וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחרור "גלעד שליט" האמריקני: מדוע אובמה שינה מדיניות?

ארה"ב נדרשה לשחרר חמישה בכירי בטליבאן בתמורה לחייל בו ברגדאל שנשבה ב-2009. אלא שהוא לא היה "סמל" והרפובליקנים אפילו האשימו: "נתנו לטרוריסטים תמריץ לחטוף עוד חיילים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מאז 1988, רוכבי אופנוע אמריקנים הנמנים על חברי "הרעם המתגלגל" (Rolling Thunder), מקיימים את המסע השנתי להעלאת המודעות לגורלם של הנעדרים והשבויים האמריקנים. כך היה גם לפני שבוע, בצהרי יום ראשון, כשעשרות אלפי אופנוענים עשו את דרכם מהפנטגון לאנדרטה לזכר חיילי מלחמת וייטנאם.

כמדי שנה, רבים נשאו דגלים או מדבקות עם אותיות (MIA (Missing In Action ו-POW (Prisoner Of War) - ראשי תיבות של שבויי מלחמה ונעדרים. בשנים האחרונות, טרם שחרורו של החייל הישראלי גלעד שליט, אפילו תמונתו נישאה על גבי האופנועים.

אלא שחרף ההשוואה לחייל השריון החטוף, אשר זכה לאהדה ציבורית ענפה בישראל, בחמש השנים בהן בילה סמל בו ברגדאל בשבי הטליבאן עד ששוחרר אתמול – הוא לא היה כלל על סדר היום של הציבור האמריקני. לעתים נדמה היה שהאמריקנים יודעים יותר על שליט הישראלי מאשר על ברגדאל, "שליט" האמריקני.

בצל התגובות המעורבות לעסקת חילופי השבויים עם הטליבאן – שחטפו את ברגדאל באפגניסטן ב-2009, היו אנשי "הרעם המתגלגל" מהראשונים לברך על שחרורו של החייל האמריקני. "זה צריך לשמש תקדים לחפש אחר שבויים ממלחמות אחרות, שאנחנו יודעים שעודם בחיים", אמר דניס רייטר מאילינוי, שהודה כי בכה מהתרגשות כששמע שהחייל שוחרר. "היה לנו חשוב לשמור את הסוגיה על סדר היום, כי אם אנחנו לא היינו מדברים על זה, אף אחד אחר לא היה עושה את זה".

עוד בנושא
זעם בארה"ב: "אובמה שחרר מחבלים עם דם על הידיים"
שחרור החייל האמריקני: מיהם אסירי טליבאן ששוחררו?

אלא שכאמור לא כולם בארה"ב הביעו את אותה ההתרגשות נוכח שחרורו של ברגדאל, ובוודאי שלא נראו תמונות של אומה המחבקת את בנה השב מהשבי. הסנטור הרפובליקני טד קרוז אמר בראיון לרשת ABC שהוא "מאוד מודאג" מהדרך שבה בוצעה העסקה – במסגרתה שוחררו חמישה מחבלי הארגון שהוחזקו בכלא גואנטנמו. "אני לא חושב שהדרך להתמודד עם טרור – זה לשחרר טרוריסטים אלימים. היינו יכולים להשתמש בכוח הצבאי כדי לשחרר את השבויים שלנו. ברגע שאתה מתחיל לנהל מו"מ עם טרוריסטים, לכל טרוריסט אחר יש תמריץ לחטוף יותר חיילים". חבר הקונגרס הרפובליקני אדם קינצינגר, בוגר מלחמות עיראק ואפגניסטן, אמר ששחרורם של אנשי הטליבאן הכה אותו בהלם.

הוריו של החייל ששוחחר בעסקת שבויים עם טליבאן, במסיבת עיתונאים עם הנשיא אובמה. AP
הנשיא ברק אובמה עם הוריו של בו בראגדל/AP

הרפובליקנים גם האשימו את הנשיא ברק אובמה בהפרת החוק החדש הדורש ליידע את אנשי הקונגרס חודש לפחות לפני העברת אסירים ממתקן המעצר בגואנטנמו שבקובה. בממשל אובמה הסבירו כי החוק אינו חוקתי, משום שהוא פוגע בסמכויות הנשיא בתור המפקד העליון. הם הוסיפו שבמקרה של ברגדאל היה צורך לפעול במהירות לאור הנסיבות המיוחדות.

"דם על הידיים"

הסנטור הרפובליקני ג'ון מקיין לא קנה את ההסברים. "מדובר במחבלים עם דם של אמריקנים ואינסוף אפגנים על הידיים", אמר. "אני משתוקק לשמוע אילו צועדים נוקטים בדיוק כדי להבטיח שהקיצונים המרושעים והאלימים האלה מהטליבאן לא יחזרו להילחם נגד ארה"ב ושותפינו, ולא ייקחו חלק באף פעילות שעשויה לאיים על השלום והביטחון באפגניסטן".

"לשחרורם של חמישה מנהיגי טליבאן בכירים מגואנטנמו תמורת שחרורו ברגדאל עשויות להיות השלכות על שאר החיילים שלנו - ועל כל האמריקנים", אמרו בהודעה משותפת יו"ר ועדת הכוחות המזוינים של בית הנבחרים האמריקני הווארד מקיאון ועמיתו מוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט ג'יימס אינהוף. יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים מייק רוג'רס העלה תהיה אם ארה"ב ניהלה מו"מ עם טרוריסטים – וציין כי אם נכון הדבר, מדובר בשינוי יסודי במדיניות האמריקנית.

בתשובה לשאלה, אמרה היום בראיון ל-CNN היועצת לביטחון הלאומי סוזן רייס: "מה שעשינו תמיד זה לוודא שארה"ב לא משאירה גברים או נשים בשדה הקרב". לדבריה, "אם נגיע למצב שבו נצטרך להפקיר אדם בשדה הקרב בגלל מי שלכד אותו – יהיה זה עידן חדש מבחינת המחויבות שלנו כלפי חיילינו. בגלל שזה היה טליבאן, זה לא אומר שהייתה לנו מחויבות פחותה להחזיר אותו". השיחות, הדגישה, התנהלו באמצעות ממשלת קטאר ונמשכו שנים, כשסבב השיחות האחרון התחיל בסוף שנה שעברה.

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל אמר היום שהוא עומד מאחורי ההחלטה לשחרר את חמשת לוחמי הטליבאן בעסקת החליפין לשחרורו של ברגדאל. "זה נועד להציל את חייו. היה לנו מידע שבריאותו מידרדרת במהירות, ושיש ספק רב לגבי ביטחונו האישי. מצאנו הזדמנות וניצלנו אותה", אמר הייגל בריאיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" של NBC. "אני שלם עם ההחלטה הזאת, אני חתמתי עליה והנשיא קיבל את ההחלטה הסופית".

לו הייתה לנו הזדמנות והיינו מפספסים אותה - הרפובליקנים היו משתגעים

על גבעת הקפיטול היו גם אלה שהגנו על החלטת אובמה. הסנטורית הדמוקרטית קלייר מקסקיל, למשל, אמרה שברגדאל היה שבוי מלחמה ולא בן ערובה. "זה שונה כשמנהלים מו"מ עם האויב לגבי שבוי מלחמה - עשינו עסקאות חילופי שבויים פעמים רבות בתולדות המדינה שלנו. לצערנו, זה האויב שלנו עכשיו - לא מדינת לאום, אלא ארגוני טרור. ואם הוא (ברגדאל) היה מת והיה מתגלה שהייתה לנו הזדמנות, ושהמפקד העליון ויתר עליה - הרפובליקנים היו משתגעים עכשיו".

ביום רביעי, בנאומו באקדמיה הצבאית ווסט פוינט, הבטיח אובמה להמשיך לקדם את סגירת מתקן המעצר גואנטנמו, ולרוקן אותו מיושביו. אגב, את ההנחיה המקורית הוא הוציא ביום השני של כהונתו הראשונה בתור נשיא. כעת, עם שחרורם של חמשת המחבלים, הוא התקרב ליעד הזה – צעד קטן נוסף.

באשר למחיר הפוליטי שהממשל עשוי לשלם על העסקה - מדובר במלכוד שלא הייתה דרך טובה לצאת ממנו. לו היה מתנהל בארה"ב בשנים האחרונות קמפיין נרחב לשחרורו של ברגדאל, היה לאובמה קל יותר להדוף את הביקורת הרפובליקנית ולשווק את "ושבו בנים", שדורש לפעמים הקרבה ולקיחת סיכון. אך ברגדאל מעולם לא היה "החייל הלאומי" ולא סמל. סיפור נפילתו בשבי היה בעייתי - ככל הידוע, הוא עזב את בסיסו שבמזרח אפגניסטן בלי רשות ואז נלכד בידי אנשי הטליבאן. אין ספק בשבועות הקרובים הוא "יזכה" לתחקור של אנשי הצבא - ואילו ממשל אובמה יצטרך להתאמץ כדי לשכנע את הרפובליקנים ואת הציבור שהשותפים הקטארים מתכוונים לקחת ברצינות את המחויבות שלהם לדאוג שחמשת המשוחררים לא ישובו לשדה הקרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully