וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעם של החמצה ותחושה של גבורה

תא"ל (מיל') צביקה פוגל

4.8.2014 / 8:19

סיומו הצפוי של מבצע צוק איתן, שהיה ראוי להיקרא מלחמת המנהרות, מלווה בהרבה שאלות, שהעיקרית שבהן: מהי תמונת מצב סיום הלחימה? האם נכונו לנו סבבים נוספים, או שמא הצלחנו לייצר מציאות חדשה ברצועת עזה, מציאות נטולת יכולת איום צבאית על קיומנו ועל שיגרת חיינו?

צה?ל הצליח לחסל כמעט לחלוטין את יכולותיו האסטרטגיות ההתקפיות של חמאס, אך לצערי לא הצלחנו לפגוע במפקדיו ולשבש את שיגרת היערכותם למערכה הזו. גם הפגיעה ביכולת ההתעצמות ובבניית כוחו של חמאס מחדש לא הושלמה כראוי. הרס המנהרות הוא מפלה אסטרטגית קשה לחמאס והן כבר לא תרחיש מפתיע; לרקטות יש לנו כיפה מברזל. אחרי ההשקעה האדירה במיגון העורף ויירוט הרקטות, הצורך למצוא מענה טכנולוגי חכם למנהרות צובר תאוצה. אלה הם אמצעים הגנתיים חשובים, אך הלקח החשוב ביותר מצוק איתן הוא ההבנה כי הכרעה אפשר להשיג רק על ידי יציאה להתקפה בתמרון קרקעי ובסיוע מאמץ האש. חמאס, כמו גם חיזבאללה, למדו היטב את נחיתותם מול יכולות חיל האוויר שלנו. עד כמה תהיה ישראל מוכנה ללכת רחוק כדי למנוע איומים חדשים ומה אפשר ללמוד על הפער בהבנת תוכנית הלחימה של חמאס בעתיד, על אלה יקום וייפול ביטחוננו מול מדינות הטרור בדרום ובצפון.

עזה תתחיל בקרוב בתהליך השיקום. המצרים, שהפכו מכורח סלידתם מחמאס לידידינו ולשותפינו, יצטרכו במעשים ורצוי גם בתמונות להוכיח שהם מונעים את שיקום צבא חמאס והג?יהאד, ומאפשרים לתושבי הרצועה צבירת נכסים אזרחיים שלא יוכלו להרשות לעצמם להפסיד בעתיד. אם אנחנו לא הצלחנו לגלות מנהרות שנבנו במשך חמש שנים, אפשר שהם לא גילו מנהרות שנבנו במשך עשר שנים. אני מקווה ששנינו יודעים גם למלכד מנהרות ולא רק להרוס.

אין, לא היתה ולא תהיה ועדת חקירה שתלמד את צה?ל לנצח. גבורתם ונחישותם של החיילים והמפקדים שיצאו למערכה הן המודל הראוי לחיקוי. לו וללקחי הלחימה במנהרות ובשטח בנוי יש להקדיש את האימונים בשנים הקרובות, בתקווה שלא נצטרך ליישמם שוב בעזה או בלבנון. עם זאת, חובת הדרג המדיני והדרג הצבאי הבכיר לבחון את ההזדמנויות שנוצרו במהלך הלחימה ואם נוצלו בעיתוי הנכון ובעוצמה הנכונה. איפשהו מקננת בי התחושה כי יכולנו להשיג יותר, כי היינו פחות מדי יצירתיים. אולי זה עדיין לא מאוחר מדי.

חמאס, כמו ראש הנחש שעדיין לא הבין שגופו קוצץ, עדיין מנסה להכיש. צה"ל התאמן, נחוש ומוכן למשימות מתוכננות ולכאלה הדורשות התאמה מחודשת. אולי זו ההזדמנות שלה חיכינו להכרעה. המשפחות השכולות, הפצועים ומי שנושאים את צלקות החרדה לא יכולים לחכות. הם צריכים לדעת שעשינו הכל בפעם הזו, וכי לא לשווא הם היו שם למעננו.

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully