וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת נמל אשדוד: השיטה משחיתה

הפעילות הפלילית החמורה, כפי שהפכה גלויה עם הארכת מעצרו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אלון חסן, לא היתה מתאפשרת אילו הנהלת הנמל לדורותיה לא היתה עוצמת עיניים ומאפשרת את קיום ההסדרים המושחתים תמורת קניית שקט תעשייתי מתמשך.

ככלל, כאשר תופעות שחיתות מתגלות כלפי ועדי עובדים, יש לבדוק את ההנהלה - כיצד קורה שיו"ר ועד עובדים מרשה לעצמו לפתח עסקים פרטיים בהיקפים גדולים, והכל תוך כדי ניצול מעמדו וכוחו בתפקיד. רק הנהלה רופסת או מושחתת בעצמה מסכימה ל"מאזן כוחות" שהופך למאזן נוחות: ההנהלה שולטת לכאורה בנעשה, ובתמורה היא כוללת הטבות מפליגות ישירות או עקיפות ליו"ר ועד העובדים וכנראה לכפיפים לו, בעיקר על ידי הסכמה שבשתיקה, בעצימת עין ולעיתים בהכשרת השרץ.

למה זה קורה? יש מי שימצא קשר בין שיטת הפריימריז לכוח הוועדים, אחר יסביר זאת בחולשת ההנהלות. הניסיון מוכיח כי בכל מקום שבו ההנהלה בעצמה פעלה בניגוד לחוק ובאופן מושחת במכרזים לא כשרים או במינויים לא ראויים, בעידוד ספקים מועדים - גדלה השחיתות בקרב הוועדים, שכן ההנהלה הזו לא העזה למתוח קו כנגד פעולות ועד העובדים. האחרונים, לא כבריונים אלא כסוחרים ממולחים, ניצלו את חולשת ההנהלה והפכו את תפקידם בוועד העובדים למקור הכנסה עיקרי.

"זוהי חקירה פוליטית", צעקו מקורבי אלון חסן, כאילו לא מדובר באיסוף ראיות קבילות לבית המשפט כמצוות ההליך הפלילי. השימוש במונח חקירה פוליטית מטריד ומסמל יותר מכל את תפיסת עולמו של יו"ר הוועד. לפתע אין חשיבות לעובדה אם ההאשמות נכונות אם לאו, אלא לרקע שלהן. מדוע הוא נחקר? כי מאן דהוא מחסל איתו חשבון. נניח שזה נכון - למה זה חשוב בהליך הפלילי? שם שואלים אם יש ראיות אם לאו. אם אמנם השר ישראל כ"ץ הוא הגורם הישיר שהעביר למשטרה את חשדו כי בנמל אשדוד נעברו עבירות פליליות חמורות, זוהי בשורה משמחת ומעודדת לציבור. לא חיפוי, לא טיוח, לא עצימת עיניים, כי אם יידוע רשויות האכיפה על חשדות לביצוע עבירות פליליות חמורות. כך נכון וכך ראוי, וגם אם לאו עדיין ראוי ונכון, כי זהו המסר שיוצא ממשרדו - לא עוד שחיתות באשדוד.

נמל אשדוד אינו חריג בנוף. יו"ר ועדי העובדים מעורבים בעולם העסקי שבו הם פועלים תוך כדי ניצול לרעה של כוחם, ובעיקר של פוטנציאל הכוח. בעלים של בית דפוס ידוע הוא יו"ר ועד עובדים בעירייה גדולה, וספקים וחברות צצים כפטריות אחר הגשם מייד עם מינוי מקורבים לתפקיד הרם. עצימת העין ועידוד שבשתיקה ולעיתים באמירה מפורשת הופכים לקשר גורדי בלתי ניתק. נכון נהגה המשטרה כאשר פעלה במשך זמן ממושך לאיסוף הראיות באופן סמוי כלפי מי שנתפס ככוחני, בלתי ניתן לריסון וסמל לסיאוב הוועדים. אף שמונח ההרתעה שמור לבתי המשפט, משטרה איכותית ויעילה מכוונת לצמרות בקרב הוועדים וההנהלות גם יחד. לך אל הנמל(ה) עצל ולמד דרכיה - יהיה מעתה באמת מסר לעבודה קשה ונקייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully