וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו המעוזים של שנת 2014 ננטש

פינוי יישובי עוטף עזה הוא הוכחה לחוסר יכולתה של ישראל הגדולה להתמודד עם ארגון טרור קטן שממשיך ומפיל קרבנות. עכשיו הפוליטיקאים יגידו כמה הצלחנו, למרות שדבר לא השתנה

14 שנים ועוד 50 ימים של כתישה נותנים את אותותיהם: יישובי עוטף עזה נעזבו, התרוקנו, והאזור הפך לאי של אי-שפיות. תושבי האזור שבעו מהבטחות, ומים הגיעו עד נפש. בעצם, טילים ופצמ"רים עד נפש. מראות העלייה לאוטובוסים והבריחה המהירה מן התופת רק מעצימים את חידלון הממשלה בהגנה על אזרחי המדינה. זהו עוד הישג לטרור כי הממשלה מגמגמת, בלתי ממוקדת מטרות ברורות. אומרים על נתניהו שהוא אסטרטג גדול. כדי להתכבד בתואר כזה יש צורך להוכיח זאת, ונתניהו ושר הביטחון רחוקים מאוד מלהיות אסטרטגים. הם יותר רטוריקנים מאשר אסטרטגים.

הייתכן ש-50 ימים ארגון של כמה עשרות אלפים של פנאטים, מצוידים בנשק פרימיטיבי אך קטלני, יוציא מכלל פעולה מדינה שלמה שיש לה צבא חזק וכל האמצעים האחרים הנחוצים כדי להפסיק את מחול השדים הזה? אז יבואו אנשים מלומדים ופרשנים אולטימטיביים ויסבירו לנו את התיאוריות של מלחמה א-סימטרית, והקושי להילחם בארגון טרור, ומגבלות הדמוקרטיה, ומיני זוטות מול ילדים וזקנים ונשים וסתם אזרחים מן השורה הנאנקים תחת סכנת המוות המתקרבת אל ביתם. אך אלה הסברים טובים לעת שקט, ליד קתדרות אקדמיות, וכנסים הנערכים באווירה נינוחה. לא כאשר האזרחים אינם יודעים אם מחר עוד תזרח השמש עבורם. אני אומר זאת לא מתוך התנשאות אלא תוך התנסות של יותר מ-30 שנה ביישוב שמופגז, גם במבצע הזה, בקטיושות ופצמ"רים. יישוב שידע פיגועים נוראיים, אבל ויגון, וכמי שהקים משפחה והוליד ילדים שנולדו בתוך התופת. הסבבים הללו של לחימה אינם נותנים מנוח לאזרחים. יישובי הספר הפכו להיות "המעוזים" של ישראל ואין מי שייתן פתרון, ואין מנהיגות אשר מסוגלת להבין שללא פתרון, החיים הופכים לגיהינום.

הרבה ביטויים מטופשים

פינוי יישובים בעוף עזה מסמל את קריסת אחת התיאוריות הבלתי נכונות שתפסה מקום של כבוד בקרב פוליטיקאים מסוימים או קבוצות מיליטנטיות: הימצאות יישובי בספר מהווה מגן בפני חורשי מזימות כיבוש. מה לא נאמר בעת ההתנתקות? מה לא נאמר לפני חודש או חודשיים על ידי אסטרטגים אולטימטיביים לגבי טעות פינוי היישובים אשר הביא עלינו את אסון עזה? והנה מתברר שיישובים אינם מסוגלים להתקיים כאשר המדינה מזניחה אותם, מפקירה אותם לגחמות הטרוריסטים. וכשתיגמר המערכה הנוכחית, שוב נשמע את מנגינות ההלל והשבח של הקמת עוד ועוד יישובים כנכס אסטרטגי שאין למעלה ממנו, והכל יהיה כפי שהיה.

"כיפת ברזל" כונתה מלכת המלחמה. מה שוודאי הוא שהמלך הוא עירום. לנתניהו וממשלתו אין מענה לטירוף הזה שבו נמצאת המדינה 50 ימים, וסביר להניח שלאלה עוד יתווספו ימים רבים אחרים. הבטיחו לנו שהחמאס יצטער, וחמאס יובס וחמאס יוכרע, ועוד ביטויים מטופשים אחרים שמאחוריהם אין כל כיסוי. וחמאס יורה והורג והדרך לשבירה ארוכה מאוד. ממשלת ישראל אינה מסוגלת להכריע בתוכה מה תעשה כשתהיה גדולה, אז היא תכריע את חמאס? סיפרו לנו המומחים שהנה או טו טו, עוד שלושה-ארבעה ימים והכל ייגמר. גורמים בכירים אך עלומים ידעו לספר כבר לפני שבועיים-שלושה שארסנל הטילים של חמאס הולך להיגמר.

וחמאס ירה וירה, ושוב הפיל קורבן שלא מלאו לו אפילו חמש. השעה היא שעה קשה לישראל כי מנהיגותה בלתי ראויה. יחד עם זאת, אין זו העת להחליף סוסים. זו העת להתגבר על האגו המנופח, על חילוקי הדעות הפוליטיים הקטנוניים, להפסיק לפגוע במדינות ידידותיות ולשקם את אשר נהרס. זה אפשרי.

הכותב הוא מומחה לביטחון לאומי

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully