וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך בן זוג או בת זוג?

12.6.2014 / 17:16

כמו שאר בני גילם, גם בני נוער מהקהילה הגאה עוסק בשאלות של זהות מינית ומגדרית, רק שעם הרבה יותר פחד. הדרך לסייע להם עוברת בהבנה שחד-מיניות לגיטימית

מדובר רבות על חשיבות הדיבור עם בני נוער על המיניות שלהם. במיוחד בעידן שבו בני הנוער שואבים את עיקר המידע ועונים על סקרנותם באמצעים הטכנולוגיים שעומדים זמינים וחופשיים לרשותם ברשת, ללא שום הכוונה וסינון של איזה מהמידע הוא אמין ונכון לעומת מידע החושף את בני הנוער לפרקטיקות והתנסויות מסוכנות.

נוער להט"בי (לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדר) הוא נוער שממש כמו חבריו לספסל הלימודים עסוק בשאלות של זהות מינית וזהות מגדרית. אולם, בנוסף לעיסוק הבריא במין ובמיניות, נוער להט"בי ירגיש לרוב בחריגותו כבר בשלבים הראשונים של גילוי המיניות.

מהטעם הזה ועוד, עלולות להתפתח תחושות של בושה, אשמה, בדידות ופחד. לכן, פעמים רבות נוער להט"בי ישקיע אנרגיה רבה בניסיון להסתיר סוד גדול. בהתחלה מפני עצמם, אחר כך מפני המעגלים הקרובים שלהם כמו המשפחה והחברים ולבסוף גם במעגלים רחוקים יותר כמו בית הספר ומסגרות אחרות שבהם הם מבלים.

לא לפחד לשאול

להסתיר סוד, זה לא רק קשה, זה גם מסוכן. כמות המשאבים שדרושה כדי להסתיר משהו כל כך גדול כמו זהות מינית היא עצומה, והיא מנטרלת את הכוחות לדברים הנוספים שבני נוער נדרשים להתמודד איתם במהלך שנות התבגרותם.

רק בשנת 2013, פנו למעלה מ-500 בני נוער לאתר התמיכה של עלם, הנותן תמיכה דיסקרטית וייעוץ בטוח לבני נוער, בשאלות שנוגעות לזהותם המינית. נתון זה מעיד על כך שרבים מבני הנוער הלהט"בים מחפשים תשובות לשאלות שהם מתביישים משש לתגובה קשה מסביבתם המוכרת. אבל מי יודע כמה בני נוער שחיפשו תשובות לשאלות הקשות שמטרידות אותם הגיעו אל הכתובת הלא נכונה ברשת או במציאות? מקרים רבים של נוער המחפש מידע נגמרים בסופו של דבר בניצול סקרנותם ותמימותם של בני הנוער, והם חשופים תדיר לפגיעות וניצול על רקע גיבוש זהותם המינית והמגדרית.

לכן, חשוב כל כך שלא נפחד לשאול את בני הנוער על המיניות שלהם. חשוב לשדר להם שאנחנו כאן לשמוע הכול ובעיקר שזהות מינית להט"בית היא אופציה לגיטימית, ולא כדאי להתמודד איתה לבד או בסוד.

כדי לשדר מסר כזה, מספיק לפתוח שיחה כזו עם נער או נערה בשאלה "האם יש לך חבר או חברה"? או שאלה פתוחה אחרת כמו "האם אתה בזוגיות"? ובכך לא לצמצם אותם אך ורק לכדי תשובה אחת אפשרית ולגיטימית. שאלות פתוחות ומקבלות ישדרו לבני הנוער שלנו שאנחנו מוכנים ומזומנים לחשוב יחד איתם, להתלבט וגם להכיר במיניות שלהם, תהא אשר תהא, ובכך להוות כתובת משמעותית ואחראית עבורם ועבור השאלות שמטרידות אותם.

הכותבת היא ראש תחום קצה ונערות בעמותת עלם לנוער בסיכון

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully