וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתרגל לרעיון כי נועדו לעבוד יחד

דן מרגלית

12.6.2014 / 10:04

דם רע זרם לאורך תהליך בחירת הנשיא ה?10 בין ראובן ריבלין לבין בנימין נתניהו. אתמול הכיר נתניהו בשגיאותיו ועמד על הבעיות הקשות שפקדו אותו בליכוד. גם הודעתו כי הצביע פעמיים למען ריבלין לא שיפרה את מצבו.

אך מריבות כאלה, שיש בהן יסוד אישי חזק, ידועות בתולדות ישראל. הן הגיעו לשיאן בעוצמה רבה יותר, ולאורך זמן, ביחסים בין יצחק רבין לבין שמעון פרס, ובכל זאת עלה בידם לקיים את ממשלתם. זאת לפי מיטב תבונת?העם היהודית: "כשרוצים מאוד - גם מטאטא יורה".

מפגשם הראשון של הנשיא המיועד ורה"מ המכהן אתמול בבוקר נתן יסוד לקוות כי הם מבינים את החומרה אליה הידרדרו היחסים. נבון ונכון - ולא פחות חשוב - וכדאי להם להתרגל לרעיון כי נועדו לעבוד יחד. ההיסטוריה הישראלית מכירה משיכות כתף בין לשכת הנשיא לבין זו של ראש הממשלה בעניינים מהותיים ואישיים, ובכל זאת ההרמוניה נשמרה.

לריבלין ממתין מבחן קשה. קל יותר להגיע לבית הנשיא אחרי עזר וייצמן או משה קצב מאשר כתום כהונתו של כוכב?על בינלאומי כשמעון פרס. אך ריבלין הוא אישיות ראויה עם דגשים אחרים. הוא אינו צריך להיכנס בנעלי קודמו אלא להביא מן הבית זוג כפכפים משלו. מבחינה זו יש סיכוי שבתחומים שונים היחסים בינו לבין נתניהו - חרף הזיכרונות המרים - יהיו קלים מאשר עם פרס, שעמדותיו ברורות וקולו נשמע בעולם, ולא תמיד לשביעות רצון הממשלה בירושלים.

בעיקרו של דבר העימות הרועם של מערכת הבחירות לנשיאות אינו נושא מהותי בעבודת הצמד אלא רק השתקפות של משבר קשה הפוקד את הליכוד, ישראל?ביתנו וש"ס.

ריבלין מכיר היטב את החברה הישראלית, את המדוכאים והמקופחים. הוא רגיש לזכויות המיעוט. אוהב ארץ ישראל מושבע. יש לו מרחב פעילות עצמי ועצמאי רחב. אין זאת אומרת שאסור להם לריב. למשל, סביר להניח כי ריבלין לא יכעיס את נתניהו בוושינגטון, אבל יעיר לו כי השבתת הטיסות בחיל האוויר משפיעה לרעה על מורל האומה, לא שינסה להכתיב לראש הממשלה מה תקציב הביטחון הראוי, אבל שידרבן אותו לשים קץ למצב זה, כך או אחרת.

חובה לזכור כי במערכת הבחירות לנשיאות התהפכו היוצרות. היא לא גרמה לשבר במפלגות אלא חשפה מצב פוליטי עכור שהתקיים ממילא; ולא התאפיינה בכיעור שב"עונת הציד", "הסזון" של חיפוש התנהלות בלתי הולמת אצל מתחרים אלא בעובדה הראויה שנתפסה כספת כזאת אצל בנימין (פואד) בן?אליעזר. אמש כבר חשף ברוך קרא בערוץ 10 את ההסכם המסתורי בין מאיר שטרית לבין עוזרת הבית שלו, שהיה בו רקע של טיעון להטרדה מינית ועלה לו 270 אלף ש"ח, והמועמד שלכאורה כשל סירב לחשוף לציבור.

בבחירות 2021 לנשיא ה?11 לא יימצא עוד מועמד אשר יעלה על דעתו כי ניתן בכלל להגיע לקלפי בלי לחשוף את הצהרת ההון במלואה. גם הסכמים מסתוריים כאלה. מה טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully