וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לא צריכה לפחד מדאעש, אלא מאיראן

בועז ביסמוט

29.6.2014 / 8:59

אין לזלזל ביכולות של ארגון הטרור הג'יהאדיסטי דאעש שהגיע להישגים מרשימים במערב עיראק, אולם גם אסור לתת לו את המשקל שאין לו. ירדן עדיין רחוקה מליפול לידי הארגון הקיצוני הסוני, המונה רק כ?10,000 איש, כפי שמזהירים הפרסומים האחרונים. ירדן לא רק שאינה זקוקה לסיוע של ארה"ב וישראל, כפי שטוען האתר "דיילי ביסט" - לאור יחסי הכוחות בשטח עם הארגון, המורכב בעיקר מחבורת כנופיות, היא גם יכולה לסמוך על צבאה הקטן, אך הממושמע והמאומן.

לארגון דאעש (ראשי תיבות של "המדינה האיסלאמית בעיראק וסוריה הגדולה"), שהוקם ב?2003 בעקבות הפלישה האמריקנית לעיראק, יש חלומות גרנדיוזיים. אלא שכדי להקים את הח'ליפות שעליה הם חולמים הם זקוקים לתנועה המונית גדולה שתצטרף אליהם למאבק. הם אמנם נהנים מרוח סונית גבית בסוריה ובעיראק, שם האוכלוסייה המקומית עוינת מאוד את המשטר השיעי בבגדד ואת זה העלאווי בדמשק, אבל מכאן ועד להצטרפות ההמונים למאבק של דאעש המרחק עדיין גדול.
אכזריות הארגון פועלת נגדו כבומרנג. האכזריות של דאעש אמנם מרתיעה את האויב (שימו לב כיצד הצבא השיעי נכנע בלי להילחם), אך גם גורמת לחשש אמיתי אצל אלו שהיו עשויים להיות שותפים למערכה (האוכלוסייה הסונית).

ההתנהלות של הארגון בעיראק מרתיעה אפילו את הסעודים שתומכים במורדים בסוריה, כחלק מהמאבק הגדול שלהם נגד איראן השיעית, אבל אפילו הם חושבים היום פעמיים אם לעמוד מאחורי פעילות הארגון בעיראק.

הקונספט של המדינה הערבית קורס

המזרח התיכון נמצא בתהליך של שינוי. זאת עובדה. הקונספט של המדינה הערבית קורס, ומשהו אחר עתיד לקום במקומו. הסכמי סייקס?פיקו מ?1916, שהולידו את המזרח התיכון שהכרנו, הגיעו לתחנה הסופית. בתוך אי הסדר שנוצר, משהו חדש עתיד להיוולד. הטרור היום הוא מרכיב חשוב במזרח התיכון שלנו, אבל אין לו (עדיין) את היכולת למלא את הוואקום שנוצר. הטרור הג'יהאדיסטי מסוגל להזיק, לא להנהיג.

בממלכה ההאשמית עוקבים כמובן בעניין רב אחר המצב במערב עיראק ובמזרח סוריה, שם שולט הארגון. הירדנים כאמור יכולים לסמוך על נאמנות האוכלוסייה לממלכה בשני עברי הגבול הירדני והעיראקי. בד בבד, הירדנים גם יכולים לסמוך, כאמור, על צבאם וגם על חיל האוויר היעיל שלהם, שמסוגל להסב נזקים קשים לארגון הטרור הסוני. הם גם יכולים לשאוב עידוד משינוי המגמה בעיר תיקרית, שם צבא עיראק חזר לנצח.

ישראל בסיפור הזה צריכה להיות מודאגת פחות מדאעש ויותר מאיראן. הצלחת הארגון הסוני במערב עיראק היא פועל יוצא מהשינויים האזוריים שלנו, ומהעובדה שאין מנהיג חזק בעיראק ובסוריה כמו פעם, שיכול להשליט סדר באותן מדינות. לעולם גם אין יותר שוטר, כשארה"ב של אובאמה מאבדת מרצון גובה והשפעה אזורית.

בעולם נורמלי, מירוץ הגרעין האיראני אמור להיות הדאגה העיקרית. אלא שהדיפלומט הבריטי וויליאם פייטי הודה לאחרונה בראיון כי הארגון דאעש מסוכן יותר מאיום הגרעין האיראני. סדרי עדיפויות משתנים.

פתאום טרור סוני מסוכן יותר מפצצת גרעין שיעית. פתאום, כדי להילחם בטרור הסוני, איראן הפכה למדינה מחוזרת ונתפסת אפילו בוושינגטון כגורם מייצב.

משינוי המגמה הזה בדיוק צריכה ישראל להיזהר. המערב עוד ייתן לחתול איראן לשמור על השמנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully