וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החלטת שר התקשורת טובה רק לבזק, חברות הכבלים נשארות מאחור"

6.11.2000 / 14:02

האנליסט גדעון שובה, מומחה לשוק התקשורת בארץ, על ההחלטה לאשר לבזק להפעיל אינטרנט מהיר: "זוהי יוזמה חיובית שמבקשת להריץ את שוק התקשורת קדימה, אך היא לא טובה לשוק התקשורת אלא לבזק בלבד"; עם זאת, בטווח הארוך לא צפויה פגיעה משמעותית בשוק התקשורת

"אני קצת מאוכזב, לא מההחלטה, אלא מההתפתחויות של ההחלטה", כך אומר הבוקר, גדעון שובה, אנליסט בכיר בבית ההשקעות מנורה גאון, המתמחה בשוק התקשורת הישראלי, על הודעתו של שר התקשורת הבוקר, בנימין בן אליעזר, לאשר לבזק להפעיל שירותי אינטרנט מהיר, "זוהי אמנם יוזמה חיובית, אך נוצר מצב שבו חברת בזק תהנה מאישור, שנשמע מאוד יפה ונהדר, בעוד שחברות הכבלים תקועות במקום. הדבר לא חיובי לשוק התקשורת, והוא טוב אך ורק לבזק. חברות הכבלים שוב נשארות מאחור".

ביום חמישי האחרון, פרסם היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, את חוות דעתו המשפטית שאין באפשרות שר התקשורת להעניק לחברות הכבלים רשיון זמני להפעלת שירותי אינטרנט מהיר, עד לשינוי חוק הבזק. שובה: "בן אליעזר הפר הבטחה, שהאישור ינתן לחברות הכבלים ולבזק בו זמנית. הוא הופתע מהחלטתו של היועץ המשפטי, אך ביקש שלא להתעכב על בירוקרטיה מיותרת ולהריץ את שוק התקשורת קדימה. החלטתו של היועץ המשפטי היא כמו סטירה בפנים של שר התקשורת ".

מה משמעות הודעתו של שר התקשורת מבחינת פתיחת שוק התקשורת לתחרות ומבחינת התחרות בין חברות הכבלים לבזק?
"יש קונצנזוס על כך שחברות הכבלים צריכות לקבל אישור. העיכוב יכול ליצור יתרון לבזק ליצירת מאגר לקוחות, ואפשר לטעון שזה מחטף, לתת לבזק אישור לפני מתן האישור לכבלים, אך בין אם זה חודש לפני או חודש אחרי, זה לא מה שיכריע את שוק התקשורת. לא יצא מצב שהכבלים יאבדו כל אפשרות תחרותית מול בזק, על אף שהם ודאי יגידו את זה ".

חברות הכבלים מצטיירות כעת כ"המסכנות", המופלות לרעה על ידי רשויות השלטון לטובת חברה ממשלתית גדולה?
"חברות הכבלים לא כל כך מסכנות, ולא צריך לראות אותן כך. אבל יש כאן תחרות וכל אחד מנסה להציג את עצמו מסכן כדי להשיג יותר. לחברות הכבלים מגיע לקבל אינטרנט מהיר, וצריך לזכור שהן פנו לבג"צ בדרישה לתת גם להן רשיון. הן לא ביקשו למנוע מבזק לקבל את הרשיון, הן לא רוצות לעכב את השוק".

ומה מבחינת הבורסה ושוק ההון? איך הוא צפוי להתייחס להחלטתו של שר התקשורת?
"בזק בוודאי תהנה מהמומנטום, רואים זאת כבר מתחילת שבוע שעבר, שהמניות שלה החלו לעלות. מת"ב הגיבה קצת לא יפה להודעת היועץ המשפטי ביום ראשון. אבל הבשורות הבאות צפויות להיות רק חיוביות".

האם האינטרנט המהיר כל כך רווחי, שהתחרות עליו כל כך קשה?
"האינטרנט המהיר יהיה נוח יותר באופן משמעותי לגולשי האינטרנט מהבית. ברגע שהשימוש בטכנולוגיה הזו יהיה שכיח יותר, נוכל לגבות יותר כסף עבור שטחי פרסום, כי יהיו יותר דפים נצפים. נכון להיום, אי אפשר להגיד בדיוק מתי נקודת ה"ברייק איוון", בה החברה תתחיל להרוויח מהשירות".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully