וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בפת"ח שמחים להחליש את חמאס

יואב לימור

17.6.2014 / 6:00

פרשת חטיפתם של שלושת בני הישיבה המשיכה להתנהל אתמול בשני צירים מקבילים: מבצעי ואסטרטגי.

הציר המבצעי מתמקד במצוד אחר חוטפי הנערים, במטרה להגיע אל החטופים עצמם. גם אתמול המשיכו שב"כ וצה"ל במעצר פעילי חמאס בגיזרת חברון, החשודים כמי שהיו חברים בהתארגנות או שיתפו פעולה עם חבריה. למרות הלחץ הציבורי המובן לסיים את הפרשה במהירות, נמנעו במערכת הביטחון מלנקוב בלוחות זמנים לסיום הפרשה - וטוב שעשו כך. מטיבם של אירועים וחקירות כאלה שהם לוקחים זמן, בעבר כבר הצליחו פעילי טרור להסתתר בגדה במשך ימים (ולעתים אף חודשים ושנים). קשה להניח שזה יהיה המקרה גם הפעם, על רקע העוצמה שמפעילה ישראל: כוחות גדולים, ריכוז מאמץ מודיעיני ובמקביל לחץ כלכלי ופוליטי על התושבים ועל הנהגת הרשות כדי לייצר באמצעותם לחץ על חמאס ועל החוטפים לסיים את הפרשה במהירות.

הציר המקביל, האסטרטגי, נועד לפגוע במישרין בחמאס כמי שנושא באחריות לחטיפה. ישראל מנצלת את האירוע לפגיעה שיטתית בתשתית הצבאית, הפוליטית, האידיאולוגית והכלכלית של הארגון בגדה. במסגרת זאת נעצרו עשרות פעילים, ובהם מוכרים, והחלה סגירת מוסדות צדקה של הארגון ("דעווה"), בחשד שהכספים שנאספים בהם לרווחת התושבים מממנים למעשה פעילות טרור.

תחילת סופה של ממשלת הפיוס?

בהמשך לכך ידון היום הקבינט בהצעות לגרש פעילי חמאס מהגדה לרצועה - לרבות כמה בכירים. נבדקת גם אפשרות להעביר לרצועה כמה עצירים מינהליים השובתים רעב, ובכך גם להסיר מעל ישראל את הצורך לדאוג לגורלם.

בשלב זה נמנעת ישראל מפגיעה בצמרת חמאס בעזה. אתמול אמנם הותקפו שלושה יעדים של הארגון (ועוד שניים של הג'יהאד האיסלאמי) בתגובה לשיגור הרקטות לעבר אשקלון שלשום בערב, אולם מדובר היה בתקיפות אזהרה: בישראל יודעים שפעילי הג'יהאד הם ששיגרו את הרקטות, ויותר מכך - שחמאס עצמו פעל אתמול באינטנסיביות למניעת ירי נוסף, מחשש שישראל תנצל את ההזדמנות כדי לפעול ברצועה בתגובה על החטיפה בגדה.

בד בבד עם הפעילות כנגד חמאס, פועלת ישראל להידוק הקשר עם גורמי פת"ח בגדה. שיחת נתניהו?עבאס היתה חלק מכך, ובמקביל גם התקשורת השוטפת שמתקיימת כל העת עם גורמים ביטחוניים ואזרחיים ברשות הפלשתינית. מי שמדבר עם בכירי הרשות ביממה האחרונה מתקשה שלא לשמוע כעס על החטיפה, ובמקביל סיפוק מהפעולות שנוקטת ישראל נגד חמאס. עדיין לא ברור אם זה מסמן את תחילת סופה של ממשלת האחדות הפלשתינית, אבל לישראל ולפת"ח אינטרס משותף: להחליש את התשתית המבצעית והפוליטית של חמאס בגדה.

ובחזרה לשטח: למרות החשד הכבד לגורל החטופים, שב"כ וצה"ל ממשיכים לפעול בהנחה שהם חיים, ולכן כל מעצר מתבצע בהנחות מחמירות שבכל בית או מערה עשויים להימצא החוטפים או החטופים. מאותה סיבה נמשכת הערנות בגבולות מצרים וירדן וסביב המעברים לרצועה, כדי לוודא שהחטופים לא מוצאים מהשטח. ואף על פי שהסבירות לכך נמוכה ומחשש שהדברים ייצאו מכלל שליטה, מחזיקה ישראל את צוות המו"מ המטכ"לי ב"היכון", למקרה שיתפתח דיאלוג עם החוטפים. בינתיים זה לא קרה, וההערכות אמש בישראל היו שהמצוד יסתיים חד?צדדית - בתפיסתם ובאיתור החטופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully