וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי של בריטניה מבהיר: "אני מגן על ישראל"

29.8.2002 / 18:35

השבוע קראו רבנים להתפטרותו בעקבות דבריו על ישראל בראיון ל"גרדיאן"; בין השאר דיבר בגנות הכיבוש; רבנים בבריטניה גינו את דבריו; טענו: התבטאויותיו יעודדו אויבינו ויגבירו השנאה

הרב הראשי של בריטניה, ג'ונתן זקס, מפרסם היום הודעת הבהרה בעקבות הדברים שאמר השבוע, לפיהם ישראל צריכה לצאת מיד מהערים הפלסטיניות. בהצהרתו, הוא נותן הגנה מלאה לכל הפעולות הישראליות, ומתחרט על הכותרות שפורסמו בימים האחרונים. בגלי צה"ל דווח כי הרב אמר: "אינני מבקר את ישראל, אלא להיפך - אני מגן עליה ברחבי בריטניה".

שרון שדה, כתב "הארץ", מוסיף:

חוגי ימין בקהילה היהודית בבריטניה, קראו להתפטרותו של הרב בעקבות ראיון ל"גרדיאן". בראיון טען הרב כי הסכסוך "מוליך את ישראל לקראת אימוץ כפוי של עמדות המנוגדות לערכי היהדות" וכי העימות עם הפלסטינים הינו בעל השלכות משחיתות על תרבותה של ישראל.

תנועת "בית"ר-תגר בריטניה" פירסמה הודעה בה גינתה את התבטאויותיו "הפרובוקטיביות והבלתי הכרחיות" של זקס וטענה כי הדברים "עושים שירות דב" לישראל, לקהילה היהודית וליהדות העולם. לטענת התנועה, הדברים יגרמו להגברת המתיחות במזרח התיכון. "לא ציפינו שהרב הראשי יתמוך באויבי ישראל ובתעמולתם", נאמר בהודעה.

התנועה שוקלת לערוך היום הפגנת מחאה בכנס רבנים שעורכת הרבנות הראשית של בריטניה בלונדון. גם תנועת "חירות-ליכוד" בבריטניה פירסמה הודעת גינוי. לדברי דובריה, "הדברים יעודדו את אויבי ישראל ויגבירו את השנאה כלפיה".

"רצה לקדם את מכירת ספרו"

בראיון התייחס זקס להשפעה השלילית, לטענתו, של 35 שנות הכיבוש. לדבריו, "כבר ב-67' סברתי שיש להחזיר את כל השטחים למען שלום" ודעתו לא השתנתה מאז. הוא הביע זעזוע מדיווחים על כך שחיילי צה"ל הצטלמו למזכרת ליד גופת פלסטיני, כשהם צוהלים. עם זאת, בראיון מגן זקס על עמדתה הנוכחית של ישראל ומותח ביקורת על כך שהפלסטינים דחו שוב ושוב הצעות לשלום.

הראיון הוא חלק ממסע יחסי ציבור לקידום ספרו החדש של זקס, "אצילות השוני", שבו דן על השפעת הגלובליזציה וועל דרכים ליצירת הידברות בין זרמים דתיים. הוא מגלה בספר כי היו לו מספר פגישות עם אנשי דת מוסלמיים רדיקליים. בין השאר, נפגש לפני שנתיים עם איש דת בכיר מאיראן, האיאתוללה עבדאללה ג'וואדי-אמולי, בכנס שערך האו"ם. הפגישה נערכה לבקשת איש הדת האיראני והוסדרה באמצעות משרד החוץ הבריטי. זקס אמר כי הוא מוכן להיפגש עם אנשי דת מוסלמיים קיצוניים, כולל אלה הקוראים בגלוי להריגת יהודים, כדי למצוא דרכים ליצירת שפה בין-דתית משותפת.

מקורות המזוהים עם חוגי הימין בקהילה היהודית טענו כי "זקס ביטא ביקורת על ישראל לשם קידום מכירות של ספר" וכי "זקס ביזה את עצמו ואת התפקיד אותו הוא ממלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully