וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: חמאס עלול לחפש הישג מבצעי

יואב לימור

4.8.2014 / 8:27

המערכה בדרום שאבה אליה בימים האחרונים מושגים מזירות אחרות ומזמנים אחרים. "רצועת ביטחון" ו"התשה" הם רק שתי דוגמאות לניסיון להחיל על עזה הגיונות מוכרים, שאינם מתאימים בהכרח למציאות בשטח.

רצועת ביטחון לא תוקם בעזה, בוודאי לא במתכונתה הלבנונית. צה"ל אמור להשלים בקרוב את ניטרול המנהרות ההתקפיות, ובהמשך לכך להיערך בקווי מגננה קדמיים - ההגדרה ההולמת היא "רצועת אבטחה" זמנית. אמש העריכו בפיקוד הדרום כי יידרשו לכך כמה יממות, ובהיעדר הפתעות לא מתוכננות צפויים אחרוני הכוחות לחזור לשטח ישראל עד לסוף השבוע הקרוב.

גם המונח התשה, שחזר אתמול ללקסיקון, לא ידמה למצב ששרר בסיני בין 1969 ל?1970. הציניקנים יאמרו שממילא נמצאים תושבי הדרום בסוג של התשה כבר 14 שנים, וכעת אין לישראל כוונה להשלים עם התשה דומה שבה ממשיכים ארגוני הטרור לשגר רקטות ומרגמות גם לאחר יציאת הכוחות מעזה. סיטואציה כזאת - שבה השקט לא יחזור לנגב - תהיה כישלון מהדהד, שיחייב את צה"ל לעשות אחורה פנה ולחזור, בכוחות מתוגברים, להילחם בתוך הרצועה..

צה"ל כבר הכין תוכניות אופרטיביות לאפשרות כזאת, וגם לא ימהר לשחרר את חיילי המילואים ואת הכוחות הסדירים כדי לשמר אופציית פעולה זמינה. הדרג המדיני טרם דן בה, אבל השוט של הרחבה אפשרית של המערכה נותר בינתיים באוויר - מעין איום על חמאס שנועד להרתיעו מהמשך הירי ולהובילו להסכים לרגיעה. בישראל מצדדים במפורש בהסדרה רשמית על פני הרתעה נטולת הסכם; ההסבר: הסדרה תטיל זכויות וחובות על כל הצדדים, בהיעדרה יידרש צה"ל ליישם הרתעה מעשית שבמסגרתה הוא יידרש לרדוף בעצמו אחר כל חוליה סוררת בשטח.

סביר שגם חמאס מעוניין בהסכם, שיאפשר לו לנופף בהישגים (גם אם מצומצמים) כתירוץ לצדקת המערכה שהמיט על עזה. אחרי שניכה את כל סעיפי הזבל מדרישותיו, נותר חמאס עם שתיים עיקריות - תשלום המשכורות לעובדי הציבור בעזה והסרת המצור על הרצועה. ישראל צפויה להיענות לכך חלקית כדי להקל את סבלם של העזתים ולהקהות מהביקורת הבינלאומית על ההרס שהותירה המערכה בעזה, ובמקביל תדרוש מיסוד מנגנון שיפקח על פעילותו הצבאית של חמאס באחת משתי מדרגות: העליונה, המועדפת - פירוז ממשי של עזה ופירוק חמאס מנשקו, השנייה - הריאלית יותר - מניעת התעצמותו מחדש.

בינתיים נערכות השיחות בקהיר במעמד צד אחד - הפלשתיני. ישראל משקיפה מהצד, מצרים ממשיכה לשחק פוקר קשוח ולסרב לסגת מתביעתה המקדמית - הפסקת אש כתנאי לדיון בשאר הנושאים. בניסיון לצאת מהסבך הזה וכדי לשבור את ההפתעה המצבית שיצרה ישראל בהסגה החד?צדדית של הכוחות, עשוי חמאס לחפש הישג מבצעי. בצה"ל חוששים בעיקר ממנהרה שלא היה ידוע עליה ודרכה יבקש הארגון לבצע פיגוע, שתכליתו כפולה: לגבות מחיר מיידי ולהכניס את תושבי הדרום (ובאמצעותם את המערכת כולה) לחרדה ומכאן גם לספקות בנוגע להצלחת המבצע כולו

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully