וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם אבו מאזן והמערב יתפכחו - ייתכן הישג מדיני לרה"מ

דן מרגלית

17.6.2014 / 6:00

עייפים?משהו הופיעו אתמול בנימין נתניהו, משה (בוגי) יעלון ובני גנץ עם הצהרות קצרות לציבור, אשר העידו כי לפניהם דרך ארוכה. לכאורה לא חידשו דבר. לא תרמו אפילו הצצה אחת לעבר ההתקדמות של גורמי הביטחון במרדף אחרי חוטפי הנערים.

הדברים שנשאו בפני הציבור ממפקדת פיקוד המרכז נועדו ליפול על אוזניים קשובות בשני עניינים. עניין אחד, האזרח הישראלי מתבקש להתאזר בסבלנות. לא ללחוץ, לא לרטון את ה"נו כבר" הכל?כך?מוכר שלו. לא להצביע על יום ריק מחדשות דרמטיות כעל יממה אבודה.

הדבר מלמד כי השלישייה בצמרת מביאה בחשבון שיש אפשרות מעשית כי הפעילות תימשך יותר מכפי שהציבור ציפה מלכתחילה, ויש להכינו לכך ולקבוע כי לא לשווא. קוצר הרוח של הישראלי השכיח ידועה כנטל על כל הנהגה לאומית. מדוע באריכות? מפני שבלי תרועת חצוצרות אבל במהלך בהיר ושקוף, "שובו בנים" אינו מבצע. הוא שניים. הראשון, המיידי, החריף והצורב הוא המצוד על חוליית הרצח של חמאס בתקווה למצוא את הנערים החטופים בחיים. יעד זה יושג, אך אין ביטחון כי בטווח קצר.

חבל להחמיץ

לכך יש להוסיף את הסתעפות המהלך הצבאי למבצע נוסף, שנועד לפגוע בתשתית חמאס ביהודה ובשומרון. גל המעצרים מלמד עד כמה היא נבנתה עוד לפני שאבו מאזן נתן את ברכתו להקים ממשלת אחדות פלשתינית, ועד כמה הואצה מאז ההסכם. לפיכך עם כל אי הנוחות הציבורית שבדבר, אירוע החטיפה מנוצל באורח סביר לגרש רבים מפעילי חמאס מיהודה ושומרון. אבו מאזן ופת"ח מעוניינים בכך, ורומזים לכך בחשאי. אך גם אם יעד הגירוש לא יגיע למיצוי - אין ספק כי ברשות הפלשתינית יקדמו בברכה את "שובו בנים", אם יחליש את תשתית חמאס באזור המנוהל על ידה.

אבו מאזן טילפן אתמול אל נתניהו וגינה את החטיפה. השיחה נועדה לקרוץ לישראל להמשיך בטיהור יהודה ושומרון מרוב המאחזים של חמאס בשטחים. לפיכך הורה לשירותי הביטחון שלו לספק מידע לישראל, והם פעלו בהתאם. גם לו נוח שהדבר נעשה בחסות מטרייה אמריקנית ואירופית המחויבת לשלילת כל פעולת טרור.

העניין האחר נקשר לפנייתו של נתניהו לקהילייה הבינלאומית לתמוך במהלך ישראלי נגד חמאס. הוא מבקש סיוע נרחב, אבל סביר להניח כי מבין שלא יעלה בידו לבטל את הנכונות האמריקנית להידבר עם ממשלת האחדות הפלשתינית. אך יהיה בידו לעמעם שיתוף פעולה אמריקני?פלשתיני כזה למשך זמן מה, ואולי גם חלק ממדינות אירופה יצטרפו.

לא מדובר בהכרעה אסטרטגית. וושינגטון אוטמת אוזנה מלשמוע, ואבו מאזן אינו מעז להתייצב מול חמאס כדרך שנוהגת מצרים. אך ייתכן שיש בידי נתניהו לרשום הישג טקטי נגד הפלשתינים לזמן ממושך, ואפילו לרצונן האילם של אמריקה, של מצרים ושל הרשות ברמאללה. חבל להחמיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully