וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוח ההופעות הסודי של ראש המוסד

אלי סולם

6.7.2014 / 16:46

בפני קבוצת אנשי עסקים בכירים שטח תמיר פרדו את השקפתו על מצבה המדיני של ישראל. מדוע לא פרש את משנתו לציבור הכללי והאם ראש מוסד רשאי להגיע לחוג בית, יוקרתי ככל שיהיה?

בעיצומה של המתיחות בדרום, כאשר ירושלים בוערת וכוחות הביטחון מתחקים אחר עקבותיהם של רוצחי הנער הערבי, בעוד צה"ל והשב"כ מנסים לעלות על עקבותיהם של רוצחי הנערים שנחטפו בגוש עציון, בעיצומם של כל אלה, התפנה ראש המוסד, תמיר פרדו, לשאת הרצאה לפני "פורום ראשי המשק". השם "פורום ראשי המשק" עשוי להטעות. המדובר בחברה פרטית בהחלט שעיסוקה הוא יצירת קשרים בין אנשי עסקים כבדים לבין מקבלי ההחלטות. אבל אין ספק בכך כי ראש המוסד ידע להפריד בין השם הממלכתי ובין החברה הפרטית שדמי החברות בה עולים לכל משתתף אלפי שקלים בשנה. חברת נטוורקינג שאחת ממטרותיה היא התבשמות האחד בשני ויצירת קשרים עסקיים.

עיתון "הארץ" מצטט הבוקר את דבריו של ראש המוסד פרדו לפני אנשי העסקים, לאמור: "הסכנה העיקרית הנשקפת לישראל איננה מצד איראן, אלא מצד הפלסטינים". דברים שחשוב שיאמרו באוזניהם של שרי ממשלה, או בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, למשל. השמעת הדברים הללו באירוע פרטי – עסקי תמוהה וצורמת.

לא בדרן או קוסם

ראש המוסד, הנו נושא תפקיד בשירות המדינה. תפקיד חשוב מאוד וחיוני. היענותו להזמנה להרצות בפורום פרטי טעונה בדיקה. ראש המוסד איננו בדרן ואיננו קוסם ותפקידו איננו לשעשע מתכנסים שמשלמים עבור חברותם בפורום. את התובנות שלו ואת עצותיו כמו גם הזהרותיו לראשי המדינה עליו להשמיע בפורומים המדיניים שנועדו לכך. אם יש בפיו דברים חשובים לציבור בישראל, יועיל ראש המוסד להשמיעם בצינורות המקובלים.

"פורום ראשי המשק" מכנס תחת כנפיו אנשי עסקים שמחזור עסקיהם עומד על 40 מיליון דולרים בשנה לפחות. הופעתו של פקיד ציבור (וראש המוסד כדאי להזכיר הנו פקיד ציבור) בפורום הזה, מעוררת רושם עגום שכל תכליתה הנה יצירת קשרים – ותו לא. קשה לראות את התועלת הביטחונית או הציבורית ואפילו הכלכלית שמצמיחה הופעה כזאת, או את התועלת ההסברתית שיש בה. לא קשה, לעומת זאת, לראות את התועלת העסקית שעשויה להצמיח לכל הנוכחים בה. אם נרצה להבין עד כמה פסולה ההרצאה המלומדת של ראש המוסד באירוע הנוצץ הזה, נשאל האם ניתן להזמין את ראש המוסד להרצאה במתנ"ס או בחוג. העניין שלהם במידע שמחזיק ראש המוסד בוודאי איננו נופל מזה של אנשי העסקים. אולי נשאל מהו סף ההכנסה לגולגולת שרק מעבר לו יענה ראש המוסד להזמנה.

אבל אין זו רק האכסניה בה נאמרו הדברים. גם תוכן הדברים של ראש המוסד תמוה. ראש המוסד איננו נבחר ציבור ואיננו מעצב מדיניות. הוא בעל תפקיד ממלכתי הפועל במסגרת מדיניות הממשלה ולצורך השגתה. אם ראש המוסד עצמו איננו מבין את המסר העולה מהשתתפותו בחוג בית נוצץ שכזה, כי אז ראוי שהממונים על כך יתנו דעתם ויבהירו לו את מסגרת תפקידו ואת מסגרת הנושאים בהם יעסוק בהופעותיו הציבוריות. אגב, נשאלת השאלה היכן מתקיימת ההופעה הבאה של ראש המוסד, והיכן מתפרסם לוח הופעותיו?

הכותב הוא מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully