וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקור הלחימה בעזה: "ההתמודדות תהיה לא פשוטה"

19.8.2014 / 16:41

הפרקליטות הצבאית, משרד המשפטים וצוותי התחקור נערכים להתמודדות עם טענות ארגוני זכויות אדם והאו"ם על פשעי מלחמה ועבירות על הדין הבינלאומי. "החיילים עמדו במצבים מורכבים"

ילד נע בין חורבות בתים – מרכז העיר עזה, 17 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות במרכז העיר עזה/רויטרס

צה"ל נערך כבר בראשית מבצע "צוק איתן" לביקורת הבינלאומית שתבוא בעקבותיו: הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, מינה בתחילת המבצע את מפקד הגיס, אלוף נועם תיבון, לעמוד בראש צוותי תחקור של אירועים מורכבים כדי להפיק לקחים תוך כדי לחימה ולאחריה. במקביל, נערכו בפרקליטות הצבאית לייעוץ משפטי ברמת האוגדות והחטיבות, לאיסוף חומר, לתיעוד ולהפקת לקחים. בשלב זה, הפרקליטות הצבאית, משרד המשפטים וצוותי התחקור של האלוף תיבון נערכים להתמודדות עם טענות ארגוני זכויות האדם וגורמים באו"ם על פשעי מלחמה ועבירות על הדין הבינלאומי.

מלחמה בעזה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
עקב הירי: המשלחת לקהיר נדרשה לחזור לישראל. דיווח חי
הפסקת האש הופרה: 3 רקטות נפלו באזור באר שבע ונתיבות
רוב בקרב היהודים: להגביל את חופש הביטוי בלחימה

חיילי צה"ל נחים בשטחי הכינוס באזור צפון רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
חיילים בשטחי כינוס מחוץ לרצועת עזה/רויטרס

גורם המצוי בפרטי עבודת התחקיר של צה"ל לקראת המערכה המשפטית הקרבה, אמר כי יש "לפחות עשרות מקרים שנבדקים בעיניים מבצעיות ומשפטיות. מתקבלות תלונות ממספר כיוונים ויש אירועים שנבדקים באופן עצמאי. כבר עכשיו אפשר לומר שההתמודדות תהיה לא פשוטה, אבל צה"ל נערך לזה מבעוד מועד". הגורם הבכיר הוסיף עוד כי חיילי צה"ל "נלחמו בתנאים מורכבים מאוד במבצע 'צוק איתן'. הטרור לא רק הסתתר בתוך האוכלוסייה האזרחית, אלא השתמש בה נגד הצבא".

בלב הבדיקה המבצעית והמשפטית ניצבת חטיבת גבעתי, בפיקודו של אלוף-משנה עופר וינטר. הגורם הבכיר אישר כי תיבון נפגש עם וינטר, אולם לא היה מוכן להרחיב בנושא. "האלוף תיבון נפגש עם כלל מפקדי החטיבות שלחמו במבצע", מסר.

גורם בכיר נוסף שבקיא בהליך החקירה אמר כי צה"ל "לא מחכה שיפנו אליו", ובודק אירועים שפורסמו גם בכלי התקשורת בארץ ובעולם. לדבריו, "חלק מהטענות משוללות כל יסוד ונגועות במאמץ דה-לגיטימציה קבוע נגד ישראל". הגורם הוסיף כי אלפי מטרות שהותקפו לאורך רצועת עזה במבצע הן "מטרות חקורות", עליהן עבד המודיעין זמן רב והם קיבלו את האישורים המשפטיים המתאימים. צה"ל נקט במגוון רחב של אמצעים כדי להימנע מפגיעה באוכלוסייה, כולל מצבים בהם הייתה סכנה לכוחותינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully