וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת אש? הקבינט מתכנס לדון בהצעת קרי

הצעתו של שר החוץ האמריקני כוללת הפסקת אש למשך שבוע החל מיום ראשון, כאשר במהלכה ידונו הצדדים על סיום הלחימה. לא ברור עדיין אם השרים יצביעו על המתווה. בנט מתנגד

צילום: דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: קשת סידי; קריינות: אביב אברמוביץ'

הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס היום (שישי) בצהריים בתל אביב כדי לדון במהלכים הבאים של ישראל ברצועת עזה. אחד הנושאים שיעלו לדיון במהלך הישיבה יהיה מתווה הפסקת האש של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, לפיו ביום ראשון תוכרז הפסקת אש למשך שבוע. על פי ההצעה, במהלך שבוע זה ידונו הצדדים בהפסקה כוללת של הלחימה המתנהלת זה 18 ימים במסגרת מבצע "צוק איתן". הנושאים והנותנים הישראלים והפלסטינים ידונו במהלך שבוע זה בנושאים הכלכליים, הביטחוניים והמדיניים של תנאי הפסקת האש הקבועה.

גורמים מדיניים בכירים ששוחחו עם וואלה! חדשות אמרו כי רוב שרי הקבינט עדיין אינם מכירים את כל פרטי הצעתו של קרי, שפורסמה לראשונה הבוקר בעיתון "ניו יורק טיימס". הגורמים אמרו כי השאלה החשובה ביותר מבחינת ישראל היא סוגיית פירוז רצועת עזה מרקטות ומנהרות, שלא ברור כרגע אם היא נכללת במתווה של קרי כדרישה אמריקנית, או שתעלה רק בהמשך כחלק מדרישות ישראל.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד:
אשת המג"ד הפצוע קיבלה את מכתבו מוכתם בדם
הותר לפרסום: לוחם במילואים נהרג ברצועת עזה
חשד לניסיון דריסה בעציון: נערה נפצעה קל

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. דרור עינב
נתניהו עם קרי, השבוע/דרור עינב

לפחות שר אחד, שר הכלכלה נפתלי בנט, צפוי להצביע נגד המתווה של קרי אם לא יכלול התייחסות מפורשת לפירוז הרצועה. גורמים בסביבתו של בנט הסבירו הבוקר כי "הטיפול במנהרות דורש עוד זמן, אבל צה"ל הגיע להישגים אדירים בנושא הזה ובכלל. בימים האחרונים הצבא צלח את הקליפה הקשה של ההתנגדות. היעד של חיסול רשת המנהרות הוא בר-השגה. זו תהיה טעות לעצור עכשיו, אלא אם יש התחייבות מפורשת לפירוז הרצועה במסגרת הפסקת האש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
חיילי שריון מחטיבה 7 נערכים ליד רצועת עזה. נועם מושקוביץ
חיילי צה"ל ברצועת עזה, היום/נועם מושקוביץ

שרת המשפטים, ציפי לבני, שחברה גם היא בקבינט, אמרה אתמול בראיון באולפן וואלה! חדשות כי "אנחנו לא צריכים את ההסכמות שלהם (חמאס) להפסקת אש. אני בעד התרעה, פעילות צבאית עד שהחמאס יורתע. מוקדם מדיי לדעת אם כבר הגענו לכך. אנחנו פועלים כרגע בשטח ולא נפסיק את הפעילות כדי לבדוק זאת". לדברי לבני, ישראל והעולם ניצבים בצד אחד, וחמאס, לצד קטאר וחצי מטורקיה ניצבים בצד השני: "ההסדרים שלנו צריכים להיות עם העולם ועם גורמים ברשות שרוצים לדבר איתנו". לדבריה, ישראל בוחנת את האפשרות להפסיק את האש באופן חד-צדדי, אך אם ימשיך הירי "אנחנו נמשיך לפעול".

"אני לא רוצה להטעות אף אחד", הבהירה לבני, "בשבוע הבא הרצועה לא תהיה מפורזת. אנחנו מציבים דרישות ויש יעדים לטווח יותר ארוך ברמה המידית". לדבריה, למבצע יש יעדים ברורים - הפסקת ירי הרקטות והרס המנהרות ברצועה ופירוז הרצועה. "אנחנו חיים בשכונה קשה", אמרה לבני, "חמאס הוא ארגון איסלאמיסטי קיצוני, שלא הולך להשתנות מחר בבוקר אחרי המבצע הזה. אני לא מבטיחה שמחר נקום לתוך שכונה אירופית. השאלה היא איך מתמודדים עם זה".

חאלד משעל - ראש הלשכה המדינית של חמאס. דוחה, קטאר, 23 ביולי 2014. AP
דורש שיוסר המצור לפני שיסכים להפסקת אש ממושכת. חאלד משעל/AP

גם בחמאס התייחסו היום למתווה שהציע קרי. גורם בכיר בארגון אמר כי ארגונו לומד בשעות אלו את ההצעה האמריקנית להפסקת אש ברצועת עזה, וכי התשובה הרשמית של הארגון תינתן בשעות הקרובות או מחר. לדבריו, "אם ישראל תקבל את הצעתו של קרי כמו שהיא, ללא ספק תהיה לכך השפעה חיובית על עמדת חמאס". הוא הוסיף כי האמריקנים הציגו ערבויות כלליות דרך קטאר להסרת המצור. עם זאת, הדגיש כי ההצעה מציינת מפורשות "שכל הפעולות הצבאיות יעצרו, ומכאן שגם פעילות הריסת המנהרות חייבת להיפסק".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, השוהה בקטאר ומנהל את המגעים מטעם תנועתו ממדינת המפרץ, הצהיר לא פעם במהלך הלחימה כי חמאס לא יסכים להפסקת אש ממושכת כל עוד תנאיו לא ימולאו, ובהם הסרת המצור על עזה. עם זאת, הוא קרא להחלתה של הפסקת אש הומניטרית שתקל על תושבי עזה, וההצעה של קרי חופפת לשבוע האחרון של חג הרמדאן ועיד אל-פיטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully