וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בגלל בנט

1.9.2014 / 10:18

יו"ר הבית היהודי אסר על הבאת הגופות לתערוכת הגוף מתוקף היותו שר הכלכלה, וממניעים של שמירה על כבוד המת. אותם ליברלים שמיהרו לתקוף אותו היו אמורים להיות ראשוני המתנגדים

שר הכלכלה נפתלי בנט הודיע בשבוע שעבר כי בכוונתו לאסור הכנסת גופות לישראל לשם הצגתן בתערוכת Bodies המציגה לעיני כל גופות, חלקי גופות ואיברים לצורך הבנת גוף האדם. בתגובה למכתב שנשלח אליו על קיום התערוכה באמצעות צו שהכליל את הבאת הגופות תחת "פקודת יבוא ויצוא", אמר בנט כי יפעל לאסור את קיום התערוכה, בשל החשש שהדבר "פוגע בצביון המדינה ובכבוד המת". מהר מאוד יצא קצפם של מובילי המחאה החילונית בישראל, שזעמו על כוונתו של השר לאסור את קיום התערוכה, והניפו את דגל המלחמה על קיום התערוכה בישראל בכל מחיר. האם הם בכלל שמו לב עבור מה הם נלחמים?

זה שנים שמרחפים סימני שאלה מטרידים מאוד סביב התערוכה ומקורות "החפצים" המוצגים בה. מקורן של הגופות במחוז ספציפי בסין, ולפי מספר תחקירים שפורסמו בכלי תקשורת מן המובילים בעולם (בהם ניו יורק טיימס ואיי-בי-סי), מדובר בגופותיהם של אסירים סינים שעונו והוצאו להורג על ידי הממשלה הסינית ונמכרו למארגני התערוכה. למותר לציין שהמוצגים כלל לא שלטו בגורלם כשהוצאו להורג וגופותיהם נמכרו, ומובן שלא ברור עד כמה הביעו את הסכמתם שחלקי גופותיהם יוצגו בתערוכה מסחרית. בשל הטענות הללו, נאסרה התערוכה להצגה במקומות שונים בעולם, בהם צרפת, בלגיה, וגם בעיר ניו יורק.

המידע הזה, תאמינו או לא, היה זמין גם לאלה שמיהרו לתקוף את בנט והתעקשו על קיום התערוכה; בשנת 2012 בג"ץ קבע, במסגרת עתירה שהוגשה נגד קיום התערוכה, כי לא ניתן להפריך את הטענה לפיה הגופות שייכות לאסירים שעונו והוצאו להורג, ושהן נמכרו ב"שוק שחור" לצורך הצגתן בתערוכה מסחרית. המארגנים, אגב, הודו שאינם יודעים מה מקור הגופות. הרכב של שלושה שופטי בג"ץ, גוף שקשה לטעון שחסר בו היסוד הליברלי, קבע כי בקיום התערוכה "נפגע כבוד האדם ובכללו כבוד המת", ועל כן הורה לסגור את התערוכה כשהוצגה בישראל לראשונה, לפני שנתיים.

להילחם את הקרבות הנכונים

הטענות המחרידות בדבר מקור הגופות הושמעו כבר לפני כשש שנים, והן ידועות לציבור הישראלי מזה שנתיים, לכל הפחות. משתמע מהן, שיש לצפות מכל אדם ליברלי, החרד לזכויות האדם והאזרח, שיעשה כל שביכולתו כדי למנוע את הצגתן של גופות האסירים המעונים, שנמכרו על ידי ממשלת סין האכזרית. אלא מה? אותם חוגים חילוניים, שלרוב מלאכתם היא מלאכת-קודש, הסתנוורו ממי שבמקרה זה אמור להיות שותפם למאבק, ובימים כתיקונם מהווה יריב. משום שבנט הוא זה שהוביל את התהליך נגד הצגת התערוכה – הם החלו לתמוך בקיומה, בעיוורון מוחלט. יהיה זה יום אפל לשוחרי זכויות האדם בישראל, אם דווקא הם אלה שבמאבקם יאפשרו את קיום התערוכה הזו.

ודאי שבנט פועל ממניעים אחרים מאשר הגופים החילוניים, דוגמת "ישראל חופשית". אלא שגם אם מדובר מבחינתו (ולחששם של הליברלים) בצעד לקראת כינונה של מדינת הלכה - בעוד אלמנט של "כפיה דתית" – הפעם מדובר במהלך מבורך, שכל מי שחרד לזכויות אדם חייב לתמוך בו. כשפוסלים את המהלך בשל המניעים, ולא בשל התוצאה - תומכים בלי משים בתערוכה מזעזעת. בארגון "ישראל חופשית", למשל, הודיעו לאחר החלטת בנט: "שכל אחד יבחר לאיזו תערוכה הוא רוצה ללכת. אם יהיה מספיק קהל לתערוכה, אז כנראה שהיא כן עולה בקנה אחד עם ערכיהם היהודים והדמוקרטים של צופיה". אוי לאוזניים שכך שומעות. האם העובדה שיימצא קהל, שערכיו קהו וטושטשו והוא יואיל ללכת לתערוכה כזאת די בה לקבוע שהיא מוסרית? אם ילכו די מבקרים לקרבות כלבים יוכח בכך שמדובר באירוע מוסרי? ואם מדובר באליפות ישראל הפתוחה בזריקת ביצים על ערבים? שמאלנים? חרדים? האם העובדה שיימצא קהל לטורניר המסקרן הופכת אותו ליהודי ודמוקרטי? הרי מובן שהמדינה חייבת להתערב בסוגיות מוסריות. זה הרי תפקידה – ולכן היא הרי עושה זאת על בסיס יומיומי.

התערוכה הזו, אפוא, אסור שתתקיים בישראל. טוב עשה בנט כשהודיע שיפעל למניעת הצגתה. טוב יעשו גם פעילי זכויות האדם והאזרח - שוחרי הליברליזם בישראל – אם יסכימו עמו, ולו ממניעים שונים בתכלית (ולמעשה, הם לא כל-כך שונים), ואפילו אם ברוב ימות השנה מדובר באויבם המר. ובאשר לדאגה כי מדובר ב"צעד ראשון" בדרך למדינת הלכה ולתהייה "היכן עובר הגבול?", מומלץ לרכז מאמץ במקומות שבהם אכן מופרות זכויות האזרח, החופש והשוויון שלנו, בשם האג'נדה הדתית של בנט – ולא במקומות שבהם אנחנו מסכימים אתו, גם אם הוא מגיע מאותה אג'נדה דתית, זרה ומטרידה. מוטב לרכז מאמץ במלחמה על שמירה על עסקים פתוחים בשבת, על קווי תחבורה ציבורית בשבת, על נישואים בין כל שני בני אדם שרוצים בכך, על זכותם של יחידים וארגונים לפעול בישראל ולהשמיע את קולם בלי חשש. ואילו במאבק נגד הצגתם לראווה של גופותיהם הקרועות של אסירים סיניים שעונו ונמכרו, מובן מאליו היכן אמורים להתייצב הליברלים, גם אם במקרה בנט חושב כמוהם.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully