וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשון מאזניים: החרדים יכריעו את המרוץ לנשיאות?

3.6.2014 / 10:00

שבוע לבחירות למשרה הרמה, המועמדים משקיעים מאמץ רב לזכות בתמיכת הח"כים החרדים, שלהם יינתן כנראה חופש הצבעה נדיר. חוק הגיוס מול הרצון לנקום בנתניהו: למי יצביעו?

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו במועמדים לנשיאות מגישים חתימות ליו"ר הכנסת)

שבוע בלבד נותר עד לבחירות לנשיאות המדינה, שייערכו בשיטה של הצבעה חשאית במשכן הכנסת ב-10 ביוני. המרוץ כולל מספר רב של מועמדים, וסוגיית המנצח בו עדיין רחוקה מלהיות ברורה. אמנם המועמד המוביל היה ונותר ראובן ריבלין, אולם לא בטוח כלל שיצליח להביס את יתר המועמדים כבר בסיבוב ראשון, וייתכן שיעלה לסיבוב שני, שם נצחונו ממש לא מובטח. על המקום בסיבוב השני המתמודדים הברורים הם ח"כ בנימין בן אליעזר ודליה איציק, אולם לא ניתן לפסול גם את סיכוייהם של ח"כ מאיר שטרית, פרופ' דן שכטמן או השופטת בדימוס דליה דורנר. במצב שכזה לא מפתיע שהמועמדים מרכזים מאמץ בימים אלה בשכנוע הח"כים החרדים, שכמו בסוגיות אחרות צפויים לשמש כ"לשון מאזניים" שיכריע את הכף ואת זהות המנצח.

המרוץ לנשיאות - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
שוויון בנטל נוסח לפיד: נשיא תא"ל לא, מי שלא שירתה כן
ליברמן: "אאפשר חופש הצבעה בבחירות לנשיאות"
המרוץ לנשיאות: נתניהו עמד עם הגב לקיר - והתקפל
נתניהו תומך בריבלין: "מקווה שנעבור ימים טובים יותר"

חברי כנסת הגיעו למאהל המאבק בבית החולים הדסה עין כרם, ינואר 2014. יואב דודקביץ'
יעניק לו את תמיכתו? דרעי עם ריבלין/יואב דודקביץ'

לפי שעה נראה כי שלושת המועמדים המועדפים בקרב החרדים הם גם שלושת המובילים - ריבלין, בן אליעזר ואיציק. המצב הופך מעניין במיוחד בהתחשב בעובדה שכפי הנראה, הח"כים החרדים יזכו לחופש הצבעה בבחירות, בניגוד למקובל בסיעות ש"ס ויהדות התורה.

עדיין קיימת האפשרות שלפיה יתאחדו שתי המפלגות סביב מועמד אחד ולא יאפשרו חופש הצבעה לחברי הכנסת שלהן. במקרה כזה, ההערכה היא שהפור ייפול על אחד מבין השניים: ריבלין או בן אליעזר. עם זאת, בניגוד למקובל בפוליטיקה החרדית, גוברות ההערכות כי הפעם לא תתגבש תמיכה משותפת סביב מועמד מוסכם וכי דווקא יינתן חופש הצבעה לחברי הכנסת. אתמול אחר הצהריים התכנסה סיעת יהדות התורה כדי לדון בנושא, ואילו סיעת ש"ס צפויה להתכנס ביום חמישי הקרוב, אך ככל הנראה יקבלו שתי הסיעות את החלטתן הסופית סמוך למועד הבחירות עצמו – ורק לאחר התייעצות עם הרבנים.

יעקב ליצמן במליאת הכנסת בזמן דיוני התקציב, 17 יוני 2013. טלי מאייר
עורר עליו ביקורת. ליצמן/טלי מאייר

השיקול העיקרי בקרב נציגי שתי המפלגות בכל הנוגע לזהות המועמד שיזכה לתמיכתם הוא אופן ההצבעה על חוק הגיוס והרצון לנקום בראש הממשלה בנימין נתניהו. "אם לפיד אסר לתת קולות למי שלא הצביע בעד חוק הגיוס, אנו נתקשה לתת קולות למי שכן הצביע בעד החוק", אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר בש"ס. בשל העובדה שריבלין הצביע בעד החוק, התמיכה במועמדותו בעייתית עבור חברי הכנסת של ש"ס. עם זאת, ככל הנראה הסלידה מתמיכת נתניהו בחוק גדולה יותר, ועשויה להכריע את הכף לתמיכה בריבלין, הנחשב ליריבו.

בנימין בן אליעזר במעמד הגשת טפסי המועמדות לנשיאות ליו"ר הכנסת, מאי 2014. נועם מושקוביץ
יצליח לשכנע את החרדים? בן אליעזר עם יו"ר הכנסת אדלשטיין/נועם מושקוביץ

גם ביהדות התורה מתלבטים הח"כים אם להעניק את תמיכתם לריבלין. ח"כ יעקב ליצמן, למשל, הודיע לפני כמה שבועות שיתמוך בו, אך זכה לביקורת רבה על כך. בסביבתו הדגישו כי אם יש רצון לנקום על ההצבעה בעד חוק הגיוס, יש לנקום בראש הממשלה שקיבל אותו, ולא במי שהצביע עבורו. "ריבלין לא ניסח או הגיש את החוק", אמרו בסביבתו של ליצמן. "לנתניהו מגיעה סטירה, והסטירה החזקה ביותר תהיה שריבלין ייבחר לנשיא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully