל ומצומצם, שיספק לאחר שנה או שנתיים נתונים בדוקים וזאת על מנת לקבל החלטות לגבי אישור הפרויקט – כן או לא. מותר ואפילו רצוי להעלות שאלות קשות לגבי הפגיעה הסביבתית האפשריות בשל הפקת הנפט מתת-הקרקע בחבל עדולם, אולם אין זה לגיטימי לעוות ולהסתיר מידע קיים או להתעלם ממידע מדעי בדוק ומפורט. אם דרישת השקיפות קיימת מול היזם, אזי היא נכונה גם למתנגדים.

לצד השיקולים הכלכליים והסביבתיים הצרים, ישנו השיקול האסטרטגי העליון. כיום, חלק גדול מתזקיקי הנפט עובר דרך טורקיה, ברצותה תסגור וברצותה תפתח את המעבר. כל הדלק של המכוניות שבהן נוסעים אזרחי מדינת ישראל, מותנה אפוא בגחמותיו של ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, שחיבתו למדינת ישראל אינה מהמפורסמות.

הפקת נפט מפצלי שמן עשויה לשחרר את מדינת ישראל מכבלי המונופול על הנפט הערבי, לצמצם לחצים בינלאומיים בנושאים שונים, לחסוך בכסף רב שיכול להיות מנותב לתחומים אחרים, להעניק תנופה אדירה לכלכלה ולהעלות את קרנה של מדינת ישראל באזור ובעולם, עם אפשרות לטווית קשרים ואינטרסים חדשים.

אנרגיה חלופית היא בהחלט רעיון נפלא ואם תימצא דרך הזהב להניע מכוניות ואניות באמצעים נקיים וזולים (הצבא, למשל, ימשיך להשתמש בנפט, מכיוון שמטוסים ואניות אינם יכולים להיות ממונעים בגז), השיח יהיה שונה וככל הנראה שפתרון זה יזכה לתמיכה רחבה וייתר את פצלי השמן. אולם כרגע, המציאות מכתיבה פתרונות אחרים וריאליים. עד שתהיה אנרגיה חליפית, פצלי השמן יכולים לספק למדינת ישראל עצמאות אנרגטית חשובה, ששווה לפחות לבודקה באופן מקצועי ורציני ולא על סמך סיסמאות ריקות מתוכן.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הכותב הוא סטודנט לתואר שני בתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת תל-אביב, חבר בפורום הרעיוני של "התנועה הליברלית החדשה" ומפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully