וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הוריקנים "נשיים" קטלניים יותר מ"גבריים"

בדיקה מקיפה שערכו אוניברסיטאות אילינוי ואריזונה גילתה כי מספר ההרוגים בסופות הוריקן בעלות שם נשי גבוה כמעט פי שניים מאלו בעלות שם גברי. "צריך לשקול את שינוי השיטה"

מעגן הרוס בנהר האדסון עקב נזקי הוריקן סנדי. AP
"הסקסיזם עלול להשפיע על השיפוט שלנו". נזקי הסופה סנדי בניו-יורק 2012/AP

רוח שוביניסטית: אנשים נוטים שלא לקחת ברצינות סופות הוריקן שנקראים בשמות של בנות, וכתוצאה מכך מתים בהן יותר אנשים – כך מגלה מחקר חדש שנערך בנושא. המחקר, שנערך באוניברסיטאות אילינוי ואריזונה, מעלה כי לאורך ההיסטוריה מתו יותר אנשים בסופות בעלות שם נשי מאשר אלו בעלות שם גברי, משום שאנשים לא החשיבו אותם מסוכנות ולא נקטו את אמצעי הזהירות הנדרשים.

הבדיקה המקיפה סקרה את מניין ההרוגים בסופות הוריקן לפי השם שלהן, בין השנים 1950–2012. מבין 47 הסופות ההרסניות ביותר, מספר ההרוגים הממוצע בהוריקנים "הנשיים" הוא 45, ואילו מספר ההרוגים הממוצע בהוריקנים "הגבריים" הוא 23. המחקר לא כלל את הסופות קתרינה ואודרי, שמספר ההרוגים בהן היה חריג. בתחילה, סופות הוריקן קיבלו שמות נשיים בלבד, ורק ב-1979 החלו לתת להם גם שמות גבריים.

עוד ידיעות על מדע וסביבה
ראו הוזהרתם: צפייה בפורנו מכווצת את המוח
למה התמנון לא מסתבך בפלונטר?
צפו: זו הסיבה שבגללה חושבים שלחתולים יש 9 נשמות

רכבת הרים שניזוקה בהוריקן סנדי בניו ג'רזי, נובמבר 2012. רויטרס
הסופה סנדי/רויטרס

"מתחת לפני השטח, לסקסיזם יש פוטנציאל להשפיע על השיפוט שלנו", הסביר פרופסור שרון שביט, מאוניברסיטת אילינוי. "אנשים מבצעים החלטות לגבי סופות בהתבסס על השם המגדרי שלהן, בלי לדעת זאת בכלל". פרופסור שביט הוסיף כי הדעות הקדומות שמשפיעות על מעשיהם של האנשים הן לא בהכרח שוביניסטיות – "אנשים נוטים לדמיין נשים כפחות אגרסיביות מגברים".

בהינתן תוצאות המחקר, ממליצים מחבריו לקהילה המטאורולוגית לבחון את השימוש בשמות לסופות על פי מגדר. "אף על פי ששימוש בשמות אנושיים לסופות נחשב על ידי מומחים כדבר שיכול להגביר את המודעות אצל אנשים, השיטה הזאת הוכחה ככזאת המושפעת על ידי דעות קדומות, שעלולות להוביל לתוצאות קטלניות", טוענים מחברי המחקר.

במרכז סופות ההוריקן הלאומי סירבו להתייחס לתוצאות המחקר, אך הדגישו כי על האנשים להתרכז בסכנות הנשקפות מהסופות, ללא קשר לשמותיהן. "בין אם לסופה קוראים סם או סמנת'ה, ההשפעות ההרסניות של ההוריקנים צריכות להילקח בחשבון על ידי כל אחד שנמצא בקרבתה של אחת כזאת", הבהיר דובר המרכז, דניס פלטג'ן. "זה כולל תשומת לב להוראות פינוי ממקום הסכנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully