וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנין זועבי, את מי את מייצגת?

ד"ר רבקה שפק-ליסק

26.6.2014 / 11:00

דבריה של חברת הכנסת בזכות חוטפי הנערים עולים בקנה אחד עם המצע של מפלגתה - בל"ד. עם זאת, ישיותר ערבים צעירים מביעים הזדהות עם מדינת ישראל, זועבי הופכת לפחות רלוונטית

התבטאויותיה ופעילותה של חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד מאז החלה בפעילותה הציבורית ידועים. אולם, עיון במצע של מפלגתה ובמציאות בחברה הערבית מוכיח שניתן להבחין בראשיתו של מפנה ביחסו של המיעוט הערבי למדינת היהודים.

מקריאת המצע של מפלגתה עולה החזון שלה לגבי מדינת היהודים - בל"ד שואפת להחליף את מדינת העם היהודי ב"מדינת כל אזרחיה". המצע דוחה את אופייה היהודי של מדינת ישראל, אינו מכיר בקיומו של עם יהודי, בזכות ההגדרה העצמית שלו, בזיקתו לארץ ובזכותם של היהודים למדינת לאום. בל"ד מכירה רק בזכות ההגדרה העצמית של הישראלים - היהודים החיים כאן, כמיעוט אתני, אבל מנתקת אותם מהקשר עם העם היהודי. ניתוק הקשר ההיסטורי בין עם ישראל לארץ ישראל שומט מתחת לישראל את זכות קיומה כמדינה יהודית. הקשר ההיסטורי הזה הוא הבסיס לשיבת ציון, להקמת התנועה הציונית, להצהרת בלפור בנובמבר 1917 , להחלטת חבר הלאומים על מנדט בריטי לארץ ישראל ב-1922 לשם יישום בית לאומי ליהודים ולהחלטת האו"ם מ-1947 על הקמת מדינה יהודית.

חנין זועבי בדיון בכנסת על חוק המשילות. יואב דודקביץ'
יותר קיצונית מהציבור שהיא מייצגת. ח"כ זועבי בכנסת/יואב דודקביץ'

לכאורה, "מדינת כל אזרחיה" היא מדינה דו-לאומית בה יהודים וערבים יחיו בשוויון. אבל, סעיף מרכזי במצע של בל"ד "רואה בזכות השיבה כזכות שלא ניתן לוותר עליה". כלומר - מדובר בזכות השיבה לשטחי המדינה היהודית, לשעבר, והפיכת היהודים למיעוט. אם נוסיף לזה את ביטול המוסדות הציוניים, הדגל, ההמנון, הסמל וחוק השבות - הרי שהמונח "מדינת כל אזרחיה" הוא מילה מכובסת לחיסול המדינה היהודית והפיכתה למדינה פלסטינית. זאת שכן קליטת הפליטים תהפוך את הפלסטינים לרוב שיחליט באופן דמוקרטי על הפיכת המדינה לפלסטינית.

הגיעה זמנה של חנין זועבי / דעה

שמירת הזיקה של "מדינת כל אזרחיה" לעם הפלסטיני ולאומה הערבית פרושה שהפלסטינים במדינת כל אזרחיה הם חלק בלתי ניפרד מהעם הפלסטיני ומהאומה הערבית. למיעוט היהודי במדינה זו אין זכות לשמור על זיקתו לעם היהודי. היהודים בישראל, לדידה של בל"ד, הם קולוניאליסטים מאירופה שהשתלטו על אדמה ערבית, ובל"ד ברוב חסדה מתירה להם להישאר בארץ כמיעוט. המדינה הפלסטינית שבירתה ירושלים תהיה מדינת הלאום הפלסטיני והיא תקום לצד "מדינת כל אזרחיה". כך תהיינה לפלסטינים שתי מדינות ולעם היהודי אף מדינה.

דעותיה של חנין זועבי אינן משקפות את דעת החברה הערבית בישראל. מכתבות בתקשורת וממחקרים שהתפרסמו ניתן לקבוע שחלק לא מבוטל מערביי ישראל ובעיקר הצעירים שביניהם רוצים לבנות את חייהם במדינה היהודית ולהשתלב בה כאזרחים שווי זכויות.

המפנה במספרים

בתקופה האחרונה מסתמן מפנה דרמטי ביחסם של הנוצרים לישראל. המפנה הוא תוצאה ישירה של הידיעות על גורלם של הנוצרים במדינות ערב, ברשות הפלסטינית וברצועת עזה. הנוצרים בישראל הקימו עמותה הפועלת לעידוד גיוס צעירים וצעירות נוצרים לשירות לאומי או לצה"ל הקרויה "הפורום לגיוס נוצרים". בראש העמותה עומד שאדי חלול- רישא מגוש חלב שהוא קצין במילואים בצה"ל. ואכן, יש עלייה מתמדת במספר הנוצרים המתנדבים לשירות לאומי או לצה"ל.

פרופ' סמי סמוחה מאוניברסיטת חיפה פרסם מספר סקרים על מגוון הגישות בקרב הציבור הערבי כלפי מדינת היהודים. מתוך סקרים אלו אנו לומדים מספר עובדות המצביעות על ראשיתו של מפנה ביחסם של ערביי ישראל למדינת היהודים:

א. 68% מאזרחי ישראל הערבים מעדיפים לחיות בישראל על פני כל ארץ ערבית אחרת, כולל פלסטין לכשתקום.

ב. רוב ערביי ישראל תומכים בשירות לאומי למרות התנגדות מנהיגיהם.

ג. מהסקר האחרון מתברר שחלה עלייה בשנתיים האחרונות בשיעור הערבים הישראלים המכירים בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית ואף בזכותה להבטיח רוב יהודי. יש גם עלייה בשיעור הערבים בישראל המגדירים עצמם כערבים ישראלים ולא כפלסטינים

יש עדויות על צעירים מוסלמים המזדהים עם מדינת היהודים כמו הצעיר בן החמולה של זועבי עצמה שגינה את חטיפת הנערים. ידוע גם שמנהל בית הספר בכפר נין בגליך שתושביו נמנים על החמולה הזועבית מעודד את תלמידיו להתנדב לשירות לאומי. יש עלייה בהתנדבות לשירות לאומי של צעירים מוסלמים וסאלים עבד אל- האדי, מוסלמי מהכפר איכסאל, למשל, אף התנדב לצה"ל וחולם להיות מג"ד. מדינת ישראל צריכה להושיט לנוער הערבי ולכל ערביי ישראל יד, ולהבטיח להם שוויון זכויות אזרחי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הכותבת היא מומחית להיסטוריה אמריקאית

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully