וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הדרום התפרצו לדיון בכנסת: "דורשים פיצויים"

3.9.2014 / 11:54

בעלי עסקים מהנגב חוללו סערה בדיון של ועדת הכספים אשר עסק בתכנית "מע"מ אפס", כשדרשו שיקום מידי של הכלכלה הקורסת באזורם לאחר המבצע. "הרגשנו כמו פורצים, איך נממן את המשפחות שלנו?"

צילום: סיוון שור, עריכה: יאיר דניאל

סערה בוועדת הכספים: עשרות בעלי עסקים מאזור הנגב המערבי הגיעו היום (רביעי) במפתיע לדיון בכנסת בנושא חוק "מע"מ אפס" לרוכשי דירה ראשונה. בעלי העסקים ביקשו למחות על סדר יומה של הוועדה, אשר עסקה בחוק המע"מ במקום בפיצוי לתושבי הדרום ובשיקום הכלכלה בנגב, שנפגעה מאוד בעקבות מבצע "צוק איתן". במשך דקות ארוכות לא התאפשר לנציגי הדרום לדבר בוועדה, וגורמים בה אף כיבו את המיקרופונים בהם ניסו להשתמש על מנת להביע את מחאתם.

רק כעבור כרבע שעה, בהמלכה נועצו יו"ר הוועדה, ניסן סלומיאנסקי, ונציגי האופוזיציה וחברת הקואליציה גילה גמליאל, התרצה סלומיאנסקי. הוא אפשר לבעלי העסקים לדבר, אך מיד לאחר מכן הוא הודיע על הפסקת הדיון והעברתו לחדר קטן אליו הורשו להיכנס רק חברי הכנסת, מה שרק ליבה את הוויכוח בין הצדדים.

מלחמה בדרום | סיקור מיוחד:
"בנט ניגח את גנץ בקבינט עם מידע שקיבל מקצינים בכירים"
תחושת חמיצות לא מבוססת | דני אילון
"אל תעצבן אותי!": שיחת הזעם של אבו מאזן עם חמאס

סתיו שפיר בסיור לחברות הכנסת החדשות, ינואר 2013. טלי מאייר
"ממשלת ישראל צריכה להתבייש בהתנהגות שלה". ח"כ שפיר/טלי מאייר

במהלך ימי הלחימה הארוכים נפגעו אנושות בעלי העסקים בדרום הארץ וסכנת הפרנסה מרחפת מעל לראשם של רבים מהם. מעיין צוויג, יועצת עסקית, תושבת שדה אברהם שבמועצה האזורית אשכול, אשר הייתה בין המוחים הבוקר בכנסת אמרה לוואלה! חדשות: "העסק שלי נמצא ארבעה קילומטר מעזה. הפסקתי את הפעילות שלי למשך 60 יום. אני מרצה גם במכללה האקדמית אשקלון ביחידה ללימודי חוץ והמכללה סגרה את שעריה אז גם שם הפסדתי פרנסה. נשארתי בבית והייתי עם הילדים. לא זזנו מהאזור כי אנחנו מאמינים שזה החינוך שצריך לתת לילדים, אבל גם לא יכולתי להתפרנס. מחזור העסקים שלי הגיע לאפס. מודל הפיצויים לא עובד, הוא לא נותן את המענה הראוי. אנחנו צריכים קרש קפיצה. תיכף יש חגים ואנחנו במיתון. איך אני מממנת את המשפחה שלי מעבר לפלסטר שמנסים לתת?"

צוויג תקפה את התנהלות חברי הכנסת בוועדה וטענה כי "נתנו לנו להרגיש כמו פורצים. רק אחרי שהבינו שיש לנו מה לומר, נתנו לנו לדבר אבל אז הפסיקו את הדיון. לא הייתה הקשבה. אנחנו לא באים ממסכנות. אנחנו חזקים, אבל אנחנו צריכים עוד חיזוק".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
רקטה משוגרת מרצועת עזה לעבר ישראל 23 באוגוסט 2014. רויטרס
"תושבי הדרום סופגים טילים למעלה מחודש וזו התשובה של הממשלה?". שיגור רקטה לעבר ישראל במהלך המלחמה בדרום/רויטרס

ח"כ אראל מרגלית (העבודה), שהביא את נציגי הדרום לדיון, טען כי הם העלו טענות, ולכן ביקש שיבואו להשמיע אותן בוועדת הכספים. "האנשים הללו רוצים לחזור לחיים שלהם. הם נאבקים על כך והם צריכים עזרה. בעלי העסקים במצב קטסטרופלי, ובמקום לדון בבעיה שלהם הוועדה מתכנסת לדיון חירום על 'מע"מ אפס'. יש פה שר אוצר מוכשר ונחמד אבל הוא לא מבין בכלכלה. כדי לאפשר צמיחה חייבים לתת לבעלי העסקים עזרה".

עמיתתו של מרגלית למפלגה, חברת הוועדה ח"כ סתיו שפיר, זעמה גם היא על האופן שבו התפתח הדיון היום. "תושבי הדרום סופגים טילים יותר מחודש וזאת התשובה של הממשלה? להשתיק אותם כשהם מגיעים לוועדת הכספים ודורשים לדבר? ממשלת ישראל צריכה להתבייש בהתנהגות שלה", תקפה. "תארו לכם שוועדת הכספים הייתה מתכנסת היום כדי לדון בשאלה כיצד מעבירים את שלושת מיליארדי השקלים שיושקעו לריק בחוק המע"מ כתכנית חירום רב-שנתית לשיקום הדרום. שלושה מיליארד בשנה שהיו הולכים לבנייה של דירות חדשות, למענקים למשפחות צעירות וסטודנטים, ליצירת מקומות עבודה חדשים ועידוד תעסוקה, הטבות למפעלים ולעסקים הקטנים והבינוניים, פיתוח תשתיות כבישים ותחבורה ציבורית זמינה. התגובה הציונית ההולמת לחמאס היא הפיכת הדרום לאזור האטרקטיבי ביותר למשפחות ולצעירים בישראל".

ח"כ גילה גמליאל (הליכוד) אמרה כי "זעקתם של נשות ואנשי העסקים בדרום מובנת ומוצדקת". לדבריה, "כמו שאמרתי בעבר, יש לתגמל במהירות האפשרית ישובים הנמצאים במרחק של עד 40 ק"מ. אני קוראת ליו"ר ועדת הכספים לקיים דיון ראוי ומקצועי בנושא בנוכחות נציגי משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה".

סלומיאנסקי: "מסע פוליטי-תקשורתי מחושב ומתוזמר"

יו"ר הוועדה ניסן סלומיאנסקי טען להגנתו: "ועדת הכספים בראשותי עושה כל שביכולתה על מנת לסייע לתושבי הדרום, ולאחר שאישרה במהירות פיצויים, כולל מקדמות שכבר שולמו לעסקים ותושבים בעוטף עזה בהיקף של כמיליארד שקלים וחצי, תמשיך ותקיים דיון רציני ומקיף בנושא, בהשתתפות כל נציגי הממשלה הרלוונטיים". לדבריו, "מצער שהאופוזיציה, עושה שימוש ציני בתושבי הדרום, תוך השתלטות ביריונית על דיון הוועדה. הזמנתם של תושבי הדרום לדיון סרק שנוהל על ידי אנשי אופוזיציה, ללא נציגים רשמיים של רשות המיסים והממשלה, רק כדי שישמשו תפאורה לניגוח הקואליציה בנושאים אחרים, הוא ציני, מבזה את הכנסת, מדרדר את הדיון הציבורי ולא פותר דבר. אני קורא לתושבי הדרום שלא יולכו שולל במסע פוליטי-תקשורתי מחושב ומתוזמר, ללא כל קשר לעניינם".

סלומיאנסקי הוסיף כי "ההשתלטות הביריונית של האופוזיציה על דיון בוועדת הכספים גורמת נזק לכלל האזרחים ולתושבי הדרום בפרט, ומונעת דיון רציני בנושאים שעל סדר היום בכלל. ועדת הכספים תמשיך לפעול כפי שנהגה גם בעבר כדי לפתור בעיות בצורה יעילה, מתוך דאגה אמיתית לרווחת התושבים".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully