וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכשל במוקד 100: למה לא להחמיר?

מפכ"ל המשטרה אמר שהתקלה שהובילה לעיכוב בחיפושים אחר הנערים שנרצחו במוקד המשטרה כ"בלתי נסלחת". אולם, הלקח המערכתי לא יילמד, ואת מלוא האחריות יספגו ארבעה שוטרים

מסקנות צוות הבדיקה המשטרתית בנושא תפקוד מוקד 100 קבעו את שהיה ברור מראש כי מדובר בכשל של שרשרת אנשי מקצוע ישירים, ומפקדים ברמות הפיקוד בדרג המחוזי. בניגוד לפרסומים מוקדמים, כאלה שהטילו דופי בעבודת השח"מ (שירות חובה במשטרה) ככוח עזר משטרתי, נמצא כי דווקא מקבל השיחה פעל כמצופה ממנו, קרי - הבין את גודל האירוע, הפנה את השיחה אל אחראי המשמרת והפעיל שיקול דעת נכון בכך שניתב את השיחה לאחראית המשמרת.

הגדרת מפכ"ל המשטרה את האירוע ככשל בלתי נסלח, ודרישת הוועדה לשקול את המשך השירות במשטרה של אחראית המוקד ואחראי המשמרת, מלמדים כי מדובר ברשלנות רבתי של השוטרים הוותיקים, שאילו תפקדו במקצועיות אפשר שהתגובה לאירוע החטיפה יכול היה להסתיים אחרת.

לכל הטורים של יעקב בורובסקי בוואלה! דעות

טבעם של צוותי בדיקה שהם בוחנים באופן יסודי ומעמיק את האירועים, בעיקר כדי להפיק לקחים ולמנוע את הישנות המקרים. האמנם יעד זה הושג בפרסום מסקנות הבדיקה?מסופקני.

היכן נעצרת האחריות המיניסטריאלית?

כאשר צוות הבדיקה ממליץ לשקול את המשך שירותם של שני שוטרים ומעביר מתפקידם מפקדים בכירים, מעביר הצוות מסר כי מדובר בכשל מקצועי אנושי ובנשיאה של מעין אחריות מיניסטריאלית של בכירים באגף המבצעים של מחוז ש"י.

מדוע האחריות המיניסטריאלית מתחילה ומסתיימת דווקא בדרג קצין אגף המבצעים ולא מפקדים מעליו? מהו בדיוק הכשל המערכתי? מדוע לא תורגמו עשרות ניסיונות החטיפה לנהלי עבודה מסודרים במוקד 100 ואיזה דרג אחראי לעובדה שמפעילי המוקד לא תורגלו ולא הפנימו את חומרת המידע שהיה ידוע למערכת?

ומעל הכול - היכן הלקח המערכתי? אם אמנם צוות הבדיקה המליץ המלצות אופרטיביות לדרך בה ראוי ונכון שמרכז שליטה כל כך חיוני באזור יהודה ושומרון יתפקד, כיצד לשפר את הקשר המבצעי בין מוקד המידע לזרועות הצבא, השב"כ , המשטרה ומג"ב, היכן מיצוי הדין עם מי שלא נתן דעתו על הנושא קודם לחטיפה? מדוע הציבור זכאי לדעת מה המליצה ועדת הבדיקה כלפי שני שוטרים ושני קציני משטרה, ולא זכאי להבין מה הוא הכשל המערכתי בהכנה לאירוע, במבנה המוקד ומי אחראי לכך שהלקח ייושם?

צוות הבדיקה מוגבל מעצם מינויו לשרשרת הפיקוד עד לדרגת ניצב-משנה, שכן אין בסמכותו להוציא המלצות כלפי דרגים בכירים יותר. אסור שמסקנות צוות הבדיקה יוגבלו רק לפן האישי, שכן אין בכך כדי לשפר תהליכי עבודה בטווח הארוך. ככל שהכאב והתסכול על כשל השוטרים הוא רב, הדחתם ממשטרת ישראל או העברת קצינים מתפקידם אינה ערובה למניעת האירוע הבא. כשל מקצועי בתחום שיקול הדעת ראוי להיות מתוקן בתהליכי עבודה מקצועיים. כשלים אישיים של דרגי ביניים ודרגי עבודה זוטרים שמוגדרים כבלתי נסלחים על ידי המפכ"ל, ראוי שיביאו להחמרה מעבר להמלצות הוועדה.

הכותב הוא ניצב בדימוס שכיהן כמפקד המחוז הצפוני וראש אגף התכנון במשטרה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully