וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא רצים אחרי רקטות

משה איבגי

7.8.2014 / 10:30

מפקד משטרת באר שבע מסכם בטור מיוחד את מבצע "צוק איתן" עם מסקנה ברורה: הציבור, שהפך לממושמע ואחראי עם השנים יחד עם הכוחות העורף, איפשרו לצה"ל להתמקד במשימה

עם כניסתה לתוקף של הפסקת האש במבצע "צוק איתן" התפניתי לעריכת "סיכום ביניים" על השתנותה לאורך המבצעים השונים של מה שנהוג לכנות "המערכה האזרחית" ועל יכולותיה המוכחות של מערכה חשובה זו "בקניית שקט ואורך רוח", בעורף. שקט, אשר יחד עם ביצועיה המעולים של מערכת "כיפת ברזל" שיחרר את המערכת הצבאית להתמקד בחזית מול האויב וזאת עם רוח גבית מצדו של העורף.

מלחמה בדרום: כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

המערכה המכונה "אזרחית" מובלת בעת חירום על ידי המשטרה, אך בנויה ממארג שלם של אירגוני הצלה וחירום, בהם כיבוי אש, מגן דוד אדום, הרשות המוניציפלית ופיקוד העורף. בשלושת המבצעים האחרונים בדרום (עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן) פיקדתי על תחנות משטרה שונות ברחבי הנגב. כמי שמתגורר יחד עם משפחתו בעיר באר שבע וכמי שחייו המקצועיים שזורים בהפיכתו של העורף ליעד לתקיפות חוזרות ונשנות, אני יכול להעיד בביטחון - יכולותיה של "המערכה האזרחית" לספק מענה הולם למצוקות האזרחים נמצאת בתהליך של שיפור מואץ.

מתוך תהליכי למידה מובנים והפקות לקחים ממערכות קודמות, הפכה מערכת זאת למערכת משומנת היטב, בה כל מרכיב יודע מה חלקו - בידוד הזירה ואבטחתה, חילוץ ופינוי מהיר של פצועים, כיבוי אש, הקמת קייטנות במקלטים, איתור וסיוע לבעלי מוגבלויות, לאנשים עריריים ולעולים חדשים, ועד לטיפול בחיות מחמד שנזנחו כתוצאה ממצב הלוחמה.

עובדים "שלדי" ואין תלונות

שיפור היכולות והעבודה המשותפת מוקרנת לאזרחים, מחלחלת לתודעתם ומרגיעה אותם. אמונתו של האזרח ביכולותיה של "המערכת האזרחית" לסייע לו, חוזרת אלינו כתמונת מראה, בהגברה משמעותית של "המשמעת האזרחית" ובהקפדה יתרה של האזרחים בביצוען של הנחיות פיקוד העורף. הנחיות שיעילותן בהצלת חיים הוכחה מספר פעמים. כמפקד משטרה, שיחד עם שוטריו במבצעים הקודמים נאלץ להדוף סקרנים שנהגו להתגודד בזירות נפילות הטילים, לחסום עורקי תנועה ולהפריע לכוחות ההצלה בעבודתם וזאת על מנת לצלם את הזירות וליטול שיירי רקטות "למזכרת", אני יכול להעיד מכלי ראשון, שבמערכה הזאת אני ושוטריי נתקלנו באחריות אזרחית מרשימה. אחריות אזרחית הנגזרת מהבנתם של האזרחים שהם נוטלים חלק בלתי נפרד במערכה הנערכת על חייהם ועל ביתם וכנגזרת מכך החשיבות שיש להקפדה שלהם על ההנחיות של גופי ההצלה.

מעבר לאחריותנו לביטחונם האישי של האזרחים, אנו ממשיכים גם בעתות חירום לטפל באירועי פשיעה ואיכות חיים. פשיעה אשר גם בימי המלחמה אינה מרפה אם כי היא משנה את פניה. ירידה משמעותית בעבירות הרכוש (עקב הימצאות האזרחים בביתם) וירידה משמעותית בעבירות איכות חיים (כגון הקמת רעש על ידי בני נוער) התחלפה בדיווחים מוגברים של אזרחים על בני אדם וכלי רכב חשודים, ועל פיזור שיירי רקטות ורסיסים.

עם חלוף השעות מאז הכרזתה של הפסקת האש, אני מתבונן בשוטרים ובקצינים שתחת פיקודי ובמאות המתנדבים המסייעים לנו בעבודתנו בשגרה ובעת חירום. אני מתבונן בהם ולא נזכר אפילו בתלונה אחת שהגיעה אלי מהם. לא במהלך כל ימי הלחימה הארוכים ולא בתקופה הקשה שלפניה. זאת למרות העובדה, שמאז חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים היהודים על ידי מחבלים לאזור חברון בחודש יוני ולאורך מערבולת האירועים המדממים שאחזה בנו מאז, שוטריי, יחד עם כל משטרת ישראל, עובדים במתכונת המכונה במשטרה – "שלדית". משמעותה לשוטרים - 12 שעות עבודה לפחות במשך שבעה ימים בשבוע. הם עושים זאת מתוך הכרה ואמונה שהם מבצרים את ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל ומעניקים להם שירות. אני מביט בהם ואני בטוח שגם אם ניאלץ להתמודד עם סבב נוסף של אלימות - נדע לעשות זאת היטב.

הכותב הוא קצין משטרה בדרגת ניצב-משנה ומפקד משטרת באר שבע

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully