וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע יצאתם להפגין?

17.8.2014 / 11:03

תושבי עוטף עזה יצאו לקמפיין מיותר שנועד ללחוץ על הממשלה להשיב את השקט לדרום, שכן ישנה הסכמה רחבה, שגובתה במחיר דמים, לעשות כן. הכנסת צה"ל חזרה לרצועה לא בהכרח תועיל

הקמפיין הנוגע ללב של תושבי עוטף עזה אשר דורש בתוקף מהממשלה השכנת שקט מלא באזור מגוריהם הוא מיותר ומעורר לא מעט סימני שאלה. ממש לא ברור על מה מתאוננים ומפגינים תושבי הדרום, ובעיקר נגד מי.

מלחמה בדרום | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

עם כל הסימפטיה לציבור הנפלא הזה, לגיטימי לשאול אותם על מה בדיוק הם מלינים? האם מישהו מתעלם מהמצב המורכב בדרום? יתכן והם כבר הספיקו לשכוח שזה עתה הסתיים מבצע "צוק איתן" שמטרתו היתה השבת השקט לאזור. צה"ל נשלח על מנת להתמודד עם האתגר המורכב הזה וחזר ממבצע צבאי קשה ומפרך עם נפגעים רבים. על התוצאות אמנם יש מחלוקת לא קלה, אבל על צדקת המטרה כולם מסכימים, שזה אירוע נדיר במחוזותינו.

ממשלת ישראל מתפתלת כבר חודשים בשאלה כיצד פותרים את האניגמה החמאסית, ומכיוון שדיוניה שקופים וגלויים לתקשורת ולציבור, ניתן להתרשם שהם בוחנים את כל האופציות. החלופות רבות, חלקן מעשיות וחלקן פופוליסטיות, אלא שיש בעיה קלה - לכל חלופה צמוד תג מחיר שלא ניתן להפריד, חלקם קשים לעיכול. כל דרך פעולה נושאת בצדה לא מעט כאבי בטן עבור מקבלי ההחלטות.

אין פתרון מוכן-מראש

ואם כך, אז מה האופציה שמציעים תושבי האזור בהובלת המנהיגות המיליטנטית שלהם? להיכנס פעם נוספת לעזה, רק יותר חזק? להשתלט על עזה באופן מלא ויהא המחיר המידי והעתידי אשר יהא? הדרישה התמימה להשבת שקט מלא באזור והתעלמות מהמשמעות האופרטיבית כיצד יושג השקט הנכסף - נראית בעייתית. העובדה ששמים בראש החץ השיווקי נערים וילדים איננה נוחה, בלשון המעטה, ותארו לכם מצב עגום שהמנהיגות עוד עשויה להתקפל ותחת הלחץ הציבורי האינטנסיבי לצאת למערכה צבאית נוספת.

ראוי שנאמר: מצב הישובים בעוטף עזה מורכב, שיגרת החיים תחת אש בעייתית והדרישה לחיים שקטים היא לגיטימית. אלא מה? החיים מזמנים לעתים בעיות שאין להן פתרון מוכן-מראש, ובואו נודה ביושר, אפילו צה"ל החזק מאוד יתקשה להביא שקט מלא לאזור רק בכוח האש והטנקים שישעטו ברחובות עזה. לכן, הפתרון הרצוי דורש הכנסת כלים נוספים למשחק.

לכל הטורים של אודי שמחוני בוואלה! דעות

והיה ותחליט הממשלה להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס, ראוי שנפנים את לקחי המבצע האחרון. בצד הצבאי דרוש שינוי של המשוואה הרגילה: הפרדיגמה הקיימת די מיצתה את עצמה, המבנה הקלאסי של כוחות היבשה לא תפור כראוי לבעיה בעזה, האסטרטגיה שנבחרה איננה נותנת מענה מיטבי לסוגיית החמאס העוטף את עצמו במכוון בגושים צפופים של אוכלוסייה אזרחית, המהלומה הפיסית והתודעתית שצה"ל רוצה להנחית על ראשי החמאס ויחידותיו הצבאיות לא תגיע מ"עוד יותר מאותו הדבר" אותו ראינו בהתמודדות שזה עתה הסתיימה. ראוי שייעשה חשבון נפש כן מהסוג שיביא לאסטרטגיה שונה בתכלית.

הכותב הוא תת-אלוף ומפקד אוגדה במיל', כיום איש עסקים בתחום התעשיות הביטחוניות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully