וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג ישראלי ראשון, נתניהו: נרחיב הפעולה נגד חמאס

כתבי וואלה! חדשות

15.7.2014 / 20:06

גבר בן 36 שבא לחלק מזון לחיילים באזור מחסום ארז ספג פגיעה קטלנית של רסיס פצמ"ר. במטח כבד הערב לעבר המרכז והדרום נורו כ-40 רקטות. גנץ: "צה"ל יעצים את המערכה בהתאם להחלטות"

צילום: יותם רונן, בני ואינר, קובי אליהו, אביעוז דוד - דוברות ברזילי, רויטרס; עריכה: מתן חדד; קריינות: לירון בארי

שידור ישיר מרצועת עזה

LIVE

הרוג ישראלי ראשון במבצע "צוק איתן": גבר בן 36 נהרג הערב (שלישי) אחרי שנפגע מרסיס של פצצת מרגמה שנורתה מצפון רצועת עזה לעבר ישראל. הוא נפגע בחזהו סמוך למחסום ארז, וצוותים רפואיים העניקו לו טיפול ראשוני תוך פעולות החייאה. הוא פונה לבית החולים ברזילי באשקלון, שם קבעו את מותו. אדם נוסף נפצע באירוע באורח קל.

האיש, כך התברר, הוא תושב מרכז הארץ, והוא הגיע יחד עם חברו לדרום כדי לעודד את החיילים שעל הגבול ולחלק להם מזון. יצוין כי אין התרעת "צבע אדום" בעקבות ירי פצצת מרגמה.

מבצע "צוק איתן": עדכונים אחרונים
הקבינט יתכנס שוב: "חזרנו למבצע, חמאס ישלם"
חמאס: "דרישותינו להפסקת אש בעינן"
ח"כ זחאלקה: "לא מכיר בחיבור היהודי לארץ ישראל"

האירוע קרה תוך שארגוני הטרור משגרים מטח כבד מאוד וחריג לעבר הדרום והמרכז. בסך הכל נורו בתוך שעה כ-40 רקטות. אזעקות נשמעו בתל אביב, בחולון, בבת ים, באור יהודה, בראשון לציון, ביהוד, בסביון, במודיעין, בשוהם ועוד. מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפחות שתי רקטות בשמי גוש דן.

הירי המסיבי בסבב שהחל סמוך ל-19:00 כלל עשרות שיגורים גם לדרום ולעוטף עזה. אזעקות היו בבאר שבע, בירוחם, במצפה רמון, באשדוד, באשקלון, בשדרות ובמועצות אזוריות רבות. רקטה פגעה ישירות באשקלון, אולם פרט לנזק לא היו נפגעים.

מאז 9:00 בבוקר, שעת מתווה הפסקת האש, נורו לעבר ישראל יותר מ-130 רקטות ופצצות מרגמה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
יירוט מעל שמי לוד. יולי 2014. עומר שמואל, תמונות גולשים
יירוט בשמי המרכז/תמונות גולשים, עומר שמואל

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב להתפתחויות ובהצהרה משותפת עם שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ בקריה בתל אביב אמר: "חמאס בחר להמשיך במערכה והוא ישלם מחיר על כך. מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, ישראל תפגע בו. כשאין הפסקת אש, תשובתנו היא אש".

נתניהו: "נפעל עד שנשיג את מטרתנו"

"עדיף היה לפתור זאת בדרך מדינית וכך ניסינו לעשות כאשר נענינו היום להצעה המצרית, אבל החמאס לא מותיר בידינו ברירה, אלא להרחיב את המערכה נגדו. כך נפעל עד שנשיג את מטרתנו – השגת השקט לאזרחי ישראל תוך פגיעה משמעותית בארגוני הטרור. אלה רגעים בהם צריך לקבל החלטות בקור רוח, לא בפזיזות ובהתלהמות. אני נחוש לעשות את הדבר הנכון ואני יודע שאתם סומכים עליי ועלינו שנתעלם מרעשי הרקע ונתמקד במשימה העיקרית – לשמור על הביטחון ועל החיים שלכם. נעשה הכל, הכל כדי שהשקט יחזור במהרה למדינת ישראל".

שר הביטחון יעלון אמר כי לאור הירי מהרצועה, ואחרי שישראל נצרה אש בבוקר - החל מהצהריים שב צה"ל לתקוף את בעזה. "איננו מתכוונים להתפשר על השקט בישראל. נמשיך להכות בחמאס כמה שצריך – באוויר, בים וביבשה". הרמטכ"ל גנץ אמר כי "צה"ל יעצים את המערכה בהתאם להחלטות הדרג המדיני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נפל באזור ראשון לציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז הבוקר ועל אף שקיבלו שרי הקבינט המדיני-ביטחוני את יוזמת מצרים להפסקת האש, נמשך הירי הכבד. בתגובה, הורה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפעול נגד מוקדי הטרור ברצועה. חיל האוויר תקף שורת יעדי טרור. בין היתר הותקפו ארבע מנהרות ו-20 משגרים מוטמנים בחאן יונס, בבית חנון ובבית להיא. לפחות ארבעה בתים הופצצו בלב העיר עזה, ובית של בכיר חמאס.

"מוקדם לסכם את המבצע", אמר מוקדם יותר מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן במשדר וואלה! חדשות. "במהלך המבצע חמאס נכשל ביכולת להפתיע באוויר ביבשה ובים. פגענו בתשתיות המבצעיות של חמאס, שרוכזו בבתי בכירים ומפקדים ושימשו חדרי מלחמה ומחסנים. פרויקט הדגל - המנהרות ההתקפיות - נחשף ונפגע, ושובשו היכולות להוציא פיגוע. מערך הרקטות לטווח הארוך נוטרל באמצעות תקיפות של חיל האוויר. לא הפעלנו את כל היכולות, יש יכולות נוספות ואם וכאשר נידרש נפעיל אותן במלוא העוצמה".

פגיעה ישירה בבית מנפילת רקטה באשדוד, יולי 2014. מומי זאווי, מערכת וואלה! NEWS
בית שנפגע ישירות מרקטה באשדוד, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, מומי זאווי

בצהריים נשמעה אזעקה בראשון לציון, ברחובות, בנס ציונה ובאזורים נוספים באזור השפלה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שש רקטות בשמי השפלה. רסיסים נפלו בראשון לציון ורקטה נפלה בשטח פתוח ליד רחובות. לא דווח על נפגעים.

בצהריים אף נשמעו אזעקות באזורים שונים בצפון, ובהם זכרון יעקב, יקנעם, חדרה, בנימינה ועמק יזרעאל. לא ידוע על נפילות. מאוחר יותר בבוקר יירטה "כיפת ברזל" שתי רקטות נוספות בשפלה, ואחרות התפוצצו בשטחים פתוחים. חמאס קיבל אחריות לירי.

הבוקר נפגעו שני בתים באשדוד מירי רקטות, אחד מפגיעה ישירה של רקטה והשני מרסיסים. לא דווח על נפגעים. רקטה אחת פגעה בלול בשטח המועצה האזורית שער הנגב. גם במקרה זה קיבל חמאס אחריות לירי.

בשעות הבוקר יורטו כמה רקטות בשמי המועצה אזורית שער הנגב וכמה נפלו בשטחים פתוחים באשכול.

חיילים בזירת נפילת רקטה באשדוד, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
חיילים בזירת הפגיעה באשדוד/רויטרס

בהודעה באתר הרשמי של חמאס נמסר כי ההסכם הוא "יוזמה של כריעה וכניעה". הארגון עומד על דרישתו שישראל תשחרר 56 אסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט ונעצרו שוב בגדה המערבית לאחר חטיפת שלושת הנערים הישראלים. כמו כן, דורש הארגון לפתוח את מעבר רפיח ולהעביר באופן מוסדר את משכורותיהם של 40 אלף הפקידים של ממשלת חמאס לשעבר. "הקרב שלנו עם האויב ממשיך ויסלים בכל הכוח", הוסיפה הזרוע בהודעתה.

עם זאת, בלשכה המדינית של חמאס הסתייגו מהדחייה של הזרוע הצבאית. סגן ראש הלשכה המדינית, מוסא אבו מרזוק, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "עדיין מתייעצים, טרם פרסמנו החלטה רשמית בנוגע ליוזמה המצרית".

אבו אחמד, דובר פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, התייחס להפסקת האש, ואמר כי נכון לעכשיו הרגיעה לא רצינית. "לא קיבלנו הוראות אחרות מלבד להמשיך במערכה", אמר אבו אחמד. "לא נקבל שקט תמורת שקט. השעות הבאות יהיו מכריעות - או מערכה ללא רחמים, או רגיעה לפי תנאי ההתנגדות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מוסר הצהרה במשרד ראש הממשלה בתל אביב. צילום : אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, צילום : אבי אוחיון

לאחר תחילת המטחים, אמר נתניהו כי אם האש לישראל תימשך, "נגביר את פעולותינו ונקבל תמיכה מהגורמים האחראים בקהילה הבינלאומית". במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ של גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר אמר נתניהו: "אנחנו נענינו להצעה המצרית כדי לתת הזדמנות לטפל בפירוז הרצועה מטילים, מרקטות וממנהרות בדרכים מדיניות, אבל אם החמאס לא יקבל את ההצעה להפסקת אש, וכך זה נראה ברגע זה - לישראל תהיה כל לגיטימציה בינלאומית להרחיב את הפעולה הצבאית כדי להשיב את השקט הנדרש".

שר הרווחה, מאיר כהן, התייחס במשדר וואלה! חדשות להמשך הירי, חרף הפסקת האש, ואמר: "הראנו שאנחנו מוכנים להפסקת אש, ולכן אני קורא לקבל החלטה ולא לחכות". השר הוסיף כי "לא נראה לי הגיוני שנמתין עד שעה תשע בערב. צריך לצאת בתגובה משמעותית וחזקה. אני בטוח שגם ראש הממשלה לא יסכים להמשך הירי".

לפי המתווה המצרי, הרגיעה הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-9:00 בבוקר ולהימשך 48 שעות, שאחריהן היו צפויות להתקיימו שיחות בדרג מדיני בכיר על בסיס ההבנות שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן" ב-2012. עם זאת, הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קאסם, כבר הודיעה שהיא דוחה את היוזמה.

מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. רויטרס
עדיין מתייעצים. אבו מרזוק/רויטרס

שר התיירות עוזי לנדאו הביע הבוקר הסתייגות מהסכם הרגיעה. "אם יש בהסכם הזה משהו שעניינו פירוז עזה או פירוק טילים, משהו שמשפר את ההרתעה שלנו אפילו במשהו - אז אני אומר שאפשר לבחון את זה", אמר לנדאו במשדר וואלה! חדשות. "אם כל מה שיש פה זה שקט תמורת שקט, הסבב הבא בדרך".

"בכל פעם אנחנו יוצאים לעוד מבצע, בכל פעם טווח הטילים מתרחב", הוסיף השר. "אני אומר דבר פשוט: הסכם מן הסוג הזה שולל את ההרתעה שלך. אתה סולל את הדרך לסבב נוסף של טילים ארוכים יותר, כבדים יותר. הם לומדים אותנו, הם ילמדו איך להתגבר גם על כיפת ברזל. הפסקת אש כזו – בשום פנים ואופן לא. אני לא מציע לכבוש את רצועת עזה, אבל הייתי מצפה לראות מהלכים צבאיים, כולל קרקעיים, הרבה יותר דרמטיים ממה שהיו".

שר התחבורה ישראל כץ אמר במשדר וואלה! חדשות כי הוא סבור שאין להפסיק את המבצע לפני הסרת האיום. "אני וראש הממשלה בעלי ברית פוליטיים אבל בעלי דעה שונה", אמר כץ. "צריך להגביר את התקיפות על מהנהרות. צריך ליצור מבנה אחר במשולש ישראל-עזה-מצרים. אי אפשר רק לאיים בכניסה קרקעית, גם ב'עמוד ענן' האיומים האלה לא עבדו. אם מבצעים פעולות אופרטיביות, זה צריך להיות חלק מארסנל ההחלטות".

דובר צה"ל: "קיבלנו הנחיה להפסיק את האש"

חבר הכנסת, ג'מאל זחאלקה (בל"ד), אמר במשדר וואלה! חדשות כי הוא "צריך לעשות מעשה כדי לצאת ממעגל הדמים. ישנה היוזמה הערבית שישראל בועטת בה. זו הדרך שאני מציע להגיע להסדר על שתי מדינות". זחאלקה, שאתמול הוצא מדיון מוועדת הפנים שבכנסת לאחר ויכוח סוער עם יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, סיפר כי הוא קיבל איומים על חייו מיהודים. "אמרו לי 'יגיע אליך מחלק הגז, וידאג שתעלה למעלה ולא תחזור'".

יו"ר קדימה ח"כ שאול מופז אמר במשדר וואלה! חדשות כי הוא מתנגד לחלוטין לכל הבנה שדומה להבנות "עמוד ענן". "אם זו תהיה עוד הפסקת אש, אנחנו שותלים את הזרעים של העימות הבא", אמר ח"כ מופז. "אני מאוד לא ממליץ על כיבוש רצועת עזה, אך אם לא תהיה לנו ברירה נאלץ לעשות את זה".

שר השיכון והבינוי, אורי אריאל, הביע במשדר וואלה! חדשות את התנגדותו להסכם הפסקת האש ואמר: "ככה ללא בונים חומה. המציאות הזו לא הביאה לנו לא את ההרתעה ולא את חיסול רוב הטילים". השר אריאל הוסיף כי "צריך להיכנס קרקעית ולטפל במחבלים כמו שמטפלים בטרור. אנחנו צריכים לתת פרס להניה ולפרוש מהממשלה? אני לא רואה את ההקשר בכלל".

כוח צה"ל ליד רצועת עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
כוח צה"ל ליד רצועת עזה/AP

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר הבוקר במשדר וואלה! חדשות כי הדרג המדיני הנחה את צה"ל להפסיק את האש, אך להגיב בחומרה אם היא תתחדש מצד חמאס. "אנו ערוכים ברצועת עזה. אם חמאס ירצה לנהוג אחרת – נתקוף באופן נחרץ. כל האפשרויות והתכניות הקשורות ב'צוק איתן' עדיין רלוונטיות". תת-אלוף אלמוז הוסיף כי להערכתו, סבב הלחימה האחרון היה מוצלח מאוד מבחינת צה"ל. "היעדים שהצבנו לעצמנו הושגו. חיסלנו כ-90 פעילי טרור, אולי אף יותר מזה. לפי ההערכות שלנו כרגע מדובר ביותר מחצי ממספר ההרוגים", הוא הוסיף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת פגיעת אחת הרקטות באילת, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירך הלילה על היוזמה המצרית להפסיק את האש עם ישראל. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית של הרשות, "וואפא", קרא אבו מאזן לכל הגורמים להתחייב ליוזמה כדי להגן על העם הפלסטיני ועל האינטרסים שלו, וביקש כי זו תסלול את הדרך למאמץ מדיני שיוביל ל"סיום הכיבוש" ולהקמת מדינה פלסטינית. מחר ייסע אבו מאזן לקהיר וייפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פאתח סיסי. דובר לשכתו של אבו מאזן מסר כי השניים ידונו במתווה הפסקת האש.

במקביל, גורמים הנלווים לשר החוץ ג'ון קרי בביקורו בווינה, שם עסק בשיחות הגרעין מול נציגי איראן, הודיעו כי הוא לא יבוא לקהיר, אלא ימשיך ישירות לארצות הברית. זאת לאחר שאמש דווח כי קרי יגיע למצרים כדי לדון בהפסקת האש בין ישראל לחמאס.

נפילת רקטה במועצה אזורית שער הנגב, יולי 2014. יותם רונן
נזק מפגיעת רקטה במועצה האזורית שער הנגב/יותם רונן

במהלך הלילה שוגרו שלוש רקטות לעבר העיר אילת, לראשונה מתחילת מבצע "צוק איתן". שתי רקטות התפוצצו במרכז העיר וגרמו לבהלה רבה. שבעה בני אדם נפצעו, בהם אישה בת 53 שספגה חתכים בפניה ובראשה, ופונתה במצב קל עד בינוני לבית החולים יוספטל בעיר. מלבדה שאר הפצועים במצב קל מאוד. 23 בני אדם נוספים הוגדרו נפגעי חרדה. לפי ההערכה, הרקטות שוגרו לאילת מכיוון סיני.

בהכנת הידיעה השתתפו: יניר יגנה, אמיר תיבון ואמיר בוחבוט

(עדכון ראשון - 8:43)

פגיעה בלול מנפילת רקטה במועצה אזורית שער הנגב, יולי 2014. מועצה אזורית שער הנגב, מערכת וואלה! NEWS
לול שנפגע הבוקר מרקטה במועצה האזורית שער הנגב/מערכת וואלה! NEWS, מועצה אזורית שער הנגב
נפילת רקטה ביישוב לקיה בו נפצעו קשה שתי ילדות, יולי 2014. אחמד אבו סויס, צילום מסך
רקטה שהתפוצצה ביישוב לקיה/צילום מסך, אחמד אבו סויס
נפילת רקטה באזור באר שבע, יולי 2014. דוברות המשטרה, חטיבת דובר המשטרה
זירת נפילת רקטה בבאר שבע/חטיבת דובר המשטרה, דוברות המשטרה
בית שנפגע בתקיפת צה"ל בעיר עזה במסגרת מבצע צוק איתן – 14 ביולי 2014. רויטרס
בית שנפגע מתקיפת צה"ל בעזה/רויטרס
פלסטינים שפונו מביתם בעיר בית לאהיה במסגרת מבצע צוק איתן, ליד מתקן שהיה של אונר"א בעיר עזה – 14 ביולי 2014. רויטרס
פלסטינים שפונו מבתיהם במתקן של אונר"א/רויטרס
שיגורי רקטות מצפון רצועת עזה במהלך מבצע צוק איתן – 13 ביולי 2014. GettyImages
שיגור רקטות במצפון הרצועה/GettyImages
תקיפה בעזה לאחר מטח רקטות ששוגר לישראל. יולי 2014. רויטרס
תקיפה בעזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully