וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המצב הביטחוני: עלייה במספר הלידות בדרום

13.7.2014 / 4:55

בבית החולים סורוקה נולדו בשבוע האחרון 10% יותר תינוקות מהממוצע, רבים מהם לקול האזעקות. מנהל מחלקת היולדות: "יש קשר בין לחץ ללידה מוקדמת, כולל מקרים של פגות"

צילום: ניב אהרונסון, שי מכלוף, טל אנגלנדר, בני ואינר, עידו סופר, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

כשהתותחים רועמים הלידות מתגברות. בבית החולים סורוקה בבאר שבע גילו השבוע עלייה של 10% במספר הלידות, שבימים האחרונים התרחשו בחדרים ממוגנים ולקול האזעקות. בבית החולים מייחסים את העלייה למתח והלחץ שבו נמצאות הנשים ההרות בתקופה האחרונה, מאז החלה המתיחות הביטחונית וירי הרקטות לעבר אזור הדרום במהלך מבצע "צוק איתן". העובדה כי חלק מהשמות שניתנו השבוע לילדים היו "צוק" ו-"איתן" מלמדת בעצמה על ההשפעה החזקה שיש למבצע הצבאי ברצועת עזה על האימהות הטריות, ועל אלו שבדרך.

"מאז תחילת המתיחות נולדו אצלנו 317 תינוקות", מציין פרופסור אייל שיינר, סגן מנהל בית החולים ומנהל מחלקת יולדות. "מדברים הרבה על הקשר בין גוף לנפש. בעקבות מבצע 'עופרת יצוקה' ב-2009, פרסמנו מחקר שמצביע על קשר בין לחץ ללידה, והראינו עלייה משמעותית בלידות מוקדמות, כולל מקרים של פגות". לדבריו, "אף אחד לא באמת יודע מה גורם ללידה להתחיל, אבל לחץ הוא בוודאי משהו שיכול להוביל לכך".

כבר עם תחילת מבצע "צוק איתן", נערכו בסורוקה למצב המיוחד, והעבירו את מחלקת הפגים למרחב מוגן. מדובר היה במהלך מורכב, שבו הועברו 23 פגים, חמישה מהם מונשמים, ותינוקות נוספים. צוותי טראומה, כירורגים, מרדימים ועוד החלו לעבוד בכוננות מוגברת ובית החולים נערך גם לאפשרות של אירוע רב נפגעים. במחלקת היולדות העבירו את חדרי הלידה שאינם ממוגנים לקומת המרתף.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
כוח שייטת 13 פשט על משגרי רקטות בעזה, 4 לוחמים נפצעו
שתי רקטות התפוצצו בגליל המערבי; לא דווח על נפגעים
אין עדיין אור בקצה המנהרה של חמאס. פרשנות

סמדר לוגסי, יולדת בסורוקה בזמן מבצע צוק איתן. בית החולים סורוקה,
"האזעקה של 4 בבוקר גרמה לצירים". האימא הטרייה סמדר לוגסי/בית החולים סורוקה

"אפשר להגיד שבאופן כללי, לחץ לא עושה לנו טוב", אמרה לוואלה! חדשות סמדר לוגסי, תושבת באר שבע, שאתמול ילדה את בנה השני בחדר לידה ממוגן בסורוקה. "אין לי ספק שמה שגרם לצירים, זאת האזעקה של ארבע בבוקר".

"כשהייתה האזעקה ירדתי לממ"ד", סיפרה, "ואיך שעליתי התחילו לי צירים כל שלוש דקות. התאפקתי עד הבוקר ובשעה שבע נסעתי לבית החולים. אני יודעת שזה קשור ללחץ, כי לפני האזעקה לא היו לי צירים בכלל, ופתאום התחילו לי צירים תכופים". לדבריה, "מאז שהתחילו הטילים אני מרגישה סוג של לחץ. זה גם קשה כל פעם להרים את הילדה, לרדת למקלט, לעלות ואחר כך הילדה לא נרדמת".

בזמן שהייתה בחדר הלידה, נשמעה אזעקה. "אי אפשר להתעלם מזה. גם עכשיו אני לא רגועה. אני מפחדת לצאת מהחדר. במצב אחר כבר הייתי יוצאת לשאוף אוויר, אבל בסך הכל אני מרגישה בסדר". לתינוק של סמדר אין עדיין שם. אך היא מבטיחה ש'זה לא יהיה צוק ולא איתן'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פינוי פגיית סורוקה, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי פרופסור שיינר, לפחות שני תינוקות שנולדו בשבוע האחרון בסורוקה נקראו צוק ואיתן. "מתחילים לזהות טרנד", אמר בחיוך, אך הוסיף, והפעם ברצינות, כי על נשים שנמצאות בהריון לשים לב לכל דבר חריג במצבן. "יש לנקוט באינדקס יותר גבוה של חשד ובמקרה של חשד, להגיע לחדר לידה - גם כשהדרך קצת מלחיצה".

מתחילת המבצע הגיעו לבית החולים סורוקה 117 פצועים, מתוכם יותר מ-70 במצב קל, ארבעה במצב בינוני ואחד במצב קשה. "החייל שנפצע ביום חמישי במועצה האזורית אשכול הראה היום שיפור ניכר במצבו", אומר פרופסור שיינר. "הוא עבר שלושה ניתוחים ועדיין נמצא בטיפול נמרץ. שוחחתי אתו והוא שואל מתי יוכל לחזור ליחידה. אני מסביר לו שהדרך עוד ארוכה".

לדברי שיינר, "אנחנו ערוכים לכל תרחיש, אך יחד עם זאת מנסים לשמור על שגרה". בבית החולים מתמודדים עם העלייה במספר הלידות באמצעות שינוי נהלים. "במקום לשחרר יולדת אחרי 48 שעות, כפי שקובע משרד הבריאות, אנחנו משחררים אחרי 36. כמובן רק במקרים בהם הכל בסדר. הדבר הזה מקל עלינו את העומס. מלבד זאת, אצלנו במחלקת היולדות, זה עסקים כרגיל".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully