וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזכות לא להשתתף באח הגדול

6.6.2014 / 12:00

אלפי בני אדם כבר פנו ל"גוגל" בדרישה להסיר אזכורים שאינם מחמיאים להם ממנועי החיפוש בעקבות פסיקת בית המשפט האירופי. זו פגיעה בחופש המידע או זכות לגיטימית?

האם ייתכן שבעתיד נוכל פשוט להיעלם מן הרשת? לקום בוקר ולהחליט כי נוכחותנו שם הפכה להיות יותר נטל מאשר נכס. האם בעולם שבו הווירטואלי והמציאותי מתנהלים כבר במשולב, עולם שבו העיתונים מצטטים את פייסבוק במקום להיפך - נוכל לקום בוקר אחד ולומר: לא עוד, הסירו אותנו בבקשה מן הרשת.

אם אתם שואלים את בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי (ECJ) התשובה היא כן. על פי הפסיקה הדרמטית של בית המשפט מתחילת החודש שעבר, מעתה נדרשת גוגל להסיר תוצאות "רגישות" ממנוע החיפוש הגדול בעולם על פי דרישה. או במלים אחרות: מעתה, לכל אחד, לפחות באיחוד האירופי, יש את "הזכות להישכח" על ידי גוגל, במידה שהדבר פוגע בפרטיותו.

קשה להפריז בחשיבות ההחלטה של בית המשפט לצדק של האיחוד, גם אם בשלב זה מדובר רק על מדינות האיחוד האירופי. בעידן בו הפרטיות הולכת ונעלמת, חשוב שיהיה מי שיאפשר לכל אחד מאתנו להישאר בפרטיותו. חופש הפרט והזכות לחיות בפרטיות חשובים לאין שיעור מיצר המציצנות של רבים מאתנו.

לא במקרה, בגוגל לא מתלהבים, בלשון המעטה, מההחלטה. אלפים רבים פנו אל החברה בבקשה להסיר אזכורים שלהם במנוע החיפוש מאז פורסמה ההחלטה. לא במקרה, רבים מהפונים הם פוליטיקאים שעבורם אזכור שלילי במנוע חיפוש במיקום בולט מהוות מכת מחץ תדמיתית.

זה לא הולך להיות קל ואפשר להניח שגוגל תמלא את הפסיקה החדשה, אך לא בהתלהבות יתרה. בעקבות הפסיקה העלתה גוגל טופס אונליין שבו יכולים הפונים לבקש הסרת אזכור במנוע החיפוש. כל בקשה צריכה להיות מנומקת. גוגל יכולה לדחות את הבקשה וכאן עשויה לעבור הבקשה לערוץ המשפטי.

למי אסור להיעלם מהרשת?

גוגל ופייסבוק הפכו בשנים האחרונות לסוג של מונופול על המידע והידע ברשת. הבעיה היא שלעתים השליטה הבלתי מוגבלת שלהם יוצרת אבסורדים. כך לדוגמה, מי שנחשד בשלב כלשהו בחייו בעניין זה או אחר והדבר זכה לאזכור באתרי החדשות וכפועל יוצא מכך לאזכור במקום הראשון בגוגל – יישאר באותו מקום בדיוק, גם אם ינוקה מכל חשד. גם לאחר שידרדר האזכור בדירוג, הוא יישאר שם תמיד, תזכורת כואבת לחשוד שנוקה. גם לאחר שישכנע את אנשי החוק כי הוא נקי מכל רבב, גוגל תהיה שם כדי להזכיר לו ולאחרים.

הרעיון של גוגל פשוט: היא מבקשת לדמות את האופן בו היינו אנו מדרגים תכנים ברשת על פי מלות חיפוש. בבסיסה השאיפה לדמות את המוח האנושי. הבעיה היא שגוגל, עדיין מנוע לכל דבר, לא אפשרה למי שנכווה ברשת לשוב לפרטיותו. הפסיקה החדשה, אם תתממש ותתרחב, היא חידוש חשוב, שיציב את הגבול באופן ברור: חופש הפצת המידע אודות כל אחד תקף כל עוד אנו מעוניינים בכך.

ההחלטה בדבר הזכות להישכח תפגע אנושות בתחום שגלגל סכומי עתק בשנים האחרונות: הסרת אזכורים שליליים ממנועי חיפוש ובראשם מגוגל. זהו תחום שמטרתו לפעול בזמן אמת למזעור הפגיעה בשמו הטוב של איש זה או אחר באמצעות דחיקת האזכורים השליליים מטה בתוצאות החיפוש, כשהדרך לעשות זאת היא "השתלטות" על התוצאות הראשונות.

השמועות מספרות על זמר ישראלי מפורסם שהשקיע רק באחרונה מאות אלפי שקלים עבור הסרת קישורים שליליים אודותיו בעקבות פרשה בה היה מעורב.

לא בטוח שהפסיקה החדשה צריכה להיות תקפה לגבי דמויות מוכרות, שזהו חלק ממחיר חשיפתם לאור הזרקורים. אולם היא חייבת להיות תקפה לגבי מי שנחשף לאותו האור ברשת, והחליט בשלב כלשהו כי האור חזק מדי עבורו.

הכותב הוא מנכ"ל 3points תוכן ושיווק באינטרנט

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully