וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאניקה מידבקת

עדי רובינשטיין

8.8.2014 / 6:00

נגיף האבולה התפרץ בכמה מדינות באפריקה וזולג למערב. ארגון הבריאות העולמי: "אם המצב ידרדר, ההשלכות עלולות להיות קטסטרופליות". משרד הבריאות בישראל: הסיכוי להופעת הנגיף בארץ קלוש

סיפור שלפנינו יזכיר לקורא הישראלי, זה שעסוק בצרות הגדולות מבית, עוד סרט אסונות בכיכובו של דסטין הופמן, מהסוג שהוליווד מתמחה בו בשנים האחרונות. אבל הפעם זה קורה במציאות, שמציגה: סכנה ברורה ומיידית העונה לשם נגיף האבולה. את קיומו אי אפשר להדחיק, אלא יש לראות בו איום אמיתי - שמלחיץ את העולם כולו. האבולה, שמוצאו במרכז אפריקה, תקף מאז חודש פברואר האחרון יותר מ?2,000 אנשים והרג כ?900. חצי שנה קטלנית לכל הדעות. מדובר בהתפרצות האכזרית והמהירה ביותר בעת המודרנית של נגיף שמדי פעם מרים את ראשו ומכה. הפעם הוא עושה זאת בעוצמה החזקה ביותר.

עקב התפרצותו ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז על יישום תוכנית שלה יוקצה סכום של 100 מיליון דולר - הכרזת מלחמה בנגיף, שאותר בינתיים בגינאה, בליבריה ובסיירה לאון. למקומות אלה יוזרם רוב הכסף, במטרה לבלום ככל האפשר את המשך הפצת האבולה, ובהמשך ייעשה ניסיון לטפל בו לעומק. הדיווח האחרון, שלשום, היה מדאיג במיוחד: גבר ששב מסיירה לאון לסעודיה אושפז בבידוד - ומת לאחר זמן קצר.

התמונות שזיעזעו בשבוע האחרון את העולם המערבי לא הגיעו מרפיח או מיישובי עוטף עזה והיו עוצמתיות יותר מעוד מטוס שהופל בשמי רוסיה - היו אלה תמונותיו של ד"ר קנט ברנטלי (33), רופא אמריקני, שבעת ששהה בניגריה נדבק בנגיף הקטלני. לפני כמה ימים ברנטלי נראה מגיע לבית חולים מיוחד באטלנטה (ארה"ב), לאחר שעשה את הדרך בבידוד מוחלט.

צוותי "רופאים ללא גבולות" בגינאה, 28 במרץ 2014. AP
צוות "רופאים ללא גבולות" מטפל בהתפרצות נגיף האבולה בגינאה/AP

בתחילה הוא נראה יורד ממטוס, עמוס בציוד רפואי ייחודי. הוא היה הנוסע היחיד על הטיסה. למרות מצבו הוא ירד בכוחות עצמו מהמטוס שנחת בבסיס חיל האוויר בווירג'יניה, הועבר באמבולנס שזכה לליווי משטרתי אל בית החולים אמורי, ושם חיכו לו במחלקת הבידוד המתוחכמת ביותר בעולם הרפואה.

האמריקנים ביקשו להרגיע. אחרי כניסתו של ברנטלי למחלקה המבודדת, הציבור קיבל הסברים מפורטים על כך שהסיכויים שהאוכלוסייה האמריקנית תידבק כמעט לא קיימים. אבל אז גם יצאה ההודעה שמצבו של ד"ר ברנטלי "יציב, אך אנוש", ועוררה היסטריה גדולה ברחבי ארצו של הדוד סם.

סיבה נוספת ללחץ היא המיסיונרית ננסי רייטבול (59), שעבדה עם ברנטלי עבור ארגון סיוע נוצרי בניגריה ונדבקה אף היא בנגיף. היא פונתה לאותה מחלקה, זמן מה אחרי הגעתו של ברנטלי, כיוון שהמטוס המיוחד יכול לשאת רק חולה אחד בכל פעם. לשניים, על פי הודעת בית החולים, סיכויים גבוהים לשרוד, אך המציאות לא מרגיעה את העולם המערבי, כיוון שכרגע אין לו הכלים להתמודד עם נגיף האבולה הקטלני.

גם הנתונים אינם מעודדים איש. שיעורי התמותה מהאבולה עומדים על 90%, אם כי בהתפרצות הנוכחית של המגיפה מדובר בכ?60%. מנכ"לית WHO, ד"ר מרגרט צ'אן, לא הוסיפה שקט ולא השאירה מקום לספק בהצהרה שלה: "ההתפרצות הזו מתקדמת במהירות רבה יותר לעומת המאמצים שלנו לשלוט בה". עוד אמרה ד"ר צ'אן: "אם המצב ימשיך להידרדר, ההשלכות יכולות להיות קטסטרופליות במונחים של אובדן חיים, אך גם בשיבוש התנאים הסוציו?אקונומיים וסיכון של התפשטות למדינות נוספות".

חולה אבולה ספרדי הוטס לטיפול במדריד. רויטרס
חולה אבולה מוטס לספרד/רויטרס

ובעוד WHO ממשיך בדיונים שלו, ביום שני בבוקר הגיע הפחד גם לממלכת בריטניה, לאחר שפורסם כי אישה שהגיעה מסיירה לאון לנמל התעופה גטוויק בלונדון, מתה עם ירידתה מהמטוס; סיבת המוות: נגיף האבולה. הנוסעת, בת 72, "הקיאה והזיעה", העידו נוסעי המטוס, 100 בסך הכל, שנלקחו מייד למתחם מבודד בנמל התעופה.

הסגר, טרור, קונספירציה

ב?1976 התפרצה מחלת האבולה לראשונה. זה קרה בשני מקומות בו בזמן: בנאזארה שבסודאן וביאמבוקו שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. יאמבוקו הוא כפר הממוקם ליד נהר אבולה, שעל שמו נקרא הנגיף. האבולה (EVD) מועבר לבני אדם מחיות בר. הוא מופץ באוכלוסיית האדם באמצעות מגע ישיר עם החולים בו. עטלפי הפירות, ממשפחת Pteropodidae, נחשבים למארחים הטבעיים של הנגיף.

ברחבי העולם לא ממתינים והחלו לנקוט צעדים למניעת הפצת הנגיף. בסיירה לאון ובליבריה למשל, הוטל עוצר מוחלט, במטרה לצמצם את ההתפשטות הפוטנציאלית. "אנו במלחמה שאסור לנו להיכשל בה", אמר נשיא סיירה לאון, ארנסט באי קורומה, כשביקש להגדיר את המצב בארצו. בינתיים, הרופא שעמד בראש המאבק נגד הנגיף בסיירה לאון, שייח' עומאר ג'אן, מת מהמחלה לפני שבוע.

עוד מדינות שמרגישות כי הסכנה עלולה לפלוש לתחומן פועלות: חברת התעופה של האמירויות הודיעה כי היא מפסיקה את טיסותיה לגינאה; נמלי התעופה בהודו ובסין הפכו לשטח סטרילי בצורה קיצונית, והבאים מאפריקה נאלצים לעבור בדיקות קפדניות ביותר; באיי סיישל ביטלו משחק כדורגל בינלאומי מול נבחרת סיירה לאון; בליבריה בוטלה ליגת הכדורגל, ומרכזים ממשלתיים ומקומות ציבוריים נוספים עברו טיהור - ועל הציבור נאסר להתקרב לאותם מקומות; ומרכז הפיקוח על מחלות בארה"ב פירסם אזהרות מסע לשלוש המדינות הנגועות: גינאה, ליבריה וסיירה לאון.

נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון סירליף מדגימה שמירה על היגיינת ידיים. AP
נשיאת ליבריה סירליף אלן ג’ונסון מדגימה שמירה על היגיינת ידיים/AP

לצד הניסיונות של המדינות הגדולות, לא רק במערב, להרגיע את הלחץ סביב ההתפרצות האפשרית של נגיף האבולה, הספיקו התגובות לאותם מקרים מעטים כדי להעיד על היסטריה. התחושה המשודרת היא - יום הדין מתקרב (כבר אמרנו סרט הוליוודי?):

באוניברסיטת דוקסונג בדרום קוריאה, בהתנצלות לקונית, הודיעו לאורחים מאפריקה, שהוזמנו לכנס בינלאומי, שכניסתם לשטח האוניברסיטה לא תותר; בבריטניה הושמו כמה אזרחים ניגרים בבידוד, למרות שהחשד לכך שהם נגועים במחלה לא היה ברור. לא היה זה המקרה היחיד של בידוד ללא בדיקה, כשנוסעים אפריקנים, בכמה טיסות ברחבי העולם, טעמו בידוד שלא לצורך.

ואם המלחמה בנגיף האבולה מזכירה לכם את המלחמה בטרור, לדוגמה אחרי אירועי 11 בספטמבר, אולי זה מכיוון שמומחים לטרור הצהירו כי "אין ספק שארגוני הטרור העולמיים ירצו לייצר פצצה מלוכלכת, כאשר הם משתמשים בנגיף האבולה". לצד ההיסטריה, ניסיונות ההרגעה נמשכים - "חשוב לציין", נכתב השבוע ב"וול?סטריט ג'ורנל", "שהחיידק עובר רק בהפרשות כגון קיא, דם, צואה ובמגע אינטימי. אם ישבתם בטיסה ליד אדם שנגוע בנגיף, זה לא אומר שנדבקתם". כמו כן, נוסף המשפט הבא: "טיסות בינלאומיות יכולות להימשך כל עוד הנוסעים הנגועים יהיו בבידוד".

האם האמריקנים נרגעו? כצפוי, לא ממש. מדי ערב, במהדורות חדשות רבות, מציינים כי יותר מ?21 מיליון נוסעים מרחבי העולם נוחתים בנמל התעופה קנדי שבניו יורק, והם מגיעים באלפי טיסות ממדינות אפריקה הנגועות והשכנות שלהן. לחץ בוטה נטול פוליטיקלי קורקט. בלוגרים רבים מצטרפים ללחץ וטוענים כי הדברים שנכתבו ב"וול?סטריט ג'ורנל" הם חלק מקונספירציה, וכי נגיף האבולה יכול להתפרץ ולהתפשט גם דרך האוויר - ולאו דווקא במגע אינטימי או דרך הפרשות. עוד הם מוסיפים כי נשיא ארה"ב, ברק אובאמה, כמו שאר מנהיגי העולם המערבי, אינו רוצה להלחיץ את אזרחי העולם, על אף המצב הגרוע שרק הולך ומחמיר בכל רגע, ולכן הסכנה מוסתרת מהציבור.

התסמינים הקטלניים

ומה המצב בישראל? על פניו בטוח. כאן, בארץ, לא הופיע נגיף האבולה. עם זאת, מאז חודש אפריל האחרון הכינה עצמה המדינה לטיפול בהתפרצות או בחדירת הנגיף לתחומה, כשבבתי החולים הוכנו חדרי בידוד מתאימים. גורמים בכירים המטפלים בנושא הבהירו - הסיכויים להופעת הנגיף בישראל קלושים. עוד ביקשו לציין כי גם אם יחדור הנגיף לישראל, הסיכוי להידבק ממנו נמוך מאוד, מכיוון שהוא מצריך כאמור מגע מאוד ספציפי.

חולה אבולה ספרדי הוטס לטיפול במדריד. רויטרס
חולה אבולה מועבר לספרד/רויטרס

פרופ' איתמר גרוטו ממשרד הבריאות חידד עוד יותר את הנקודה: "השבוע נתנו הדגשים וריעננו שוב את הנהלים שקשורים באופן הבדיקות, לרופאים ולאחיות. ריעננו גם את ההנחיות לציבור למקרה שאנשים חושדים שהם נדבקו, כי שהו באחת המדינות שבהן הופיעו המקרים. אנחנו לא שוללים כמובן את האפשרות שיצוץ מקרה בישראל.

"נכון, מדובר במקרה שונה מהפעמים הקודמות שהנגיף התפרץ, ואנחנו חוזים במקרים רבים במערב אפריקה, שזה חדש, וכמובן ההיקפים שהם גדולים יותר מהפעמים הקודמות, אבל צריך לקחת את העניין בפרופורציה המתאימה. אם אנחנו משווים את המקרים עכשיו לסארס, הסארס היה מקרה הרבה יותר רציני ומסוכן, בשל ההתפרצות המהירה והקטלנית שלו. אז גם יצאו אזהרות מסע מצד כמה מדינות, מה שלא ראינו במקרה הזה בינתיים, אבל קיים סיכוי שהמצב הזה ישתנה".

ליבריה, התפרצות אבולה. AP
מרפאה לטיפול באבולה בליבריה/AP

ואיך אפשר להבחין במחלה? ובכן, תקופת הדגירה נמשכת בין יומיים לשלושה שבועות. התסמינים הראשונים הם חום גבוה (40 מעלות), כאבי ראש, כאבי גרון, כאבי שרירים, כאבי בטן, כאבי פרקים, סחרחורת, תשישות ובחילה. בהמשך מתחילים דימומים מכל פתחי הגוף. הצואה והקיא מכילים דם, העיניים אדומות ונקודות אדומות מופיעות על העור כתוצאה משטפי דם פנימיים. נוסף על כך, לחץ הדם נמוך, הדופק מהיר וחלש וקיים ריכוז גבוה של חלבון בשתן. מוות מתרחש כשבוע עד שבועיים לאחר הופעת התסמין הראשון, בדרך כלל כתוצאה מהדימום הפנימי החמור ומכשל של איברים ומערכות בגוף.

מאוחר מדי?

חברות התרופות השונות טוענות שבניגוד למגיפות דוגמת סארס או הפרה המשוגעת, מגיפת האבולה כאן כדי להישאר, בין השאר כי המדינות המתפתחות לא ראו חשיבות גדולה לייצור נוגדן לנגיף המסוכן. בעוד העולם המערבי, בראשותו של ביל גייטס, התגייס כדי להציל את האפריקנים ממחלת המלריה - והיום אפריקה נקייה באחוזים גבוהים מהמחלה הקטלנית - האבולה לא זכה ליחסי ציבור טובים מספיק.

הטיפול הסטנדרטי באבולה הוא נסיוב של אנשים שהחלימו ממנו, והוא מוזרק לחולים. השבוע האחרון, כך נדמה, הוביל כנראה לשינוי תודעתי, כאשר רשות התרופות האמריקנית הכריזה שהיא "מוכנה להתחיל לעבוד עם חברות התרופות על פיתוח לנוגדן לנגיף האבולה".

במילים אחרות, לאמריקנים ברור שהם התעוררו קצת מאוחר, וכי מזמן היה צריך למצוא פתרון שיוכל לאבולה האלים. עוד הם מודים, למעשה, שטעו כשחיכו לכך שהעסק יצא משליטה עד שהוקדשה לו מחשבה של ממש, ולכן החלה כעת העבודה, סביב השעון, עם חברות התרופות השונות ברחבי העולם.

אם בכל זאת מחפשים חדשות מעודדות בכל הנוגע לסיפור המשוגע הזה, דובר בית החולים בווירג'יניה, ששני האזרחים האמריקנים מאושפזים בו, הודיע באמצע השבוע שמצבם השתפר בצורה משמעותית. עם זאת, הדבר לא הרשים את המיליארדר האמריקני דונלד טראמפ, שזיעזע את התקשורת האמריקנית כאשר צייץ בטוויטר: "הרופאים האמריקנים עושים עבודת קודש, אך ברגע שנדבקו אסור להחזיר אותם לארה"ב והם צריכים לשאת בתוצאות. להכניס אותם לארה"ב לאחר שנדבקו - זה מעשה טיפשי".

  • עוד באותו נושא:
  • אבולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully