וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הזמן לסיכון ביטחוני

גבי אביטל

29.5.2014 / 8:36

השבוע לפני 47 שנה נעשה מהלך צבאי בעל סיכון מהגבוהים ביותר שאפשר להעלות על הדעת בעת תכנון יציאה למלחמה. יותר מ?200 מטוסי צה"ל יצאו למבצע נטרול היכולת האווירית של צבאות ערב. רק 12 מטוסים נשארו על הקרקע לגיבוי. תוצאות מבצע "מוקד" היו מדהימות. בתוך שלוש שעות נותרו שמי המדינה כמעט ללא מטוסי אויב. לקראת המבצע הזה התאמנו שנים ארוכות. טייסים ומתכננים, צוותי קרקע ומשאבים כספיים נקשרו אל המשימה הזאת, אשר בסיומה היה אפשר לנצח את המלחמה בשישה ימים.

האם אפשר לגייס את הדוגמה המאלפת הזאת כדי לתמוך במצדדים בקיצוצים נרחבים בתקציב הביטחון, שהרי מצבנו טוב יותר ביחס לצבאות סוריה, מצרים וירדן? או ההפך, יבואו ראשי מערכת הביטחון בטענה שקשה מאוד לעמוד מולה: רוצים הצלחה של מאה אחוזים בהגנה על שמי הארץ, במניעת המלחמה היבשתית? אדרבה, הבו כסף, הבו כלים, ובעיקר הבו אנשים טובים. ראשי מערכת הביטחון והצבא אינם ממתינים להכרעה, הם החליטו להשבית את אימוני הטיס מהשבוע הבא.

אין להקל ראש בשום טענה, אלא שהפער בין שתי הגישות נובע מתפיסת עולם שרק הולכת וכובשת חלקות נרחבות בארץ. תקציב המדינה, אומר שר האוצר, צריך להיות "תקציב אזרחי" ולא "תקציב ביטחוני". ובמילים אחרות, השיח החברתי המתקיים במלוא עוזו אינו אלא שם אחר לתפיסה חברתית?כלכלית, הבטוחה לחלוטין שטובת האזרח וקיום מערכת ביטחון ענקית הם שני דברים סותרים.

כיצד להתמודד עם הטענות כבדות המשקל של מערכת הביטחון? מי יבטיח פחות ממאה אחוזים של הצלחה מול איום אווירי, קרקעי או של פעילות טרור, ויישאר בתפקידו? שהרי מדינה אשר על סדר יומה נמצאים דיבורים אינספור על הצורך בקיצוץ תקציבי נרחב לטובת "מדינת רווחה", עלולה למצוא עצמה לא מוכנה למלחמה. מוכנות זו מוכרחה להיות מתמדת - באימון, בהצטיידות ובעיקר בהבנת כוונות האויב. כל זמן ששום מדינה בעולם לא הטביעה טנקים בים או גרסה אותם בתנורי פלדה, וכך גם בנוגע למטוסים ולשאר כלי מלחמה, אין חוכמה יתרה בחיפזון לסגור אוגדות ולהיות ראשונים המכרסמים בכוח הלאומי. ובכל זאת, יש לשוב ולבחון היטב מהו סדר העדיפויות בתוך מערכת הביטחון ממש. כך, למשל, האם יש צורך מבצעי המחייב אימונים בקרבות אוויר עתירי תמרונים, שעה שהאיום הזה לא נראה באופק ושקרב האוויר האחרון התרחש מעל בקעת הלבנון לפני יותר מ?30 שנה? האם מערכת הביטחון היא שצריכה להחליט באופן בלעדי על רכישה של מטוסי קרב, בעלות המשעבדת חלק ניכר מתקציב הביטחון ושתועלתם מוטלת בספק? ואלה שתי דוגמאות בלבד.

תפיסת ביטחון כוללת ודרישת התקציב צריכות להיבנות על ידי מומחים המגיעים, לפחות בחלקם, מחוץ למערכת הביטחון. אלה אשר יצביעו על ליקויים בתכנון תקציב שנתי ורב?שנתי, אלה אשר ישאלו מדוע נרכשת מערכת נשק זו או אחרת, אלה אשר יאמרו בפירוש שאין צורך בכל כך הרבה גורמי מודיעין אשר לעיתים קרובות כושלים בהערכת המצב. שר אוצר לא יכול להיות בין המומחים הללו. הוא אמור להשיג את הכסף הנדרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully