וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הקיצוצים בתקציב: "הביטחון קודם לכל"

31.8.2014 / 11:57

ראש הממשלה אמר בפתח ישיבת הממשלה בעוטף עזה, שבה יאושר קיצוץ רוחבי של כמעט 2 מיליארד שקל: "נשנס מותניים כדי להגן על מדינת ישראל". השר פירון לוואלה!: "אצטרך לתרום את חלקי"

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

שרי הממשלה התכנסו לפני הצהריים (ראשון) לישיבת ממשלה ראשונה אחרי מבצע "צוק איתן", שנערכה במועצה האזורית חוף אשקלון. השרים צפויים לאשר בישיבה קיצוץ רוחבי של 2% מהתקציב של כלל משרדי הממשלה, מלבד זה של משרד הביטחון. הקיצוץ נועד לכסות את הוצאות הלחימה ולממן את ההטבות שיינתנו לתושבי עוטף עזה, ובכלל זה תכנית אסטרטגית רב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה.

ישיבת ממשלה, יולי 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"מתחילים להשלים את החוסרים בתקציב הביטחון". נתניהו בישיבת ממשלה/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו מתחילים להשלים את החוסרים בתקציב הביטחון. כמו שראינו בעת האחרונה, הביטחון קודם לכל". ראש הממשלה בירך את ראשי הרשויות הסמוכות לרצועת עזה - אשכול, שדות נגב, שער הנגב, חוף אשקלון וכן העיר שדרות, שנכחו בישיבה. "המנהיגות ואורך הרוח שלכם אפשרו לנו לנהל את המערכה באחריות ובתקיפות כדי להשיב את הביטחון לאזרחי ישראל", שיבח אותם.

נתניהו פירט בנוגע להחלטות שיתקבלו בישיבה: "דבר ראשון: לסייע בתכנית חומש של 1.5 מיליארד שקל לתושבי עוטף עזה ושדרות. לא רק שיקום החקלאות, אלא גם פיתוח תעשייתי, כלכלי וחקלאי ותשתיות ביטחון. דבר שני: בתוך חודש נביא חבילה דומה לפיתוח יישובי וערי הדרום. התשובה הציונית ההולמת לאויבנו היא לא רק לגבור עליהם בכל מערכה, אלא גם לפתח את יישובינו, בפרט את יישובי עוטף עזה והדרום. הדבר השלישי: נתחיל למלא את החוסרים שנוצרו במערך הביטחון. זה משקף את הבנתנו של סדר עדיפויות שבו הביטחון קודם לכל. עשינו דברים גדולים, אבל הדבר הזה מחייב אותנו לשנס מותניים כדי לאפשר לצה"ל, לשב"כ ולזרועות הביטחון להמשיך להגן על מדינת ישראל ביעילות".

עוד בוואלה! חדשות:
עשרות חיילי או"ם פיליפינים הצליחו להימלט מהמצור בגולן הסורי
בירושלים מרוצים משרת החוץ החדשה של אירופה
המחוקק שקבע "עיר אסורה לישראלים" הוכה באגרופים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שר החינוך, הרב שי פירון, ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם,
שר החינוך שי פירון ומנכ"לית משרדו מיכל כהן/קרדיט: דוברות משרד החינוך. צלם: ששון תירם

שעה קלה לפני הישיבה התייחס שר החינוך שי פירון לקיצוץ הענק של כחצי מיליארד שקלים שמשרדו צפוי לספוג במסגרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. "תקציב משרד החינוך הוא פי ארבעה משאר התקציבים", הסביר פירון לוואלה! חדשות. לדברי שר החינוך, חצי מיליארד שקלים מתוך 43 מיליארד הם מעט באופן יחסי, בהתחשב בקיצוץ הכולל ובזה שהושת גם על יתר המשרדים, מלבד משרד הביטחון: "במספרים, מקצצים אצלנו הכי מעט".

ההצעה לקיצוץ של 1.9 מיליארד שקלים - 2% מתקציבי המשרדים - תובא הבוקר לאישור השרים בישיבת הממשלה במועצת חוף אשקלון. היא נועדה לכסות את הוצאות מבצע "צוק איתן" ולממן את ההטבות שיינתנו לתושבי עוטף עזה, ובכלל זה תכנית אסטרטגית רב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה בהיקף של 1.3 מיליארד שקלים.

"לא תיפגע שום רפורמה", המשיך פירון ואמר בהתייחסו לתכניות שקידם בחודשים האחרונים במשרדו. "זה לא יבוא על חשבון שכר המורים ולא על חשבון תכניות הליבה. לא תקוצץ שעת לימודים אחת, ילדים לא ילכו יותר מוקדם הביתה, מורים לא ילמדו פחות ולא ירוויחו פחות. רפורמת הלמידה המשמעותית ובתי הספר של הקיץ ובתי הספר המקצועיים, התכנית של מחוז חרדי ולימודי ליבה לחרדים – הכול יימשך כסדרו", התחייב. "משרד החינוך יצטרך למצוא בתוך תקציביו דרך לממן את המלחמה. הייתה מלחמה, כולנו צריכים לתרום את חלקם וגם אני אצטרך לתרום את חלקי", הבהיר.

עמיר פרץ באולפן וואלה! במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. דרור עינב
"פגיעה ישירה בשכבות החלשות, בפריפריה ובתושבי הדרום". השר פרץ/דרור עינב

בניגוד לפירון, שרים אחרים הביעו התנגדות מוחלטת לקיצוץ, וטענו כי הדבר יפגע בראש ובראשונה בתושבי הדרום. השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, תושב שדרות, איים שיצביע נגד הקיצוץ הרוחבי. "זו פגיעה ישירה בשכבות החלשות, בפריפריה ובתושבי הדרום, שלא יוכלו להרשות לעצמם לשלם עבור שירותים בסיסיים בחינוך, בבריאות וברווחה", אמר הבוקר. "אני בעד העלאת מסים לבעלי המשכורות הגבוהות ונגד קיצוץ בתקציבים החיוניים כל כך לאזרחי ישראל".

לדברי פרץ, "השקעה בדרום וביישובי עוטף עזה היא הכרחית להגשמת החזון הציוני. אי אפשר מצד אחד לדבר על חיבוק התושבים ועל עמידתם האיתנה בימי מלחמה, ומצד שני לדרוש מהם לשלם את המחיר. חוסן לאומי הוא גם חוסן כלכלי".

גם שר הבינוי והשיכון אורי אריאל הביע התנגדות לקיצוץ. "הצורך בכיסוי הוצאות הביטחון של מבצע 'צוק איתן" הוא צורך חד-פעמי", אמר. "יש לבצע העברה תקציבית חד-פעמית, ולא קיצוץ רוחבי קבוע שחל על בסיס תקציבי המשרדים מכאן ולהבא".

מאיר כהן באולפן וואלה! משדר מיוחד במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. בן קלמר
"לצערי, לא ניתן לחמוק מהקיצוץ הנוכחי". השר כהן/בן קלמר

שר הרווחה מאיר כהן אמר הבוקר כי לא יסכים לקיצוץ נוסף בתקציב משרדו, מעבר לזה הנוכחי, "שלצערי, לא ניתן לחמוק ממנו". כהן אמר כי משרדו "הוא התקווה האחרונה של מאות אלפי משפחות, שנמצאות כפסע מקריסה כלכלית ונפשית. ממי ניקח, מאלו שאין להם מה למרוח בסנדוויץ' של הילדים לבית הספר?", תהה.

"לא רק שתקציב הרווחה לא יקטן", המשיך כהן ואמר, "בשנה הבאה הוא אף יגדל, לרבות תקציבים ראשונים למימון מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני. מדינת ישראל לא יכולה לאפשר שוב פגיעה בנכים, בילדים בסיכון, בחד-הוריות ובאוכלוסיות שעבורן ארוחה חמה אינה דבר מובן מאליו".

נפילת רקטה בגן ילדים באשדוד, אוגוסט 2014. דודו אוחנה, מערכת וואלה! NEWS
לא נכללת בתכנית. זירת נפילה של רקטה בגן ילדים באשדוד/מערכת וואלה! NEWS, דודו אוחנה

לפי התכנית שתוצג בפני השרים, תתוקצב הקמה של מערכי מיגון וביטחון בסכום של 163 מיליון שקלים והצטיידות של הרשויות המקומיות בסכום של 17.6 מיליון שקלים. כמו כן, כבר השנה יועברו ליישובי עוטף עזה באופן חד-פעמי 196 מיליון שקלים. סכום זה מיועד להטבות שיינתנו ליישובים המרוחקים עד שבעה קילומטרים מגבול רצועת עזה: העיר שדרות והמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב, שער הנגב. העיר אשקלון, המרוחקת 14 קילומטרים מהרצועה, לא נכללת ברשימת ההטבות, על אף שהייתה מטווחת מדי יום וספגה נזק כבד בשבועות הלחימה.

מלבד משרד הביטחון, כלל משרדי הממשלה צפויים להיפגע מחרב הקיצוצים. מתקציבו של משרד החינוך קוצצו לא פחות מ-480 מיליון שקלים, ואלה אינם כוללים 175 מיליון שקלים נוספים שייגרעו מההשכלה הגבוהה. מתקציבו של משרד החינוך יקוצצו 43 מיליון שקלים, ו-243 מיליון שקלים ייגרעו מתקציב שנועד לפיתוח התחבורה בישראל.

נפילת רקטה במועצה אזורית אשכול, אוגוסט 2014. יותם רונן
נזק לבית במועצה האזורית אשכול שנגרם מפצמ"ר/יותם רונן

משרד הכלכלה ייאלץ לוותר על 53.2 מיליון שקלים מתקציבו, וגם משרד ראש הממשלה יספוג קיצוץ של 33.3 מיליון שקל. כמו כן, יקוצצו מענקי הבינוי והשיכון, בסך 40.3 מיליון שקלים, וכן תקציב המשרד לקליטת העלייה, בסך 17 מיליון שקלים. מהמשרד להגנת הסביבה יקוצצו 3.3 מיליון שקלים, ממשרד החקלאות 2.7 מיליון, ממשרד התיירות 3.2 מיליון, מהמשרד לתמיכות בענפי המשק 42.6 מיליון, ממשרד התקשורת 277 אלף "בלבד", מהמשרד לביטוח לאומי 12.4 מיליון, ממשרד המשפטים 1.4 מיליון, מהמשרד לפיתוח התיירות 9.6 מיליון ומהמשרד לאנרגיה ומים יקוצצו 1.7 מיליון שקלים.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir_t@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully