וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מקווה לנשיא ראוי

דן מרגלית

10.6.2014 / 8:31

התופעות המכוערות של חתירת מועמד לנשיאות תחת רעהו הפכו כלי בידי מי שיוצאים ידי חובתם באמירה כי הם נגד שחיתות, ומייד מוסיפים את ה"אבל" וה"אך" וה"אולם" כאילו צריך להיזהר מטהרנות?יתר, שזה ביטוי להתנגדות לחקר האמת. לא כן, חקר האמת חשוב מכל השאר. שמונה שנים האזינה ישראל לטיעוני הסרק "נגד הדחת ראש ממשלה מכהן" ומתן עדות מוקדמת על מעלליו של אהוד אולמרט עד שנשלח לשש שנים בכלא. ברור שבנימין בן?אליעזר חף מפשע גם כשנתפס ובידו 700 אלף דולר ועוד מטבעות וסכומים, אבל זה מספיק כדי שלא יכהן כנשיא המדינה. הנסיבות פוסלות אותו גם אם אין בכך מעשה פלילי.

הכהונה אינה מגיעה לאיש. לא למי שניסה ונכשל, ולא למי שבנסיבות לא מוכחות של חשדות פליליים נמנע ממנו לרוץ למשכן הנשיא. בשעתו גם ראובן (רובי) ריבלין לא היה שלם עם כך. התנהלה נגדו חקירה ונמנע ממנו להיות שר המשפטים. תחת זאת קיבל משרד אחר. הוא רטן, וזה מובן, אבל טעה. בסופו של דבר יצא מן החקירה ב"חוסר אשמה" – הטיהור הגבוה ביותר האפשרי. אילו חלילה היה זוכה לטיהור לאחר כהונה במשרד המשפטים היו חושדים בו כי נוכחותו תחת קורת גג אחת עם הפרקליטות היטתה את ההכרעה לטובתו שלא כדין. למזלו, לא שמעו בקולו.

בפועל, במערכת בחירת הנשיא 2014 עברה הנורמה של ההכרעה הליך של שיפור. בעוד שבע שנים לא יוכל שום מועמד לשקול את ההתמודדות בלי להביא בחשבון שהצהרת ההון שלו תתגולל ברשות הרבים; וגם לא שייוודע כי עשה הסכם חריג עם עוזרת הבית שלו, או עם הנהג ועם המשרת האישי, בלי שהציבור יידע בביטחון כי אין בו פסול. מאיר שטרית הוא האחרון, ואפילו התכסיס כאילו הציג הצהרת הון בפני סיעתו – אבל בפועל רק את רשימת דירותיו – לא יחזיק מים.

צריך לקוות כי המציאות החדשה שנוצקה במהלך המערכה המלוכלכת תתקיים גם בשנים הבאות, ולא רק בבחירת נשיא המדינה. אולי חשוב לא פחות כי תיתן את אותותיה כבר בקלפי הנפתחת היום. לא נכון, שהמערכה עשתה דה?לגיטימציה לבעלי יכולת כלכלית. חתן פרס נובל דן שכטמן צבר נכסים שהופכים אותו לאמיד, והכל יכבדוהו ואינם רואים בכך בעיה. דליה דורנר וראובן ריבלין צנועים יותר בערכם הכלכלי. הם לא נופפו בכך. זו נורמה ראויה, אבל כשלעצמה לא תעניק להם יתרון ולא בהכרח תשחק לידיהם.

היום אחר הצהריים תדע ישראל מי היא/הוא נשיאה ה?10. אם יימצא ראוי ודמות מופת, ויבטא רצון משותף למדינה זרועת מחלוקות ופילוגים – יהיה אפשר לקרוא בלב שלם "יחי הנשיא" גם אם לידת בחירתו היתה כבניתוח קיסרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully