וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיפור במצב צעירה שנעקצה בידי קרצייה: "לא הוזהרנו"

23.6.2014 / 22:04

הצעירה נעקצה במהלך טיול משפחתי באוסטריה וכעת היא מאושפזת בארץ ללא יכולת לתקשר עם סביבתה. בן זוגה מאשים את משרד הבריאות, שמצדד בהמלצה לקחת את החיסון

הצעיר שננשך ע"י כריש בחופי אשדוד פונה לאיכילוב, ספטמבר 2013. יותם רונן
הכניסה לבית החולים איכילוב/יותם רונן

שיפור חל היום (שני) במצבה של צעירה שמאושפזת זה שישה ימים בבית החולים איכילוב בתל אביב במצב קשה, לאחר שנדבקה בנגיף ה-TBE (Tick born encephalitis), שהועבר דרך עקיצת קרצייה בזמן שהותה בטיול קצר באוסטריה. הצעירה, בת 25, הועברה מהמחלקה לטיפול נמרץ למחלקה הנוירולוגית. היא מסוגלת לשבת ומבינה את הסביבה, אך עדיין איננה מסוגלת לתקשר. לא נשקפת סכנה לחייה. רופאים מזהירים מפני הווירוס המסוכן, אשר נמצא באזורי טבע במזרח ובמרכז אירופה – שם החיסון הוא חובה. בן זוגה של הצעירה מספר על מצבה הקשה ושואל: "מדוע לא הזהירו אותנו?".

הצעירה שנדבקה בווירוס ביקרה באוסטריה במשך שלושה ימים בלבד, לפני כשבועיים. "היינו בטיול משפחתי והיא הצטרפה לכמה ימים", נזכר בן זוגה, ע'. "חשוב לי לציין שמדובר לא בטיול אתגרי למיטיבי לכת, אלא חופשה 'גריאטרית', עם מבוגרים וילדים. לא היו שום טרקים, שום לינה בטבע. שכרנו וילה בעיירת הסקי לאופר, שעתיים ממינכן. באחד הימים עלינו היא ואני לנקודת תצפית יפה סמוך לווילה. אחר כך ירדנו משם ואכלנו ארוחת ערב. בלילה, בחדר, חברתי ראתה שתי קרציות על הרגל. אחת מהן עקצה אותה, לא עקיצה כואבת, רק מעט מגרדת. הסרתי אותה ממנה בפינצטה ושרפתי אותה".

"בלילה הראשון היא הקיאה, בבוקר החום עלה"

שבועיים אחרי הטיול, החלו להופיע התסמינים. "התחילו לה סימפטומים של שפעת", הוא משחזר. "נתתי לה 'דקסמול קולד'. בלילה הראשון היא הקיאה, בבוקר החום עלה. הלכנו לרופאת משפחה. היא כבר סבלה מכאב ראש חזק. נתנו לה אינפוזיה וירד החום. באנו ללכת הביתה ואז היא קרסה, התעלפה. הזמנתי את הרופאה, שהפנתה אותנו למיון. שם ערכו לה בדיקות ושלחו אותנו הביתה. הגענו הביתה, היא ניסתה לישון אבל העיניים שלה היו מוזרות. היא כל הזמן אמרה שהיא מרגישה שהגוף שלה 'עצבני'. בערב חזרה להקיא, עלה לה החום. בשתיים בלילה כבר היה לה 40 מעלות חום, נסענו שוב לאיכילוב. כשחזרנו לאיכילוב כבר הבינו שהמצב חמור והוא גם המשיך להידרדר".

במקביל, אחד הרופאים שאל את ע' אם הצעירה הייתה לאחרונה בחו"ל. "אמרתי שבאוסטריה, אבל לא חשבתי שזה קשור. בשירותים, פתאום, נפל לי האסימון. סיפרתי להם את סיפור הקרצייה, ומכאן הכול התגלגל".

אילוסטרציה. ShutterStock
הווירוס הזה גורם ל-2% תמותה/ShutterStock

"בעקבות דברי החבר, עלה החשד כי מדובר בנגיף", מסביר דוקטור אסף וסרמן, מתמחה ביחידה למחלות זיהומיות באיכילוב, ומי שמטפל בצעירה. לדבריו, "מצפה לה מסלול התאוששות ושיקום ארוך, שעלול להימשך שבועות עד חודשים. הפגיעה היא נוירולוגית. מדובר בווירוס שפוגע במערכת העצבים ובמוח. אצל הצעירה שמאושפזת כעת יש פגיעה ביכולת לזוז ולתקשר. הווירוס הזה גורם ל-2% תמותה, וב-3% מהמקרים ישנו נזק נוירולוגי בלתי הפיך".

המקרה הנוכחי הוא השני שמוכר בארץ. המקרה הראשון אירע בשנת 2011, אז נדבק אזרח ישראלי בנגיף במהלך טיול בשוויץ. לאחר שטופל במשך כמה חודשים במרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות בבית החולים שיבא בתל השומר, הוא החלים לחלוטין. מנהל המרכז, פרופסור אלי שוורץ, מבקש להזהיר את הנוסעים לאזורים המועדים: "מומלץ למי שנוסע לאזורי טבע ויערות במדינות אוסטריה, אסטוניה, גרמניה, פולין, רוסיה והאזור, להתחסן. מדובר בשני חיסונים, שנלקחים בהפרש של חודש. כמו כן, אני ממליץ לטייל עם בגדים ארוכים, ולהשתמש בחומר דוחה יתושים, אשר עוזר גם נגד קרציות. אם מבחינים בקרצייה על הגוף, צריך להוריד אותה בהקדם האפשרי וכמובן, אם חוזרים לארץ וחווים תסמינים, לפנות מיד לרופא וליידע אותו על הטיול".

"לא נתנו לנו שום אזהרת מסע"

התסמינים כוללים בין היתר חום גבוה, קושי בדיבור, קושי להזיז איברים ובלבול. עבור מי שנוסע לזמן קצר לאזורים הללו, פרופסור שוורץ אינו בטוח שצריך להתחסן. "אין לכך תשובת בית-ספר. מדובר בסיכון סטטיסטי. חשוב לציין שבאירופה החיסון ניתן חובה לילדים, מה שיוצר הטעייה, כיוון שזה מביא לירידה בתפוצת המחלה. הכי חשוב שתהיה מודעות בקרב הציבור".

גם לע' חשוב לעורר מודעות, מה שלא היה לו ולחברתו. "לא נתנו לנו שום אזהרת מסע, לא עדכנו על החיסון. אני לא יודע אם זה אינטרס של המדינות הללו שלא לפגוע בתיירות, אבל העובדה היא שכל החיים שלנו נכנסו עכשיו ל'הולד'. מסטודנטית צעירה, טבעונית, אתלטית ובריאה, חברתי במצב רע, סיעודית לחלוטין, מי יודע לכמה זמן".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי המשרד "ממליץ לנוסעים למדינות מערב ומרכז אירופה, סקנדינביה, וברית המועצות לשעבר, העוסקים בפעילות אינטנסיבית בחוץ באזורים כפריים ומיוערים, בגובה עד 1,400 מטרים מעל פני הים לפנות למרפאת המטיילים, במטרה לבחון מתן החיסון בהתאם. בפעילות בחוץ הכוונה לצייד, דייג, קמפינג, טיולים רגליים, רכיבה על אופניים, איסוף פטריות, פירות יער, פרחים ויערנות. ההמלצה באזורים אלה לנקוט אמצעים למניעת עקיצת קרציות: מריחה של דוחי חרקים על אזורי גוף חשופים, נעילת נעליים סגורות, לבוש בעיר עם שרוולים ארוכים. במקרה של קרצייה על העור יש להסירה בעזרת פינצטה, לשטוף במים וסבון ולחטא. במידה שתוך כמה ימים מופיעה מחלה דמוית שפעת עם חום או סימנים קליניים אחרים יש לפנות לרופא. כמו כל החיסונים למטיילים, החיסון נדרש בתשלום. עלותו במרפאות החיסון של משרד הבריאות כ-807 שקלים. בקופות החולים קיימים הסדרים שונים".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • קרציות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully