וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפסד התודעתי של חמאס, הניצחון שלנו

ציונית פתאל?קופרווסר

6.8.2014 / 8:16

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
כוחות שבים מרצועת עזה/בן קלמר

חמאס ניהל נגד ישראל מערכה שלא נועדה להכריע אותה בשדה הקרב אלא בשדה התודעה, ולהביא אותה ואת מצרים להסיר את מגבלות התנועה מעזה ואליה. גם הפעולות הפיזיות היו חלק מהמאמץ התודעתי והיו מגובות בלוחמה פסיכולוגית שהופעלה מול קהלי היעד השונים, בניסיון להביא אותם לאפשר לחמאס את השגת מטרותיו.

כך, במשך כחודש, ניהל חמאס מערכה תודעתית מובנית וסדורה, שמכוונת בראש ובראשונה נגד ישראל אך גם מול האוכלוסייה הפלשתינית והמערכת הבינ"ל והערבית. מול ישראל חמאס ציפה לפגוע במורל האוכלוסייה ולזרוע פחד ודמורליזציה בקרב חיילי צה"ל באמצעות ירי הרקטות, ניסיונות החדירה דרך הים והמנהרות ומסרי הלוחמה הפסיכולוגית. זאת, מתוך הערכה שהציבור יתקשה להכיל אבידות רבות בנפש ושהצבא חושש מכניסה ל"בוץ העזתי" (בדומה לנרטיב "קורי העכביש" של נסראללה). הוא ייחל לעמידה איתנה של אוכלוסיית עזה מאחוריו ולפתיחת חזית מאבק נוספת מול ישראל מצד תושבי איו"ש וערביי ישראל, ושאף באמצעות הפצת תמונות ההרס והילדים ההרוגים להביא להתגייסות המערכת הבינ"ל והערבית לקידום הסרת המצור ולהוקעת ישראל וערעור הלגיטימציה לקיומה.

בדיעבד, חמאס טעה ונכשל בחיזוי תגובות קהלי היעד. פעולותיו רק חיזקו את יכולת העמידה של ישראל ואת התלכדותה סביב מנהיגיה, וחייליה יצאו למערכה היבשתית בנחישות מאחורי מפקדיהם. למרות קריאות העידוד, האוכלוסייה הפלשתינית באיו"ש לא הצטרפה כמעט לחזית המאבק, גם לא ערביי ישראל, והאוכלוסייה בעזה עסוקה בלבכות את מתיה ובתיה ההרוסים (ולולא פחדה, היתה משמיעה את התמרמרותה על הנזק שגרם לה). רוב מדינות ערב עומדות מן הצד, והמערכת הבינ"ל, למרות הביקורת שהיא מטיחה בישראל, מכירה בזכותה להגן על אזרחיה ואף תומכת בצורך להגביל את ההתחמשות של חמאס. כך ששמיכת המגן שניסה חמאס לתפור מתמונות של תינוקות ושל ילדים הרוגים ופצועים, לא הצליחה לכסות על פשעיו כלפי האוכלוסייה שלו.

כן, לחמאס עדיין יש יכולות, ומרכז הכובד שלו - מנהיגיו ומפקדיו הבכירים, שלא התחנכו על תורת ה"אחריי" - לא נפגע. אבל הוא לא הצליח להשיג שום הישג תודעתי, וכתוצאה מכך גם לא שום הישג מוחשי שיאפשר לו להצדיק את המלחמה ותוצאותיה ההרסניות בפני הציבור העזתי.

חמאס הפסיד את המערכה התודעתית, ולכן סביר להניח שיפסיד גם את המערכה כולה. אבל האמירות הנשמעות בשיח הישראלי, בעקבות יציאת מרבית כוחות צה"ל מהרצועה, על כך שהפסדנו במערכה, תוך הדגשת הנזקים הנגרמים לישראל, מצוטטות בהרחבה בתקשורת של חמאס ומסייעות לו לנסות לבנות סיפור ניצחון, חרף כישלונותיו. שיח דומה התפתח גם בסיום מלחמת לבנון השנייה ותרם לצריבת תודעת ההפסד של ישראל, למרות ההישגים המשמעותיים שהיו לצה"ל בשדה הקרב, שהביאו להרתעת חיזבאללה מלירות לעבר ישראל זה שמונה שנים, ולהצהרתו של נסראללה: "אילו ידעתי שישראל תגיב במלחמה כזאת, לא הייתי חוטף את שני החיילים".

הכותבת היא סא"ל (מיל'), לשעבר יועצת לעניינים פלשתיניים של מתאם הפעולות בשטחים ודוקטורנטית במחלקה ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטת בר?אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully