וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה סיפר מפקד החוליה בקומנדו של חמאס

31.7.2014 / 16:35

מאות אנשי חמאס הוכשרו למבצעים מיוחדים והוצבו בכוח נוחבה - "המובחר". בצה"ל לא מזלזלים במיומנות שלהם, אך המרמור על הקודקודים שיושבים בבונקרים בזמן שהם מתייבשים במנהרות הביא כמה מהם להיכנע ולמסור עדות על היחידה הכי סודית בעזה

פירי מנהרות האמל"ח שנחשפו על ידי לוחמי גבעתי. דובר צה"ל
מנהרה שנחשפה על ידי לוחמי גבעתי בעזה/דובר צה"ל

חדרי החקירות של שירות הביטחון הכללי נהפכו מאז תחילת המבצע הקרקעי לאתר לוהט. שבויים מכוח נוחבה, יחידת העלית של חמאס, יושבים עם חוקרים מיומנים, ומסגירים מידע בעל ערך רב בעבור הכוחות שנלחמים בשטח הפלסטיני.

גם אזרחים שאינם מעורבים בטרור עשויים לדעת איפה מתרחשת פעילות חשודה וכיצד נערך חמאס לפעילות הצבא. זה הסיוט של כל ארגון שנמצא במצב לחימה. בטח של חמאס. מידע רב נערם בחדרי החקירות וזורם הישר אל הכוחות. הפעולות בשטח ננקטות בין היתר על בסיס המידע שמוסרים הנחקרים, ובהם הפעילים מיחידת העלית של חמאס.

הרס בעיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 31 ביולי 2014. רויטרס
גם אזרחים שאינם מעורבים בטרור יכולים למסור מידע. פלסטיני בעזה לאחר תקיפת צה"ל/רויטרס

עיקר עבודת השב"כ הוא בין המלחמות והמבצעים. בשונה מהעבר, לקראת מבצע צוק איתן העמיק הארגון החשאי את שיתוף הפעולה עם אנשי המודיעין של פיקוד הדרום ושל אגף המודיעין כדי להרחיב את בנק המטרות שנמחק במבצע עמוד ענן. בשטח יש רכז שב"כ שמכיר היטב את השטח, יודע היכן כל פעיל מתגורר, מי הדוד שלו בשכונה ואיפה גרה הסבתא. המידע זורם למפקדים בשטח, בלי שום סינון. כמובן, יש חילוקי דעות על ההיערכות ועל שיטות פעולה, ועוד יהיו – על רקע הביקורת מאחורי הקלעים על הפערים שהתגלו במבצע, על מה שהמודיעין הישראלי ידע ומה שלא ידע. עם זאת, בפועל יש קפיצת מדרגה בשיתוף הפעולה בין השב"כ לצה"ל.

שיטת הפעולה מאוד אפקטיבית. כל עצור פלסטיני נבדק כבר בשטח על ידי חוקרי 504, היחידה להפעלת סוכנים של אמ"ן. אם יש "דגים שמנים" הם מועברים במהירות לשב"כ, שיגלה את הפרטים הקריטיים, ינתח אותם ויעביר אותם במהירות לכוחות. את פעילי יחידת נוחבה מגדירים באמ"ן "אוצר מודיעיני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

נשק יום הדין

כוח נוחבה הוא יחידת הקומנדו של הזרוע הצבאית של חמאס, שמשמעות שמה בעברית – "המובחר". הזרוע הצבאית מונה בסך הכול כ-15 אלף חמושים ובהם אלפים המתחמים בשיגור רקטות, בתצפיות, בירי נגד טנקים, בחבלה בצליפה, בירי בנשק קל ועוד. מתוכם נבחרו בקפידה, תחת עיניהם הבוחנות של המפקדים הבכירים, כמה מאות בני אדם לשרת בכוח נוחבה. היחידה מחולקת לפלוגות ולכיתות והן מפוזרות בין הגדודים שונים של חמאס, המוצבים ברצועת עזה לפי חלוקה גיאוגרפית. רמת המידור של היחידה היא מהגבוהות שיש בארגון. אנשי הנוחבה מתמחים בקרבות גרילה, בירי נ"ט מתקדם, בצליפה, בניווט, בחבלה, בהסוואה, בלחימה במנהרות ובמבצעים מיוחדים. הם נחשבים נשק יום הדין של חמאס בביצוע פיגועים מורכבים.

השבוע נכנע מפקד חוליה בנוחבה בגדוד של חמאס לכוחות הצנחנים באזור קרארה, שבו פועלת הפלוגה האיכותית ביותר שיש לחמאס. המפקד הועבר לחדרי חקירות שב"כ ושפך אור על פעילות היחידה.

הוא גויס לחמאס בשנת 2007 לגדודי עז א-דין אל-קסאם ועבר קורס של שימוש בקלצ'ניקוב ואימוני ירי באש חיה. הוא הוצב ביחידת השמירה החמושה של חמאס ועשה משמרת אחת בשבוע, בין חצות לארבע לפנות בוקר. לאחר כמה חודשים עבר השתלמות נוספת, שכללה ירי בקלצ'ניקוב תוך כדי תנועה, אימון על מקלע כבד וכן אימון על רימוני יד מתוצרת מקומית. אימוני ריענון במיומנויות אלו התקיימו כל חמישה חודשים.

תלמיד תיכון פלסטיני מזנק דרך חישוק בוער בתכנית אימונים של חמאס, ינואר 2014. AP
צעיר פלסטיני מזנק דרך חישוק בוער בטקס של תכנית אימונים של חמאס בעזה/AP

בשנת 2012 הוא הוצב ביחידת מילואים כממלא מקום ללוחמים שיצאו למשימות מיוחדות, וכאחראי שליחויות במצב של הפצצה או מלחמה. הנחקר זכה להערכת מפקדיו ומשום כך בשנת 2013 גויס לנוחבה. הוא קיבל נשק אישי, רובה קלצ'ניקוב שאותו לקח הביתה - סימן להערכה ולכבוד ברחוב הפלסטיני. עוד סיפר הנחקר לשב"כ כי באמצע יוני 2014 התקיים קורס ריענון שכלל אימון על אמצעי לחימה שונים ובהם: אקדח, קלצ'ניקוב, אם-16, מקלע כבד, אר-פי-ג'י וחומרי נפץ. בנוסף, נלמדו בקורס שיטות לחטיפת חיילים ולשהייה במנהרות. בימי הלחימה התברר כי יש פעילי נוחבה שמסוגלים לשהות זמן מה מתחת לפני קרקע, מצוידים במזון ובשתייה ואפילו רק בתמרים ובמים. הנחקר אמור היה לעבור קורס דומה אחרי הרמדאן.

במקביל להכשרה, הוא גויס באופן חשאי לפעילות ממוקדת בשנת 2010 ונשלח למלזיה, לאימונים במצנחי רחיפה שנועדו להכין אותו לביצוע פיגוע חטיפה בשטח ישראל בזמן שכוחות צה"ל פועלים בשטח הרצועה. עם שובם של הפעילים ממלזיה, זומנה היחידה המסווגת למפגש שמטרתו הייתה אימון אינטנסיבי לקראת פיגוע בישראל. כל הפעילים הוכשרו לפעול תחת מידור ואבטחת מידע והונחו לא לחשוף בפני איש את היכולת להשתמש במנצחי רחיפה לצורכי פיגוע בישראל. השנה הופעל קוד מיוחד שזימן את מפקד החוליה למפגש סודי נוסף, שוב לאימון במצנח רחיפה. למפגש באו עשרת הפעילים שטסו למלזיה והפגינו את כישוריהם בשימוש יחיד במצנח רחיפה. לדברי מפקד החוליה, מפקדיו לא מסרו מידע על מיקום ועל מועד הפעולה כחלק מה"הפתעה" שהכינו לצה"ל.

תמרים ומים

כוח נוחבה הוגדר יעד אסטרטגי של שב"כ ואמ"ן. אנשי הנוחבה מסרו עדויות רגישות ומעוררות סקרנות על יכולתם לשהות במנהרות תקופות ממשוכות, על רמתם המקצועית ועל התהליך ההכשרה הסדור. גורמים באמ"ן אומרים ללא כל ספק כי טביעות האצבע של איראן וחיזבאללה ניכרות היטב בתהליך החשיבה שעברו גדודי עז א-דין אל-קסאם בדרכם לבניית היחידה המיוחדת. עם זאת, בחדרי החקירה נראו היטב גם הסדקים. השבר שנוצר בין דרגי השטח להנהגה. הביקורת הקשה על מפקדים שמסתתרים בבונקרים בזמן שהם נלחמים, על שהייה ממושכת בתוך "עכביש המנהרות", עם תמרים ומים ובלי פקודות והנחיות להמשך. המרירות הזו גרמה לחלק מהפעילים להסגיר את עצמם במקום להילחם עד טיפת הדם האחרונה, בניגוד לטענת ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף שלפיה הם אוהבים את טעם המוות יותר מטעם החיים.

כך הצליח השב"כ לפרוץ את מעגל שומרי הסוד שחדר לשטח מדינת ישראל דרך מנהרות, הסתער על כוחות צה"ל, הרג חיילים וניסה לחטוף גופות. אסור להקל ראש בכוחם ובמיומנותם, אמר גורם מודיעיני בימים האחרונים. הם מאומנים ומקצועיים מאוד ומהווים אתגר משמעותי לא רק לקהילת המודיעין אלא גם לכוחות בשטח, כפי שניתן היה לראות בחדירת המנהרות באזור בארי, ניר עם ונחל עוז ובפעולות שבהן נהרגו חיילי ומפקדי צה"ל.

"יש יחידות מגוונות בתוך הנוחבה, בעלות תפקיד מסווג המוגדר על ידם כהפתעה לצה"ל ובהתאם לכך הם זוכים לחשיבות ויוקרה בתוך הארגון", הסביר הגורם המודיעיני. "מפקדים אחדים יודעים את זהותם, את מיקומם ואת התכנית המבצעית שלאורה הם פועלים. המטרה שלנו זה לפצח את מעגל הסוד ולסכל את הכוונות שלהם. יש המון חשיבה מאחורי הפעילות הזו ומשקיעים המון משאבים. זה מאמץ משולב מסביב לשעון של שב"כ, חיל האוויר וגופי המודיעין השונים בצה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully